Güncelleme Tarihi:
2020 Olimpiyat Oyunları’nın ev sahipliğine İstanbul ile Madrid’in yanında aday olan Tokyo, şimdiden çalışmalara başladı. Yaklaşık 50 yıllık tarihi olan Japonya Ulusal Stadyumu’nu günümüz ve geleceğin tasarımıyla buluşturmayı hedefleyen Japonya Spor Konseyi, uluslararası bir yarışma düzenledi. ‘Japonya Yeni Ulusal Stadyumu Uluslararası Tasarım Yarışması’na gelen binlerce başvuru arasından 46 proje yarışmaya katılma hakkı kazanırken, bu projelerden 11’i finale kaldı. Bu 11 finalist arasına Türkiye’yi uluslararası alanda birçok kez temsil eden Tabanlıoğlu Mimarlık da girmeyi başardı. Tabanlıoğlu’nun projesi kabul edilirse, olimpiyatlarda rakibimiz olan ülkenin stadyumuna Türk imzası atılmış olacak.
BU AY BELLİ OLACAK
Tabanlıoğlu Mimarlık ortağı Melkan Gürsel Tabanlıoğlu, az sayıda mimari grubun kabul edildiği yarışmanın iki aşamalı olduğunu belirterek, şu bilgileri verdi: “Yarışmaya katılmak için öncelikle belirli kriterleri gerçekleştirmiş olmak gerekiyordu. Uluslararası arenada prestijli mimarlık ödüllerine sahip olmak, daha önce stadyum tasarımı yapmış olmak bu kriterler arasında yer alıyor. Yarışmaya başvuran mimarlık ofisleri arasından bu kriterleri karşılayan 46 proje ön yeterlilik aldı. 46 proje arasından 11’i de ikinci aşamada değerlendirilmek üzere seçildi ve 30 Ekim’de ilan edildi. Tabanlıoğlu Mimarlık da finale kalan 11 mimarlık ofisi arasında yer aldı. Yarışmanın final değerlendirmesi yapılacak ve sonuçlar bu ayın ikinci yarısında ilan edilecek. Finalde ilk üçe kalan projeler ödüllendirilecek.”
SADE VE ESTETİK
Stadyumu yalnızca spor organizasyonlarında kullanılacak bir alan olarak tasarlamadıklarını söyleyen Melkan Gürsel Tabanlıoğlu, projenin tasarımını ise şöyle anlattı: “Projede meydanlar ve dinlenme alanlarına da yer vererek, bir buluşma noktası haline getiriyoruz. Stadyumun yalnızca bir nedene bağlı olarak kullanılmamasına, şehrin bir parçası olmasına şans tanımak istedik. Tokyo, çok karmaşık ancak kendiyle barışık bir şehir. Böyle bir şehrin içinde basit, sade ancak estetik bir stadyum yaratmak istedik. Mimari olarak ekonomiye önem veriyoruz. Her zaman bugünün koşullarını karşılayan, maliyet açısından da karışıklık yaratmayan işlere odaklanıyoruz. Bu projede de buna odaklandık.”
80 bin kişilik stat 2018’e yetişecek
YENİ Ulusal Stadyum, 80 bin kişi kapasiteli olacak. Stadyum, çevresindeki trafiği düzenlemenin yanı sıra küresel çevrenin ihtiyaçlarını karşılayacak ileri çevresel sistemleri de dikkate alacak. Yeni stadyumun, 2018 yılında tamamlanması planlanıyor. 2019 yılında yapılacak Dünya Rugby Kupası’na da ev sahipliği yapacak stadyum, Tokyo’nun 2020 Olimpiyatları’na ev sahipliği yapması durumunda, hem Olimpik hem de Paralimpik Oyunlar’ın ana mekânı olarak kullanılacak. Eğer Tokyo olimpiyatlara ev sahipliği yapamazsa, stadyum Dünya Kupası, Dünya Atletizm Şampiyonası, uluslararası konserler ve önemli kültürel etkinliklerde kullanılacak.
Japonlar ağırlıkta
· Azusa Sekkei Co. Ltd., Japonya
· Cox Architecture pty Ltd, Avustralya
· Dorell.Ghotmeh.Tane Architects& A+Architecture, Fransa
· GMP International GmbH, Almanya
· Mitsuri Man Senda and Enviroment Design Institute, Japonya
· Populous, İngiltere
· SANAA, Nikken Sekkei, Japonya
· Tabanlıoğlu Mimarlık, Türkiye
· Toyo Ito Associates , Japonya
· UN Studio, Yamashita Sekkei Inc., Hollanda
· Zaha Hadid Architects; İngiltere
Geleceğin mimarlık ürünü olacak
JAPONYA’nın en etkileyici ve en tanınan mimarlarından biri olan Tadao Ando’nun jüri başkanı olarak yer alması, Japonya’nın bu yarışmaya verdiği önemi gösteriyor. Yarışma jürisinde ayrıca Norman Foster, Richard Rodgers, Hiroyuki Suzuki, Takayuki Kishii, Hiroshi Naito, Makoto Yasuoka, Junji Ogura, Shunichi Tokura, Ichiro Kono gibi önemli isimler de yer alıyor. Jüri Başkanı Tadao Ando, proje için “dünyamızın yeni çağı için standart oluşturacak mimarlık ürünü” değerlendirmesini yapıyor. Ando, “Yapımından yarım yüzyıl sonra yeniden inşa edilecek olan Japonya Ulusal Stadyumu için açılan yarışma ile teknoloji ile günümüzün algısını harmanlayan nitelikli bir mimarlık ürünü elde etmek amacıyla çağrıda bulunduk” diyor.