Radikal bir değişim öyküsü

Güncelleme Tarihi:

Radikal bir değişim öyküsü
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 04, 2002 13:06

Türkiye'ye sekiz yıl önce gelen Alman ilaç firması Boehringer Ingelheim, 'en çok satış yapan' değil, en aranılan' şirket olmak için agresif bir yeniden yapılanma programı başlattı. Değişime direnen tepe yöneticiler değiştirildi, çalışan sayısı artırıldı, eğitim yüzde 50 artırıldı.

1994 yılında Türkiye'ye gelmeye karar veren Boehringer Ingelheim, uzun bir sessizliğin ardından agresif bir büyüme stratejisi ile ortaya çıktı. Ortamı tanıyıp gerekli bütçeyi oluşturan şirket, değişime hazır olduğuna karar verdi.

Buna göre eğitime, insan kaynaklarına ve gelişime daha çok yatırım yapılacak. Üst yönetim kadrosuna el atan şirket önce değişime ayak uyduramayan yönetim kurulunu yeniledi. Çalışan sayısı kısa sürede 170'e ulaştı. Eğitim faaliyetleri yüzde 50 artırıldı. Ürün lansmanları ön plana çıktı.

Yeniden yapılanmak zorunda olduklarını kaydeden Boehringer Ingelheim Genel Müdürü Helmut Leuchten şöyle konuştu: ‘‘Pazara uymamız gerek ve ürünlerimizin portföyünü de pazara uydurmalıyız, bu nedenle yeniden yapılanıyoruz. Pazara yaklaşımımızı değiştiriyoruz. Daha çok müşterilerimizin ihtiyaçlarına göre karar vereceğiz. Satış durumunda bulunan şirket olmaktan çıkıp ürün hizmeti veren bir şirket olmaya dönüşüyoruz.‘‘

Leuchten, şirketin beş temel prensibini 'özgün karakterimiz gücümüzdür, her alanda yaratıcılık hedefimizdir, israf düşmanımızdır, değer yaratmak rekabet avantajımızdır ve değişim fırsatımızdır' olarak açıkladı.

Almanya'daki çalışma hayatında İnsan Kaynakları'nın başında olan Leuchten, bu avantajının getirdiği kararlılıkla insan kaynaklarında radikal bir değişim başlatıyor.

İnsan Kaynakları Müdürü Ebru Aymen ise bu alandaki yeniden yapılanmayı şöyle özetliyor: ‘‘Amacımız, sektörün ikinci veya üçüncü firması olmak değil, en aranılan işveren olmak. Kitaplarda yazılan ideal çalışma ortamını gerçeğe dönüştürmeye odaklandık.‘‘

Çalışanlara değişimin farklılıklarını hissettirdiklerini söyleyen Aymen, ‘‘Yaratmak istediğimiz ortam tamamen açık ve güvene dayalı. Herkes herkesi kritik edebilir. İyileşmek ve hatamızın nerede olduğunu bilerek düzeltmek istiyoruz‘‘ diye konuştu.

Açıklık, güvenilirlik ve hiyerarşisiz bir ortam yaratmak istediğini belirten Aymen, kısa sürede çok şeyler başardıklarının altını çiziyor.

‘‘Sıfırdan bir şirket kuruyorsunuz, ortamı tanımak, lisansları almak, parayı oluşturmak, bir süreç gerektiriyordu. Şimdi değişime hazır olduğumuzu hissediyoruz‘‘ diyen Leuchten'e göre krizden dolayı büyüme riskli değil. Türkiye'ye geldikleri günden bu güne ortamı tanımaya zaman harcadıklarını belirtiyor.

Boehringer Ingelheim'daki değişimin önümüzdeki her yıla yüzde 33 büyüme şeklinde yansıması bekleniyor. Şirket, büyüme sürecinde yeni ürünlere ağırlık verecek. Geçen yıl yaşanan kriz nedeniyle sektördeki yüzde 13 daralmaya rağmen yüzde 16 büyümeyi başaran şirketin bu yılki ciro hedefi 32 milyon Euro. Eleman sayısının ise 2002 sonunda 300 kişi olmasını planlıyor.

Boehringer Ingelheim yüzde bir olan pazar payını artırıp kısa bir süre içinde ilaç sektörünün ilk 20 şirketi içinde yer almayı amaçlıyor.

117 yıllık Alman ilaç devi


1885'te Almanya'da kuruldu. Dünyanın köklü ilaç şirketlerinden biri.

İlaç üretimi solunum, kardiyovasküler, antihipertansif, HIV, romatoloji ağırlıklı.

78 ülkede faaliyet gösteriyor. Türkiye'nin de içinde bulunduğu 30 ülkede klinik araştırmalar yapıyor.

Türkiye'de her yıl iki yeni ürün lanse etmeyi hedefliyor.

Ücretleri belirlerken pazar araştırması yapan şirketin amacı üst performansı yakalamak.

Her elemanın çalışmaya başladığı tarihten itibaren 20 iş günü izni bulunuyor.

Şirketin yaş ortalaması 30.

Dünya çapında cirosunun yüzde 16'sını araştırmaya ayırıyor.

Şirketin geçen yılki cirosu 6.8 milyar euro.

Türkiye'deki pazar payı yüzde bir, sektörde ilk 30 şirket arasında.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!