Güncelleme Tarihi:
ANKARA’da kitapevi sahibi Hakan Karlar ile şirketlere kutu ambalaj imalatı yapan Aydın Aytekin, ortak puzzle ticaretine soyundu. Türkiye’de puzzle üretimine de başlayan iki ortak, marka olarak Anatolian’ı benimsedi. Perre Group Genel Müdürü Hakan Karlar, geçen yıl 4.8 milyon lira ciro yaptıklarını belirtiyor ve kısa sürede Kanada, Meksika, Güney Afrika’ya 30 bin kutu puzzle ihracatı gerçekleştirdiklerini anlatıyor. Karlar, ‘puzzle macerasını’ şöyle anlatıyor:
Adıyamanlıyız. Babam Mustafa Bey 1948’de Ankara’ya yerleşmiş ve öğrenciyken Ulus Meydanı’nda seyyar kitapçı olarak ticarete başlamış. Sonra amcamla ortak bir dükkan açmışlar. Ardından da Ankara’nın ünlü kitapçılarının yer aldığı Zafer Çarşısı’na girmişler. Oradaki en eskilerden biridir ‘Mustafa Kitapevi’. Ders kitapları dahil hertürlü kitap satardık. Ben de küçüklükten itibaren babamın yanında çalıştım. 3 kardeşiz ve her esnaf çocuğu gibi o geleneğin içinde olduk. Cumartesi, pazar günleri dükkandaydık. Küçükken en mutlu hatırladığım anlar; babamla Cağaloğlu’na kitap almaya gittiğimiz günlerdir. Mustafa Karlar ve oğlu olarak siparişleri verirdik. Halen Zafer Çarşısı’nda 3 dükkan birleşmiş şekilde bu işimiz devam ediyor. Kardeşim devreye girince ben başka işlere açıldım.
Üniversitede kitap sattım
Ankara Üniversitesi’nde İktisat okudum. Benim için okul hep 11’inci ayda başladı. Çünkü önce kitap sezonunda dükkanda satışa destek olur, sonra okula başlardım. Üniversite’ye ilk başladığım yıl da Ankara’daki bütün üniversitelerde ders kitapları tanıtımı ve satışı yaparak ilk arabamı almıştım. 1994-95 gibi de ilk kez puzzle ticaretiyle tanıştık. Dükkana geldiler ve ‘satar mısınız’ dediler. Biz de ‘olur’ dedik. 3 markanın distribütörü olduk ve ithalatını yaptık. Bizim puzzle ticareti böyüdü.
İmalatçı ortakla üretime
Ortağım Ünlü Kutu’nun patronu Aydın Aytekin ile Ziraat Bankası’nın ‘puzzle alım’ ihalesinde tanıştık ve birlikte iş yapmaya başladık. O daha önce aile işi olan petrol işiyle uğraşmış ardından ailesinden ayrılıp kendisi kutu imalatına başlamış. Firmaların taleplerine göre kutu ambalaj üretiyor. Bir ara ahşap ve mukavva puzzle işine de girmiş ama yürümemiş. Ben Aydın Bey ile tanışana kadar üretimi bilmiyordum. Tanıştıktan sonra birlikte bir süre ticaret yaptık ardından şirket kurduk ve üretime yöneldik. Şu anda yıllık üretim kapasitemiz 400 bin kutu, satışımız ise 250 bin kutu civarında. Türkiye’de üretebilen birkaç firmadan biriyiz.
En çok ‘mutluluğun resmi’ni satıyoruz
PERRE Grup Genel Müdürü Hakan Karlar, ‘puzzle’ların tüm dünyada hem çocuklar hem de büyükler için yararlı bir ‘oyuncak’ olduğunu belirterek şu bilgileri aktarıyor: “2-8 yaş grubu çocuklar için hem zeka hem de pedagojik açıdan önemli. Bu kadar çok bilgisayar oyunu varken ve bazıları ciddi bağımlılık yapmışken ayrıca önem arz ediyor. Büyükler için de hobi olarak yayılıyor. Uzun süre bir işe odaklanmak bazı sorunları aşmaya yardımcı olabiliyor. Şu anda en çok satan ürünümüz Dianne Dengel’in o ünlü ‘mutluğun resmi’ tablosunun ‘puzzle’ı.”
Puzzle nedir
PUZZLE (yapboz) birbirine geçmeli, çeşitli sayıda karton parçacıklara dönüştürülmüş, anlamlı bir resim veya fotoğrafın, birbirine uygun duruma getirilip birleştirilmesiyle asıl biçimi yeniden oluşturmaya dayanan, oyundur. Çocukların gelişimine katkı sağlar ve bir terapi yöntemi olarak da kullanılabilir.
Ücretsiz ‘yedek parça’ hizmeti
HAKAN Karlar, dunyada ilk beş puzzle firmasından biri olmak için çalıştıklarını belirtiyor ve şöyle konuşuyor: “Yurt dışına yeni açılmamıza rağmen ihracatımız çok iyi gidiyor. İç pazarda 800’ü aşkın noktada ürün satıyoruz. Kataloğumuzda 400’den fazla sanat eserinin görseliyle hazırladığımız puzzle ürünler var. 8 ülkeden 17 lisans firmasıyla bu eserlerin lisansları için telif ödeyerek çalışıyoruz. Dünya resim tarihin en seçkin eserlerinini puzzle’larını yapıyoruz. Tüm puzzle’larımız için ‘ücretsiz yedek parça’ hizmeti veriyoruz. Çünkü bir puzzle meraklısı için kaybolan parça en sinir bozucu konudur. Ücretsiz hizmeti de öyle her puzzle firması vermez. Biz uzun soluklu düşünüyoruz ve veriyoruz.”
Diğer ekobi haberleri:
Anadolu firmaları için ihracat projesi yaptı
ACAR Group Basım Sanayi ve Ticari Yatırımar A.Ş. (Acar Grup) Yönetim Kurulu Başkanı Zekariya Acar, “2011’de 40 ülkeye 6 milyon dolarlık ihracat yaptık. Ciromuz 20 milyon lirayı aştı. Rusya’da 75 metrekare ofis, 150 metrekare depo kurduk. Bu pazara kırtasiye, promosyon ürünleri satıyoruz” dedi. Acar, bu ihracat gücünü Anadolu firmaları için de kullanacaklarını belirterek şöyle konuştu: “Frankfurt’ta da büro açtık. Yurt dışı gücümüzü kullanarak; Gaziantep, Eskişehir, Erzurum ve İstanbul’dan 28 şirketin ürünlerini de ihraç etmeye başladık. Promosyon Dizayn Organizasyon Ticaret Servisi (TrPro-DOTS) adıyla bir proje geliştirdik. 2 bin ürünü kapsayan 236 sayfalık katalog hazırladık. 3 dilde 7 bin adet bastık. Hedef, 10 milyon dolarlık ihracat.”
İnternet tabanlı ‘çağdaş görücü’ projesi başlattı
AYSUN Kayaoğlu (İngilizce Öğretmeni) ve iki kardeş doktorun (Hüseyin, Erhan Göçmez) kurduğu www.dengim.com. kariyer sahibi kadın ve erkeklere ‘dengini’ buldurmaya başladı. Kişileri, ‘güvenli, gerçek ve gizli’ olarak üye yapıp bir mekanda tanışma etkinliğiyle buluşturan sistem, ancak iki taraf da isterse gerçek bilgilerle iletişime izin veriyor. Fikrin sahibi Aysun Kayaoğlu şöyle konuşuyor: “Aslında kendi hayatımdaki ihtiyaçtan çıktı. 4 sene önce boşandım, kariyerim iyi ama bir türlü dengimi bulamadım. ABD ve Avrupa’da ‘speed dating’ ‘table dating’ var ama o bize uygun gelmedi. Türkiye’ye özgü bir model geliştirdik. Üyelerimize gerçek mekanda buluşma etkinlikleri düzenliyoruz. Buluşma sırasında Doğaçlama A.Ş. tiyatro ekibi komik skeçlerle yönlendirme yapıyor. 11 Mart 2012’de ilk etkinliği The Marmara Pera’da yaptık. İkincisi 22 Nisan’da olacak. 20 kadın 20 erkek ilk etkinliğe katıldı, 6 çift gerçek kimlikleriyle görüşmeye başladı. 2012 sonuna kadar 100 etkinlik hedefliyoruz.”