Güncelleme Tarihi:
OTOMOTİV dünyası son haftalarda konuştuğu satın alma haberi dün resmi olarak açıklandı ve Amerikan General Motors’un (GM) bünyesindeki Alman Opel’i Peugeot Citroen Grubu (PSA) satın aldı. Anlaşılan toplam bedel 2.2 milyar Euro (2.3 milyar dolar) olarak açıklandı. Toplam bedelin 1.3 milyar Euro’su Opel ve GM’in İngiltere’de yer alan Vauxhall markasını kapsarken, geriye kalan 900 milyon Euro ise GM’in Avrupa’daki finans operasyonları için ödendi. Bu rakamın 450 milyon Euro’su ise BNP Paribas tarafından karşılandı. Özellikle Avrupa otomotiv pazarındaki birçok dengeyi değiştirecek PSA’nın hamlesiyle yeni dönemde neler olacak?
3 ALANDA BÜYÜME
Satın alma sonrası ilk dikkat çeken detayların başında PSA Grubu’nun Fransız Renault’u sollayarak ikinci olması geliyor. Fransız hükümetinin desteği ve Çinli Dongfeng’in yüzde 14 hisse almasıyla yeniden yarışa dönen PSA Grubu son üç yıldır art arda 3 farklı alanda da büyüme kaydetmiş durumda. Otomotiv bölümü 2015 yılındaki yüzde 5 ile karşılaştırıldığında faaliyet kârını yüzde 6’ya çıkartırken yüzde 5.8 büyüme ile satışlarını ise 3.15 milyon adede yükseltti. Asıl kritik nokta ise PSA Grubu, 2016 yılında 2.7 milyar Euro nakit akışı sağlayarak net mali büyüme elde etmesi. Bu da PSA Grubu’nun Opel’i almak için elinde net para bulunduğuna işaret ederken, rakibi Renault’u geçmesi için iyi bir fırsat doğurdu. PSA Grubu, elinde bulunan markalar olan Peugeot, Citroen ve DS markalarıyla 2016’da Avrupa’da 1.4 milyon adet araç satışı gerçekleştirerek, toplam Avrupa pazarından yüzde 9.7’lik pay aldı. Fransız grubun, Opel ve Vauxhall markalarını da bünyesine katmasıyla bu rakam 2.4 milyon adet araca yükselmiş olacak. Bu da pazar payının yüzde 16.3’e yükselmesini ve yüzde 13.6 paya sahip olan Renault’u geçmesini sağlayacak. Avrupa pazarının birincisi ise 23.4 payla Alman Volkswagen’de yer alıyor.
HEDEF YÜZDE 6
PSA Grubu’nun Opel’i satın almasının diğer bir amacı ise operasyonlarını daha verimli hale getirmek. Peugeot ve Citroen’in bayi-servis yapılanmasına Opel’in de eklenmesi, PSA Grubu’nun tasarruf etmesini de sağlayacak. Şirketten yapılan açıklamaya göre oluşan bayi-servis kombinasyonuyla 2026 yılına kadar yıllık 1.7 milyar Euro tasarruf sağlamayı bekleyecek. Yapılacak tasarruflarla Opel markasının kâr marjının da arttırılması amaçlanıyor. PSA Grubu, şu anda yüzde 2’nin altında kâr marjı bulunan Opel’in bu rakamı, 2026 yılına kadar yüzde 6 oranına yükseltmeyi hedefliyor.
Satın alma anlaşmasının diğer tarafında bulunan GM ise Avrupa pazarı için önemli bir hamle yapmış oldu. Avrupa’da yaklaşık 20 yıldan beri kâr edemeyen şirket, Opel ve Vauxhall markalarını PSA Grubu’na satmasıyla bu pazardan tamamen çekilmiş oldu. İlk kez 1920 yılında Avrupa pazarında yer almaya başlatan GM, bu satış ile Avrupa ile olan ilişkilerini de kesmiş oldu.
DAHA İYİ BİR GELECEĞİ OLACAK
SATIŞ anlaşmasının imzalanma töreninde konuşan GM CEO’su Mary Barra, PSA Grubu’nun Opel ve Vauxhall markalarını gelecekte başarılı bir konuma getireceğine inandığını ve markalar açısından markaların geleceğinin daha parlak olduğunu ifade etti. PSA Grubu CEO’su Carlos Traves ise, “Opel-Vauxhall pazara daha güçlü dönecek. Bunu gerçekleştirmek için vereceğimiz destek çok hızlı olacak” şeklinde konuştu.