Projenin maliyeti 50 milyar doları çok çok geçer

Güncelleme Tarihi:

Projenin maliyeti 50 milyar doları çok çok geçer
Oluşturulma Tarihi: Nisan 27, 2011 15:37

Türkiye İnşaat Sanayicileri İşveren Sendikası (İNTES) Başkanı Şükrü Koçoğlu, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın açıkladığı kamuoyunda “Çılgın Proje” olarak adlandırılan Kanal İstanbul Projesi'nin dünyanın en büyük inşaat projesi olabileceğini belirterek, “Bu entegre projenin maliyeti 50 milyar doların çok çok üzerinde olur diye tahmin ediyorum” dedi.

Haberin Devamı

İŞTE ÇILGIN PROJE KANAL İSTANBUL'DAN KARELER

“Gerçekten çılgın bir proje” diyen Koçoğlu, bu projeye toplumun her kesiminin sahip çıkması, fikirlerin söylenmesi gerektiğini ifade etti.

İstanbul'da bu proje ile bütün dünyanın imrendiği ciddi bir mühendisliğin uygulanacağını ifade eden Koçoğlu, “Bütün bu mühendisliği, inşaatı hiç bir yabancıya ihtiyaç duymadan Türk firmaları yapabilir. Türkiye'de bu yapım ve mühendislik gücü var. Yüzde 100 Türk sermayesi, Türk emeği, Türk projesi olacak. Bir de bunun bu güzelliği var” diye konuştu.

“BÜYÜK DEVLET OLMANIN SEMBOLÜ OLACAK BİR PROJE”

Projenin salt kanal projesi olarak değil, entegre bir proje olarak değerlendirilmesi gerektiğini anlatan Koçoğlu, “Bu, dünyanın konsept olarak gözünü dikebileceği ve büyük devlet olmanın sembolü olacak bir proje. Her devlet bunu göze alıp yapamaz, az bir maliyet değil çünkü” dedi.

Haberin Devamı

Koçoğlu, proje ile birlikte tek endişesinin İstanbul'a göçün artması olduğunu kaydetti.

Projenin henüz çok yeni olduğunu, detayları belli olduktan sonra daha sağlıklı bir değerlendirme yapılabileceğini ifade eden Koçoğlu, şunları kaydetti:

“Dünyanın en büyük projelerinden birisi olacak. Bizim Irak projemiz 11,5 milyar dolar ve dünyanın en büyük 6'ncı büyük projesi. En büyük proje de yanılmıyorsam 320 milyar dolarla ABD'deki uzay üssü. İnşaat olarak bakacak olursanız bana göre dünyanın en büyük projesi Kanal İstanbul olabilir. Dubai'deki Palmiye Adası projesi 12,5 milyar dolardı. Yani bu ondan çok daha büyük bir proje. Bizim çılgın proje entegre bir proje olduğu için 50 milyar doların çok çok üzerinde olur diye tahmin ediyorum.”

YAPMA HAKKINI BANA VERİN, 30 MİLYAR DOLAR ÖNEREYİM

İnanlar İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Serdar İnan,  çılgın projenin her  tarafını desteklediğini, ancak detaylarda hata olabileceğini, detaylarda doğru  gitmek gerektiğini belirtti.

2008 yılında kendisinin “Haliç'i Karadeniz'e bağlayalım, Karadeniz'deki  kömür ocaklarını da göl haline getirelim ve ikinci boğaz yaratalım' beyanatı  olduğunu anımsatan İnan, Başbakan'ın açıkladığı Kanal İstanbul projesinin   Türkiye'ye ve İstanbul'a değer katacağını söyledi.

Haberin Devamı

İnan, “yabancıya satışı başlatmamız ve bu kanallar üzerinde yapılacak  lüks konutları da yabancılara satmamız lazım. Türkiye'nin ne büyük madeni ne  petrolü var. Bizim elimizde turizm ve insanların yaşamak istediği  gayrimenkullerimiz var. Bunun yabancılara satışını ön plana almamız lazım.  İspanya'yı İspanya yapan Araplara sattıkları 400 milyar avroluk gayrimenkul. O  kanalın yapma hakkını bana verin size 30 milyar dolar ödeyeyim' dedi.

Projenin kendi kendisini finanse edebilecek bir proje olduğunu ifade eden İnan,  “Bir kaç yüz milyar dolar para getirebilecek proje. Boğazda bugün 30  milyon dolara satılan evler var, ikinci boğazda da o fiyatlara ev satılabilir. Şu  anki boğazdan çok daha güzelini bile yapabiliriz” diye konuştu.

Haberin Devamı

Projenin tamamlanmasının 10-15 seneyi bulabileceğini belirten İnan,  Türkiye'nin dış borcunu bu proje ile ödeyebileceğini kaydetti.
       
“DEVLETİN MALI DEĞERLENECEK”
       
Aşçıoğlu İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Yaşar Aşçıoğlu da “Beni  heyecanlandıran proje oldu. İstanbul ve Türkiye için çok önemli proje. Proje  hayata geçtiğinde İstanbul'un şekli, şemali değişeceği gibi yapı anlayışı da  değişecek, yeni merkezler oluşacak. Başbakan'ı tebrik ediyorum” dedi.

Projeyle ilgili etüt çalışmalarının 2 yılda tamamlanmasının kendisine  biraz uzun geldiğini, bu sürenin kısaltılması gerektiğini söyleyen Aşçıoğlu,  projenin devlete sıfır maliyeti olacağını düşündüğünü belirtti.

Haberin Devamı

Aşçıoğlu, “Başbakan 'genellikle devlet arazilerinin yoğun olduğu  yerlerden geçmeye gayret göstereceğiz' dedi. Bu ikinci boğazın maliyetini  karşılar ve geçer. Yatırım oralara kayacak. Devletin malı değerlenecek” dedi.

Projede sadece hafriyat bulunduğunu, proje tamamlandıktan sonra 25  kilometrelik yerin hafriyatının 1-1.5 yılda bitebileceğini kaydetti.

KANAL İSTANBUL PROJESİ

Bu proje ile İstanbul'un Avrupa yakasında, şehrin batısında, Karadeniz ile Marmara Denizi'nin arasına, yaklaşık 45-50 kilometre uzunluğunda bir kanal yapılacak ve İstanbul'da iki yarımada ve bir ada oluşacak.

Projenin, yeri ve maliyeti konusunda açıklama yapılmazken sadece etüt çalışmaları tahminen 2 yıl sürecek. Kanalın su derinliği yaklaşık 25 metre, su yüzeyinde genişlik yaklaşık 145-150 metre civarında olacak. Kanaldan dünyadaki en büyük gemiler geçebilecek. Kanal İstanbul'dan günde 150-160 geminin geçmesi hedeflenirken, kanal güzergahında ağırlıklı hazine arazileri kullanılacak. Projenin etüd çalışmaları 12 Haziran seçimlerinin ardından başlatılacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!