Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Şubat 09, 2009 21:25
Global kriz nedeniyle ekonomik araçlara olan talebin artması ve çevre kaygıları, süper spor otomobil üreticilerine bile yeminlerini bozduruyor. Daha düne kadar ürettiği modellerde ekonomik motorlara karşı olduğunu ısrarla vurgulayan Alman Porsche bile 61 yıl sonra ekonomik oldu. Lüks 4x4 modeli Cayenne’in ilk dizel versiyonunu geliştiren Porsche için devrim niteliği taşıyan araç gelecek hafta Türkiye’de piyasaya sunulacak.
AVRUPA’da çevreci motorlara verilen vergi teşvikleri ve krize bağlı olarak müşterilerin ekonomik dizel motorlara yönelmesi 1948’den beri lüks spor otomobiller üreten Porsche’yi bile ekonomik yaptı. Porsche, 2002’de üretimine başladığı lüks 4x4 modeli Cayenne’in ilk dizel versiyonunu üreterek Avrupa’da satışa sunarken, Alman marka için devrim niteliği taşıyan araç gelecek hafta Türkiye’de de piyasaya sunulacak.
Krize rağmen büyüyecek Stuttgart’ta dizel Cayenne’nin uluslararası lansmanında konuşan Doğuş Otomotiv Porsche Genel Müdürü Anıl Gürsoy, Türkiye’de dizel otomobil satışlarının 2008’de tüm sektörde görülen daralmaya ayak uydurduğuna dikkat çekerek, "Türkiye’de de toplam otomobil satışlarının yüzde 49’unu dizeller oluşturuyor. Geçen yıl dizel otomobil satışları 2007’ye göre yüzde 20 düştü. Ancak, motor hacmi incelendiğinde 2 litre üzerindeki araçların yüzde 88.8’i dizellerden oluştu" dedi. 4x4 araçlarda ise dizel oranının yüzde 97’ye çıktığını kaydeden Gürsoy, ilk dizel modellerinin gelmesiyle artık bu segmentte daha da güçlü olacaklarını kaydetti.
15 tanesi gelmeden satıldı94 bin 113
Euro’dan (190 bin TL) başlayan fiyata sahip ilk dizel araçlarının gelmeden 15 adet sattığını belirten Gürsoy, şöyle konuştu: "Krizde satışlar önemli ölçüde düşerken biz dizel Cayenne’in gücüyle 2009’da büyüyeceğiz. Dizel modelimiz toplam Porsche satışlarının yüzde 70’ini oluşturacak. 2008 yılında 160 adet Porsche satarken, 2009’da dizelin gücüyle krize rağmen toplam 220 adet Porsche satmayı hedefledik. Bunun 175 adetinin Cayenne modelinden oluşmasını bekliyoruz. Bunun da 150 adedi dizel versiyondan olacak. Biz şimdiden 1500 müşteriyle temasa geçerek aracı bire bir anlattık."
Panamera eylülde geliyor2009 yılında Porsche’nin hedef rakamlarına bu yılın eylül ayında gelmesi planlanan Porsche’nin dört kapılı modeli Panamera’yı da dahil ettiklerini belirten Gürsoy, "Ancak bu aracın satış adedi konusunda kesin bir şey söyleyemiyorum. Zira fiyatları da henüz belli olmadı" diye konuştu. Gürsoy, Türkiye’de son üç yıldır spor otomobil konusunda bir yükseliş olduğunu da hatırlatarak şunları söyledi: "Özellikle Doğu Avrupa’da lüks spor otomobil satışları açısından hayli iyi bir düzeye geldik. Türkiye’de böyle bir bilinç oluştu. Bu eğilim, son üç yıldır daha gözle görülür bir biçimde artıyor." Önümüzdeki günlerde İstanbul Esenyurt’ta yeni bir Porsche satış noktası da devreye almaya hazırlandıklarını söyleyen Anıl Gürsoy, son yıllarda Türkiye’ye greymarket (galeri) yoluyla giren Porsche sayısını önemli ölçüde düşürdüklerini kaydetti. 2000’li yılların başında Türkiye’ye ithal edilip satılan Porsche’lerin yarısının greymarket tarafından gerçekleştirildiğini hatırlatan Gürsoy şöyle konuştu: "Uygun fiyatlama, servis ve alınan diğer önlemlerle Doğuş Otomotiv bu oranı bugün yaklaşık yüzde 80 distribütör, yüzde 20 greymarkete çevirdi."
Porsche, dizelle yetinmiyor, hibrid araç 2010’da geliyorPORSCHE, devrim niteliği taşıyan dizel motoru Audi’den aldı. 240 beygir gücündeki dizel motor 550 Nm tork üretiyor. Benzinli motor 100 km’de 13-14 litre yakıt harcarken dizel ortalama 9.3 litre harcıyor. 3 litre V6 turbo dizelin karbondioksit emisyonu ise kilometre başına 244 grama indi. 2007’de Cayenne serisinin yeni neslinin yüzde 15’e varan oranda daha az tüketen benzinli motorlarla donatıldığına dikkat çeken Porsche Genel Müdürü Anıl Gürsoy," Halen, 100 kilometrede 9 litreden daha az yakıt harcayacak, 2010 sonunda pazardaki yerini alacak olan hibrid sürüş sistemli bir başka Cayenne versiyonu üzerinde de çalışılıyor" dedi.
Dizel Cayenne Avrupa’da 6500 Euro teşvik alıyorLÜKS markanın yıllar sonra "dizel" araç üretim kararının arkasında Avrupa ülkelerinde çevreci dizel motorlara verilen vergi teşviklerinin ve dizel talebinin artmasının payı yüksek. Fransa’da dizel Cayenne alan müşteri, benzinli versiyona göre sadece vergisel olarak 1700 Euro, Belçika’da 700 Euro, Avusturya’da 1600 Euro avantaj sağlıyor. Dizel versiyonun yıllık vergisel avantajı Finlandiya’da 3 bin 100, Hollanda’da 3 bin 800 Macaristan’da ise 6 bin 500 Euro’ya kadar çıkıyor. Markanın dizele yönelişin ikinci önemli sebebi de Avrupa’daki lüks SUV satışlarında tüketicilerin dizelden yana olan seçimleri. Avrupa’da 2002’de satılan 687 bin lüks SUV aracın yüzde 63’ü dizellerden oluşurken bu rakam 2005’te 947.6 bin adet ve yüzde 75’e , 2008’de ise 1.1 milyar adet satışla yüzde 77 gibi yüksek bir orana çıktı. Yakın gelecekte dünya pazarları için 250 bininci Cayenne’i üretecek Porsche’nin Avrupa’da yapacağı satışların önemli bölümü artık dizellerden oluşacak.