PO'nun 2005 yılı karı 161 milyon dolar

Güncelleme Tarihi:

POnun 2005 yılı karı 161 milyon dolar
Oluşturulma Tarihi: Mart 30, 2006 13:05

Petrol Ofisi 2005 yılını, 161 milyon dolarlık konsolide net karla tamamladı. Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşu Fitch de, Petrol Ofisi'nin yerel para birimi ve döviz cinsinden notunu B(+)'dan BB(-)'ye yükseltti.

Petrol Ofisi Genel Müdürü Jan Nahum, şirket yetkilileriyle birlikte, şirketin faaliyetleri ve sektöre ilişkin bir basın toplantısı düzenledi.

Basın toplantısında verilen bilgiye göre, Petrol Ofisi, uluslararası finansal raporlama
FITCH, PETROL OFİSİ'NİN KREDİ NOTUNU YÜKSELTTİ

Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşu Fitch, Petrol Ofisi A.Ş'nin (POAŞ), yerel para birimi ve döviz cinsinden notunu B(+)'dan BB(-)'ye yükseltti. Fitch'den yapılan açıklamada, POAŞ'ın uzun vadeli ulusal notunun ise A(-)(tur)'dan A(tur)'a yükselttiği bildirildi. POAŞ'ın görünümünün ise tüm notlar için “durağan” olduğu ifade edildi.

Kredi notunun yükseltilmesinde, 2005 yılında POAŞ'ın güçlü operasyonel ve finansal performans göstermesinin etkili olduğu bildirildi. Avusturya'lı OMV şirketi ile yüzde 34'lük POAŞ hissesi için yürütülen satış görüşmelerinin, kredi notlarına etkisi olmadığı kaydedildi.
  
Kredi derecelendirme kuruluşu, POAŞ'ın ülke çapında en yaygın dağıtım ağına sahip olduğunu ve yaklaşık 3 bin 650 istasyonu bulunduğunu bildirdi.

standartlarına uygun olarak hazırlanan 2005 yılı konsolide mali tablolarına göre, net satışlarını yüzde 14 artırarak, önceki yıla göre 7,7 milyar dolardan 8,8 milyar dolara yükseltti.

Şirketin 2005 yılı 12 aylık brüt karı yüzde 16'lık artışla 490 milyon dolar, faaliyet karı yüzde 89'luk artışla 262 milyon dolar olarak gerçekleşti. Net kar da 161 milyon dolar olarak açıklandı.

Nahum, şirket faaliyetleri ve sektöre ilişkin düzenlenen basın toplantısında yaptığı konuşmada, ham petrol fiyatlarının son 7 yılda iki yıl dışında sürekli yükseldiğini, artan enerji fiyatlarının enerji arzı ve güvenilirliliğini dünya gündeminin ön sıralarına getirdiğini kaydetti.

Türkiye'nin bölgede yeni projelerle önemli bir enerji koridoru haline geleceğine işaret eden Nahum, “Türkiye, bölgede ciddi bir oyuncu olarak ortaya çıkmaya başlıyor” dedi. Nahum, Türkiye'nin birincil enerji kullanımının nükleer enerji hariç, dünya ortalama dağılımıyla paralellik gösterdiğini kaydederek, alternatif kaynaklar devreye girmesine rağmen, Türkiye'de petrol ürünlerine talebin sürekli arttığını aktardı. Sektördeki mevzuat değişiklikleri ve yeni Petrol Kanunu hakkında bilgi de veren Nahum, perakende fiyatının üst sınırının kaldırılmasının bölgesel farklılıklara fırsat verdiği görüşünü dile getirdi.

ENERJİ OYUNUN ADINI KOYAN ŞİRKET

Jan Nahum, Petrol Ofisi'nin 2005 yılının bu kadar değişiklik getiren ortamında yaptığı ilk şeyin vizyonunu yeniden tariflemek olduğunu belirterek, “vizyonumuzu, 'enerji oyunun adını koyan bir şirket' olarak yeniden tanımladık” dedi.
2005 sonu itibariyle Petrol Ofisi'nin pazar payının jet yakıtında yüzde 73, siyah üründe yüzde 48,9, motorinde yüzde 35,3, madeni yağda yüzde 29,3, benzinlerde yüzde 25,9 olarak gerçekleştiğini bildiren Nahum, şirketin lider kimliği altında değişik markalarla, farklı coğrafi kesimlerin ihtiyaçlarına cevap vereceğini söyledi.

Nahum, şirketin deniz satışları konusunda da lider olduğunu belirterek, geçen yıl devreye koydukları LNG dağıtımında bu yıl liderliği hedeflediklerini kaydetti. Stoklama kapasitelerini 1 milyon metreküpe çıkaracakların bildiren Nahum, böylece Türkiye'nin en büyük stoklama kapasitesine sahip dağıtım kanalı olacaklarını bildirdi. Nahum, stok kapasitelerini genişletmelerinin sebeplerini, piyasaların genişlemesi, ulusal stoku tutma mecburiyetleri ve piyasadaki fiyatların oynaklığını kontrol altında tutmak olarak sıraladı. Biyodizel ile ilgili çalışmalar yürüttüklerini de aktaran Nahum, ”bunu çok yakında, mevzuatın öngördüğü şekilde piyasaya sunma niyetindeyiz” dedi.

“PAZAR PAYIMIZI KORUMAK İSTİYORUZ”

Toplantıda soruları da yanıtlayan Nahum, OMV ile işbirliklerine de değinerek, “OMV ile ilişkimizin önemli noktalarından biri petrol arama. Rafineri ve arama faaliyetlerinin genişlemesi söz konusu. Ama 2005 yılı arama faaliyetlerinin olacağı bir yıl değil. Dolayısıyla bütçelenmiş değil. Önümüzdeki yılın bütçesinde veya bir sonraki yılın bütçesinde yer alabilir” dedi.

Nahum sektörde, yüzde 39'luk bir pazar payına sahip olduklarını aktararak, “şu anda bu payı arttırma planı içinde değiliz. Bu pazar payını korumak istiyoruz” dedi. Petrol Ofisi'nin gelişimini yeni pazarlara girerek sürdürmek istediğini belirten Nahum, “Bu yıl bir LPG şirketi kurarak, faaliyetlerimizi daha da güçlendirmek niyetindeyiz” diye konuştu.
Nahum, bir başka soru üzerine, biodizel şemsiyesi altında ciddi bir ürün satışı yapıldığını, ancak bunun biyo ne de dizel tanımına girmediği görüşünü dile getirdi.

Biyodizel konusunda bu yıl içinde ciddi gelişmeler görüleceğine işaret eden Nahum, şu aşamada biyodizel için yağlı tohum ithalatının ekonomiye zarar vereceği, onun yerine petrol ithal etmenin daha ucuz olacağı görüşünü aktardı.
Nahum, şirketin havacılık ve denizcilik konusunda bu yıl olmazsa önümüzdeki yıl bölgesel faaliyetlere başlayacağını belirterek, ”Şirketi ulusal boyuttan bölgesel bir marka ve uluslararası boyuta getirme niyetindeyiz. Sektörde seyirci değil, oyuncu olmak istiyoruz” dedi.

FİNANS DİREKTÖRÜ HÜSEYİN KEÇECİ: KARLILIĞINI ÖNEMLİ ÖLÇÜDE ARTIRDI

Şirketin finansal sonuçları hakkında katılımcılara bilgi veren Petrol Ofisi Finans Direktörü Hüseyin Keçeci de, şirketin geçen yıl yeni Petrol Piyasası Kanunu ile gerçekleşen serbest piyasa ortamıyla hem cirosunu hem faaliyetlerinden elde ettiği karlılığını önemli ölçüde artırdığını söyledi.

Keçeci, 2004-2005 yılı net kar karşılaştırması yapılırken 2004 yılında yapılan enflasyon endekslemesinin 2005 yılında yapılmadığının dikkate alınması gerektiğini kaydederek, bu nedenle 2004 yılında enflasyon endekslemesinden kaynaklanan 135 milyon dolarlık parasal kazancın, 2005'te görülmediğini anlattı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!