Güncelleme Tarihi:
YENİ bir hafif ticari modeli üretmek için Avrupa’da fabrika yatırımı yapmaya hazırlanan Volkswagen, Türkiye ile Polonya arasında kaldı. Hükümetin yoğun baskılarının ardından yatırım sinyali vermeye başlayan Volkswagen, yakın zamanda yatırımla ilgili kararını açıklayacak. Volkswagen’in üreteceği yeni hafif ticari araç için Türkiye’yi düşündüğünü söyleyen Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, “Şu anda Polonya ile Türkiye arasında karar vermeye çalışıyorlar. Biraz arada kaldılar. Onlara verilen rakamlarda, üzerimize alakası olmayan lojistik maliyetler yüklemişler. Avrupa’dan birileri araya engel koymaya çalışıyor. Ama tartışmasız öndeyiz. Mayıs’ta sonuç bekliyoruz” dedi.
TAMAMEN YENİ BİR MODEL
Almanların karar alma sürecinin uzun sürdüğünü, yatırım konusunda tamamen yeni bir ticari modelin gündemde olduğunu anlatan Zafer Çağlayan, konuşmasını şöyle sürdürdü: “Onlara Ortadoğu’da neden zayıf olduklarını, bizim kendilerine katkı sağlayacağımızı tekrar tekrar ifade ettim. Yatırıma gelmemek için kıvırıyorsunuz. Halk kıvırdığınızı anlarsa otomobil satamazsınız diye de uyardım. Şimdi üretecekleri yeni hafif ticari araç için Türkiye’yi düşünüyorlar. Önümüzdeki ay göreceğiz.”
50 MİLYAR EURO’LUK YATIRIM
2012 yılında yakaladığı yüksek kârlılığın ardından yatırımlarını artırma kararı alan Volkswagen, 50.2 milyar euroluk yatırım kararının ardından, bu plana 10 yeni fabrika daha eklendi. 10 fabrikanın 7’isinin Çin’e yapılacağını, birinin de yeni SUV üretimi için ABD’de kurulacağını söyleyen Volkswagen CEO’su Martin Winterkorn, geriye kalan 2 fabrika için adres göstermekten kaçınması akıllara Türkiye’yi getirmişti.
VW, ilk sinyali isimsiz verdi
TÜRKİYE’de hükümetin yatırıma gelmesi için bastırdığı Volkswagen, geçtiğimiz ay 7’si Çin, 1’i ABD’de olmak üzere 10 yeni fabrika kuracağını açıklamış, VW CEO’su Winterkorn’un 33 milyar Euro yatırımla Avrupa Bölgesi’nde kurulacak 2 yeni fabrika için ülke ismi vermemesi, “Biri Türkiye de mi” sorularını beraberinde getirmişti. Winterkorn, “Önümüzdeki 3 yılda, 400 bin işçimizin bulunduğu Avrupa bölgesine 33 milyar Euro yatırım yapacağız” açıklamasını yapmıştı.
Polonya’ya giden pişman oluyor
TÜRKİYE’nin Polonya ile yaşadığı rekabet ilk değil. Daha öncede Amerikan General Motors (GM), 2000 yılında Türkiye’de fabrikasını kapattıktan sonra Astra Sedan üretimi için Türkiye yerine Polonya’yı seçmişti. Ancak eski GM Başkanı Rick Wagoner, bu üretimden çok pişman olduklarını itiraf ederek, “Türkiye’deki fabrikamızı kapattığımız için üzgünüz. Türkiye’nin yıldızı parlıyor. Kendi aramızda ‘Neden Türkiye yerine Polonya’da üretim kararı aldık’ sorusunu bizde çok tartıştık. Bu hatayı arkadaşlara sordum” yorumunu yapmıştı. O dönem hafif ticari araçla Türkiye’de üretime döneceklerinin sinyalini de veren Wagoner, 2012’de Tofaş fabrikasında Opel’in ticari aracı Kombo’yu üretmeye başladı.
DİĞER OTO YAŞAM HABERLERİ
GTi efsanesi 58 bin liraya devam ediyor
PEUGEOT’nun B segmentindeki temsilcisi 208, GTi versiyonuna kavuştu. 106, 205 ve 306 gibi modellerle tarihinde başarılı sportif modellere sahip olan Peugeot, 208 modelinde de bu ruhu yansıtmayı hedefliyor. 208 GTi bu sportif segmente konfor, çok yönlü kullanım ve iç mekan genişliği gibi nitelikler getiriyor. 1 yılda 10 bin adet satış rakamı hedeflenen Peugeot 208 GTi, Türkiye pazarına Haziran ayı başında 57 bin 900 TL’den başlayan fiyatlar ile sunulacak. Araçta görev yapan 1.6 litre 200 beygir gücündeki motor, özel egzoz sistemi sayesinde oldukça sportif bir sese sahip. Kısa oranlı 6 ileri şanzımanın görev yaptığı araç 275 Nm tork üretiyor. 208 GTi, 0-100 km/s hızlanmasını 7 saniyenin altında gerçekleştiren araç 80-120 km/s hızlanmasını da 5’inci viteste 7 saniyenin altında çıkabiliyor.
Dizel tosbağa
VOLKSWAGEN Binek Araç, The Beetle model ailesine dizel seçeneğini de ekledi. 1.6 TDI 105 PS dizel motora sahip The Beetle Design, çift kavramalı şanzıman DSG ile birlikte 33 bin 500 Euro fiyatla ve sabit kur avantajıyla satın alınabiliyor. Şık ve sportif çizgileriyle dikkat çeken The Beetle, 1.6 lt hacimli yeni TDI motoruyla 105 PS güç üretirken, 1.500-2.500 d/dk aralığında 250 Nm tork sağlıyor. 178 km/s maksimum hıza sahip The Beetle 1.6 TDI 105 PS Design DSG, 100 km’de ortalama 4.7 lt yakıt tüketimi ve km’de 124 g CO2 emisyonu değerlerine sahip. Sadece Design donanım seviyesinde satın alınabilen dizel The Beetle’da, 17” Rotor alüminyum alaşımlı jantlar, yüzde 65 karartılmış arka ve arka yan camlar ile yağmur/far sensörü, kararan iç dikiz aynası, turbo basıncı, yağ sıcaklığı ve kronometre gibi özelliklerin yer aldığı ek gösterge paneli, 3 renkli ambiyans aydınlatması ve 6’lı CD değiştirici standart olarak sunuluyor.
Yumurta gibi konsept
GÜNEY Koreli üretici Hyundai’nin, geçtiğimiz hafta düzenlenen Seul Otomobil Fuarı’nda tanıttığı E4U isimli kişisel taşıt konsept dikkat çekti. Yumurtaya benzeyen tasarımı ile sıradışı bir görünüm sergleyen araç, düşük hızlarda aracın dik durmasını sağlayacak bir arka ‘bacağa’ ve kaska benzer bir vizöre sahip. Vücut hareketleriyle kontrol edilebilen araç 500 watt güç üreten bir elektrik motor ile hareket ediyor. 80 kilogram ağırlığındaki bir kişi bu araç ile saatte 30 km/s hızla seyahat edebiliyor.
Komşuya ‘yağ’ zamanı
TÜRKİYE’de 60 yıldır faaliyet gösteren madeni yağ üreticisi Castrol,2013’te Yunanistan’a yağ satmaya hazırlanıyor. Yunanistan’daki krizden dolayı 50 milyon litre üretim kapasiteli Castrol fabrikasının kapatılmasının ardından Yunanistan’a ürün vermeyi istediklerini ifade eden Castrol Türkiye ve Hazar Bölgesi Direktörü Kerim Kermen, Yunanistan’ın şu anda binek araçlar için yağı Belçika’dan Almanya’dan aldığını belirtti. Şu anda Kuzey Kıbrıs, Azerbaycan, Gürcistan, Ermenistan , Türkmenistan, Tacikistan ve Özbekistan’a Castrol’ün Türkiye üzerinden yağ tedarik ettiğinin altını çizen Kermen, Orta Doğu’nun Dubai’den yönetilmemesi gerektiğini, bölgenin Türkiye’den daha iyi yönetilebileceğini ifade etti.
Bursa Gemlik’te bulunan fabrikada, iç pazarda satılan ürünlerin yüzde 85’ini üretildiğinin altını çizen Kermen, Türkiye pazarı olarak toplam büyüklüklere bakıldığında yönetilen ülkelerin toplamının 5 katı büyüklüğe sahip olduklarını söyledi. Yunanistan ve Rusya’ya ya ağır hizmet yağları göndermeye başladıklarını, amaçlarının bu ihracatı binek yağlara da yaymak ve coğrafyayı Avrupa ve Kuzey Afrika’yı da içine alacak şekilde daha da genişletmek istediklerini kaydetti.
Türkiye’yi Avrupa’nın 3 üretim merkezinden biri yapmayı hedeflediklerine vurgu yapan Kermen, 2012 yılında tüm Castrol dünyası içerisinde büyüme hızı en yüksek olan ülkenin Türkiye olduğunu, ciro bazında yüzde 17 büyüdüklerini kaydetti. Castrol’ün son 10 yılda Türk madeni yağ pazarına yaklaşık 150 milyon dolar yatırım yaptığını dile getiren Kermen, “2012’de Bursa Gemlik’teki üretim tesislerimizde 80 milyon litreyi bulan bir yağ üretimi gerçekleştirdik. Toplam madeni yağ pazarının yardımcı ürünler ile beraber 350 milyon litreyi aştığı Türkiye pazarında 350’nin üzerinde lisanslı firma var” diye konuştu.
V40, 500 kişiyle ‘Cross’ yapacak
VOLVO’nun kompakt sınıftaki yeni modeli V40’ın ‘Cross Country’ versiyonu 76 bin TL’den başlayan fiyatlarla Türkiye’de satışa sunuldu. Volvo Car Türkiye Genel Müdürü Torben Eckardt, “V40, V40 R-Design ve V40 Cross Country ile birlikte lüks kompakt sınıfta 1200 adetlik bir satış hedefimiz bulunuyor. Bunun 600 adedinin V40, 500 adedinin V40 Cross Country ve 100 adedinin ise V40 R-Design olacağını öngörüyoruz” dedi. Yeni Volvo V40 satışlarının yarısına yakınını oluşturması beklenen V40 Cross Country’nin 1997’de V70 Cross Country ile başlayan bir geleneğin üzerine inşa edildiğini açıklayan Eckardt, bu otomobilin; şehirden uzaklaşmak istediğinizde, yeni maceralar keşfetmenize yardımcı olacak yeteneğe de sahip olduğunu söylüyor. Türkiye’de iki benzinli ve bir de dizel olmak üzere üç motor seçeneği ile satılan V40 Cross Country, T5 turbo benzinli motorda dört tekerlekten çekiş sistemi de sunuluyor.