Güncelleme Tarihi:
Acar, Ä°zmir Ticaret Borsası Dergisi'nde yayınlanan araÅŸtırmasında Türkiye'nin pirinç üretiminde yurtdışına bağımlılığının giderek arttığını bildirdi.Â
Ülkede 22 bin üreticinin 55 bin hektarlık alanda yılda 220 bin tonpirinç ürettiğini belirten Acar, şunları kaydetti:
''Türkiye, son yıllarda nüfus artışına paralel bir şekilde pirinç üretimini artıramadığı için en önemli ithalatçı ülkelerden biri halinegeliyor. 2001 yılında ithalattaki kısmi gerilemeye rağmen 2002 yılında 182 bin ton çeltik ve 2 bin 182 ton pirinç ithalatı yapıldı.''
   Â
ABD'NÄ°N KAMPANYALARI
Türkiye'de çeltik üretiminin artırılması için Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Tarımsal Üretim Genel Müdürlüğü (TÜGEM) tarafından 1997 yılında bir proje geliştirildiğini, ancak bu projenin uygulamaya geçirilmediğini ifade eden Acar, üretimde ileri teknolojiler kullanarak yüksek verim elde eden ABD'nin, tüm dünyada kendi ürününü kullandırmak için kampanyalar yaptığına dikkat çekti.
Türkiye'de çeltiğin pazarlama sorunu olmadığını ancak ithal ürünlerle fiyat bazında rekabet edilemediğini kaydeden Acar, araştırmasında şu ifadelere yer verdi:
''Her ne kadar ülkemizde verim düzeyi yüksek, sulama imkanları fazla ise de üretim maliyetinin yüksekliÄŸi ve ithal ürünlerin ucuz olması nedeniyle yeteri kadar üretim yapılamamaktadır. Halkımız yerli pirinci daha çok seviyor ancak ithal ürünlerle olan fiyat makası daha da açılırsa ithal pirinç tercih edilecektir.''Â
Acar, üreticiden çıkan çeltiğin fabrikalarda işlenerek pirinç haline geldiğini ve İstanbul Rami ve Ankara GİMAT'ta bulunan toptancılar yoluyla dağıtıldığını söyleyerek, üreticinin daha iyi pazar ve fiyat koşullarına ulaşabilmesi için kooperatifleşmenin teşvikedilmesi gerektiğini kaydetti.
Piyasada ucuz fiyatlı pirinçle yüksek fiyatlı pirincin karıştırılarak satıldığına da dikkat çeken Acar, bunun haksız rekabeteneden olduğunu, bu konudaki denetimlerin sıkılaştırılması gerektiğini belirtti.
 Â