Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 03, 2009 00:00
Türkiye’de 50’nci yılını kutlamaya hazırlanan Pirelli, Türkiye’deki yönetim kurulu başkanlığına ‘Türk başkan’ geleneğine uyarak bu kez Garanti Yatırım İcra Kurulu Başkanı Metin Ar’ı seçti. Dünyadaki en büyük lastik fabrikası Kocaeli’nde bulunan Pirelli ayrıca, Brezilyalı ve İtalyanların yer aldığı ‘dünya takımı’na Türk mühendisleri de aldı.
ÖNÜMÜZDEKİ yıl Türkiye’deki 50’nci yılını kutlamaya hazırlanan İtalyan lastik devi Pirelli, ‘Yönetim Kurulu Başkanı Türk olur’ geleneğinden vazgeçmezken, Türk mühendisleri ise Brezilyalı ve İtalyanlarla birlikte dünya takımına soktu. 1960 yılında kurulan Türk Pirelli Lastikleri A.Ş.’nin yeni Yönetim Kurulu Başkanı, Garanti Yatırım İcra Kurulu Başkanı Metin Ar oldu. Ar, Garanti Yatırım’daki görevi ile birlikte sürdüreceği yeni görevini Selahattin Beyazıt’tan devraldı.
Yarım asırdır devam ediyor
Pirelli’nin yarım asır önce küçük de olsa yerli ortak alarak Türkiye pazarına adım attığını söyleyen Ar, “Şirketin yönetim kurulu başkanları kuruluşundan itibaren hep Türk oldu. Pirelli bunu bir gelenek haline getirdi. İzzet Kocaman, Nejat Eczacıbaşı, Bülent Eczacıbaşı ve Selahattin Beyazıt bu görevi uzun yıllara yürüttü” diye konuştu. Pirelli ile tanışmasının Siemens Kablo’nun satışı sırasında olduğunu anlatan Ar, “O satışa danışmanlık hizmeti vermiştim. 1998’de Pirelli yönetimi adılı ‘Pirelli Kablo’ olarak edğişen şirketin Yönetim Kurulu Üyeliği görevini bana teklif etti.” dedi.
Liyakat Nişanı verildi
Türk Pirelli Lastikleri Murahhas Azası Andrea Pirondini, 5 yıl boyunca Türk Pirelli Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini yürüten Selahattin Beyazıt’a değerli katkılarından ötürü teşekkürc ederek, “2004 yılında Türkiye ve İtalya arasındaki ekonomik gelişmelere olan katkısı nedeni ile İtalyan Cumhurbaşkanı Carlo Azeglio Ciampi tarafından İtalyan Liyakat Nişanı’na layık görülen Metin Ar’ın Pirelli Yönetim Kurulu Başkanı olmasından mutluluk duyuyoruz” dedi.
Dünyayı dolaşıyorlar
Pirondini, Türkiye’nin Pirelli Grubu içinde büyük bir enime sahip olduğunu vurgulayarak, şöyle konuştu: “Gerek üretim gerekse pazara olarak Türkiye çok önemli. Pirelli’nin dünyadaki en büyük fabrikası olan Kocaeli, üretim kalitesi açısından da en üst sırada yer alıyor. Burada çalışan işçiler ve mühendisleri, İtalya’ya götürüp ‘know how’ sağlıyoruz. Ayrıca, başta Türkler olmak üzere İtalyan ve Berzilyalı münendislerden kurduğumuz bir takım, tüm dünyadaki tesislerimizi dolaşarak yeni teknolojiler ve Ar-Ge hakkında eğitim verilyorlar.”
İMKB’de başkan yardımcılığı yaptı
GARANTİ Yatırım’daki görevinden önce Türkiye Sınai Kalkınma Bankası’nda Genel Müdür Yardımcısı olarak görev yapan Metin Ar, ayrıca Çimentaş Çimento Yönetim Kurulu Üyeliği, Pirelli Kablo Yönetim Kurulu Üyeliği ve İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Yönetim Kurulu Başkan Yardımcılığı görevlerinde de bulundu. Ar, Robert Koleji’ndeki eğitiminin ardından, Boğaziçi Üniversitesi’nde lisans, London School of Economics Üniversitesinde de yükseklisans eğitimlerini tamamladı.
Türkiye en ucuzu değil, bir işçinin maliyeti 70 bin lira
TÜRKİYE’nin işgücü maliyeti açısından Romanya ve Çin gibi ucuz ülkeler arasında yer almadığını söyleyen Andrea Pirondini, şöyle konuştu: “Ancak Türkiye, gerek işgücü kalitesi, gerek gelişmiş altyapısı, gerekse sanayi kültürü açısından diğerlerine göre daha avantajlı. Türkiye’de bir lastik işçisinin işverene yıllık maliyeti 70 bin lirayı buluyor. Sendikalar lastik ve otomotiv sektörlerinde oldukça güçlü konumdalar. Ama otomotivde bir işçinin maliyeti 40 bin lirayı geçmiyor. Dolayısıyla, lastikte işgücü maliyeti otomotiv ana sanayinin çok üzerinde bulunuyor.”
Klasik oto lastiklerini Türkiye üretmeye başladıTÜRKİYE’de performans lastikleri ürettiklerine dikakt çeken Andrea Pirondini, şunları ösyledi: “Dünya Ralli Şampiyonası’nda (WRC) takımların kullandğıı tüm lastikler Pirelli tarafından sağlanıyor. WRC’edki tüm lastikler ise Türikye’de üretiliyor. Üst düzey performans lastikleri için yaptığımız bu yatırımından daha fazla yararlanmak için yeni bir segmentin üretimine de Kocaeli’nde geçen ay başladık. Artık üretilmeyen ve klasik sayılan otomobiller için özel lastik üretiyoruz. İlk etapta artık üretilmeyen Ferrari’nin efsanevi modeli F40 ile başladık. İleride Porsche’nin de klasik sayılan modelleri için üretime geçeceğiz.”
Pirelli’nin en büyük fabrikası Türkiye’deİzmit Kocaeli Fabrikası 128 bin tonluk üretim kapasitesiyle Pirelli’nin dünyadaki en büyük tesisi olarak öne çıkıyor.
Otomobil lastiklerinde yıllık 7.5 milyon adet kapasiteye sahip olan fabrika, ağırvasıta lastiklerinde de 800 bin adetlik bir kapasiteye sahip.
Fabrika ayrıca, çelik kord alanında da dünyanın en büyükleri arasında yer alıyor. 300 bin metrekare alanda kurulu olan fabrikanın arazisi içinde yer alan Çelikord fabrikası 1985 yılında kuruldu.
Fabrika ürettiği lastiklerin yüzde 60’ını tüm dünyaya ihraç ediyor.
2008 yılı cirosu 636 milyon TL.
Şirket cirosunun yüzde 60’ı ağır vasıta lastiklerinden geliyor. Pirelli bu pazardan aldığı yüzde 20’lik payla lider konumda bulunuyor.
Ford Otosan, Hyundai Assan ve Tofaş’a lastik tedarik ediyor.
Şirket 2 bin kişiye istihdam sağlıyor.
F40 sadece 1315 adet üretildi
FERRARI’nin efsanevi modellerinden biri olan F40, 1987-1992 yılları arasında sadece 1315 adet üretildi. Bugün değeri 1.6 milyon doları bulan F40’ta 3 litre hacminde 8 silindirli ve çift turbolu 480 beygir gücünde bir motor görev yapıyor. Bu motor aracı 3.7 saniyeden kısa bir sürede 0’dan 100 km/s hıza ulaştırıyor. F40’ın maksimum hızı saatte 324 kilometre.
Dünyada Pirelli
Dünyanın en büyük 5’inci lastik üreticisi 1872 yılında kuruldu.
12 ülkede 25 fabrikası bulunuyor.
Toplam 169 ülkede faaliyet gösteriyor.
2008 yılı cirosu 4.7 milyar
Euro.
Lula, Pirelli işçisiydiBREZİLYA Devlet Başkanı Luiz Inacio Lula Da Silva’nın Pirelli fabrikasında bir işçi olarak çalıştığını anlatan Andrea Pirondini, “Sosyalist ve çok başarılı bir lider olan Lula için Pirelli’nin hâlâ çok ayrı bir yeri vardır. Ne zaman Brezilya’da bir etkinliğimiz olsa mutlaka gelir” dedi.
Türk Pirelli’de 50 yılda 5 Türk başkan görev aldıİzzet Akosman (1970-1983)
Nejat Eczacıbaşı (1983-1993)
Bülent Eczacıbaşı (1993-2004)
Selahattin Beyazıt (2004-2009)
Metin Ar (2009-....)