Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Aralık 17, 2007 00:00
15 milyon dolarlık yatırım ile Rusya’da üretime başlayan Pimaş, ilk yıl için 19 milyon dolar ciro planlıyor. Şirket, pencerelerinin sadece yüzde 3’ü PVC’ye dönüşmüş 150 milyon nüfuslu Rusya pazarının yanı sıra Kazakistan, Azerbaycan, Ukrayna ve Beyaz Rusya’ya da ihracat yapacak.
TÜRKİYE’de Pimapen markasıyla PVC pencere üretimi yapan Pimaş, 15 milyon dolarlık yatırımla Rusya’nın Rostov kentinde kurduğu Enwinrus fabrikasında üretime başladı. 2008 yılında 5 bin ton pencere profili üretmesi planlanan Enwinrus’un, ilk yıl 19 milyon
dolar ciro elde etmesi bekleniyor. Pimaş Genel Müdürü Oktay Alptekin, Pimapen’in Rusya’ya 19 yıl önce girdiğini, 1994’te ise Moskova’da şirket kurduklarını belirterek, PVC pencereyi Rusya’ya tanıtan ilk 3 firmadan biri olduklarını söyledi. 50 kişinin çalıştığı fabrikada çalışan sayısı yakın zamanda 100’e çıkacak.
30 MİLYON DOLAR CİRO: Pimaş’ın Rostov’daki fabrikası mevcut bir otobüs ve kamyon tamir fabrikası satın alınarak kuruldu. 23 dönüm üzerindeki tesiste toplam 8 bin 500 metrekare kapalı alanda üretim yapılıyor. Bir ay önce açılan fabrikada henüz düzenli üretime geçilmediğini, Mart ayında bu eksikliği gidermiş olacaklarını belirten Oktay Alptekin şunları söyledi: "İlk yıl içinde 5-6 bin ton üretim hedefi koyduk. Bu üretimle Rusya’da 50 bin dairenin penceresini değiştiririz. Fabrikanın kapasitesi 8 bin ton. Satışa bağlı olarak üretimi rahatlıkla 15 bin tona çıkarabiliriz. Gönül ister ki 5 sene sonra 25 bin tona çıksın. Pazar payımız Rusya’da oldukça az. Her yıl iki haneli büyümek istiyoruz. Her sene yüzde 15 büyürsek 10 yıl sonra 15 bin ton olur. Ciroyu 2009’da 25 milyon dolara, 2010’da 30 milyon dolara çıkarmayı hedefliyoruz."
MİLYARLARCA PENCERE: Rusya’nın 150 milyon civarındaki nüfusunu hatırlatan Alptekin, "Çok sayıda konut ve iş yeri bulunuyor. Pencerelerin tamamı bakıma muhtaç. Rusya’da değiştirilecek milyarlarca pencere var" dedi. Gelecek 20 yıl bütün Asya ve Avrupa kıtalarında en büyük pencere pazarının Rusya olacağını belirten Alptekin, Rusya’da bulunan 50 milyon hanenin sadece yüzde 3’ünün penceresinin değiştirildiğini, pazarın daha 20 yıl gelişmeye devam edeceğini söyledi.
İHRACAT ÜSSÜ: Enwinrus fabrikasını bir kaç ülkenin potansiyel üretim yeri olarak düşündüklerini anlatan Alptekin, ihracata ilk başlayacakları ülkenin Kazakistan olduğunu söyledi. Alptekin "Azerbaycan ve Beyaz Rusya hemen devreye girecek ülkelerden. Ukrayna da bu kapsamda ihracat hedeflediğimiz ülkelerden olabilir" dedi.
ÖNGÖRÜLMEYEN MALİYETLER: Fabrika yatırımında elektrik kurulumu gibi öngörmedikleri maliyetlerin ortaya çıktığına da değinen Alptekin şöyle konuştu: "15 milyon doların 5’i bizim işletme sermayemiz. Fiziksel yatırım tutarı 10 milyon dolar. Başlangıçta 7 milyon dolar öngörmüştük, öngörülenden 3 milyon dolar daha fazla tuttu. 2 milyonluk fark, yatırım hesaplarını yaptığımız günkü Rusya şartları ile 2 yıl içinde inşaat maliyetlerinin artmasından kaynaklanıyor."
Pimaş 2008 için 115 milyon dolar hedefliyorOKTAY Alptekin, Pimaş’ın 2007’yi 100 milyon dolar ciro ile kapatmayı planladığını belirterek, 2008 ciro hedeflerinin 115 milyon dolar, 2009 hedeflerinin 125 milyon dolar ve 2010 hedeflerinin ise 140 milyon dolar olduğunu açıkladı.
Kurşunsuz pencere reklamlarını Rekabet Kurulu’na şikáyet ettiKURŞUN içermeyen pencere ürettikleri iddiasında bulunan iki şirketi Sanayi Bakanlığı’nın Rekabet Kurulu’na şikayet ettiklerini belirten Oktay Alptekin şunları söyledi: "Türkiye’de bunun reklamlarda kullanılıyor olmasının arkasında tamamen ticari gerekçeler yatıyor. Gerek bizim gerekse bütün Avrupa pencere sektörünün anlayış tarzı, kurşunla ilgili genel uygulamalara paralel olarak 2015’e kadar kademeli olarak alternatiflere geçilmesi ve bunun herhangi bir reklam unsuru olarak kullanılmaması doğrultusunda. Profilin içindeki kurşunun çözülmesi, dışarıya çıkması mümkün değildir. Pencere içinde kurşun oranı binde bir civarındadır. PVC’yi reklam unsuru olarak kullanan iki şirket için Sanayi Bakanlığı’nın Rekabet Kurulu’na başvuru yaptık. PVC’yi yiyen mi var; bunun nesi zararlı? Kurşundan vazgeçilmesinin nedeni kurşun üretim aşamasında gerekli sağlık önlemleri alınmazsa orada çalışanlar için zararlı olması. Pencerenin kendisinde zararlı değil. Pencere ya da başka bir ürün için gerekli kurşunun üretiminde çalışanlar için zararlı olabiliyor diye sektör bu kararı aldı."
Ukrayna’yı tehdit edelim, yoksa ihracat zorlaşacakUKRAYNA’nın yurt dışından gelen pencere profillerine damping soruşturması açılması için başvuruda bulunduğunu ve Türkiye’ye bu konuda bilgi verdiğine dikkat çeken Alptekin şunları söyledi: "Türkiye bu yıl Ukrayna’ya 60 milyon dolarlık pencere profili ihraç etti. 4 yıl önce Türkiye’de sektör olarak bizce tamamen haksız gerekçelerle PVC ithalatı için bazı ülkelere ’damping yapıyorlar’ diyerek anti damping vergisi konmuştu ve o gün bu gündür devam ediyor. Gülme komşuna gelir başına. Ukrayna bu yola girdi ve bunun sonunda anti damping vergisi koyacak. Türkiye’nin sesini yükseltmesi, kendini savunabilmesi gerek. Devlet Ukrayna’ya farklı tehditlerde bulunmalı."
Rusya’da yatırım zorluklarıOKTAY Alptekin, Rusya’da Türkiye’ye karşı bir durum olmadığını ama yatırım açısından belli zorluklar yaşandığını belirtti. Dış Ekonomik İlişkiler Kurulunun (DEİK) firmaları Rusya’ya yatırım yapmaya teşvik ettiğini ve pek çok Türk firmanın yatırım için sırada beklediğine değinen Alptekin, söz konusu zorlukları şöyle sıraladı:
En büyük risk ülke şartlarını bilmediğiniz için yatırım için baştan hatalı yer seçmeniz. Arsayı alırsınız, bir bakarsınız üretim izni yoktur ya da üretiminiz o bölgede yapılamamaktadır.
Elektrik idaresine başvurursunuz, istediğiniz KW verilmeyebilir ya da size elektrik verecek santral fabrikanın 500 metre uzağındaki değildir. 5 kilometre uzaktaki santraldan alırsınız, elektriğin fabrikanıza gelme maliyeti tahmininizin 5 katına çıkabilir.
Isıtma santrallarıyla ilgili de benzer sorunlar yaşanabilir.