OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 27, 2003 00:00
Philips Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, Çin'den Türkiye pazarına ‘‘tasarruflu’’ görünümünde taklit ampul getirildiÄŸini söyledi. Gürcan, bu ampullerin, normal ampuller kadar enerji harcadığını ve tüketicinin aldatıldığını kaydetti.EKONOMÄ°K kriz ile birlikte tüketimi 3 kat artan tasarruflu ampul pazarında Çin'den ithal edilen taklit ampul krizi yaÅŸanıyor. 3 ila 15 kat arasında uzun ömürlü olan ve yüzde 80'e varan enerji tasarrufu saÄŸlayan ampullerin tüketiciler tarafından büyük talep görmesini fırsat bilenler Çin'den tasarruflu ampul adı altında taklit ve kalitesiz ampuller ithal ediyor. Gerçek ampullerin 3'te 1 fiyatına satılan ve normal ampulden hiç bir farkı olmayan bu ampuller ÅŸu an Türkiye'de satılan enerji tasarruflu ampullerin yüzde 50'sini teÅŸkil ediyor.Konuyla ilgili görüştüğümüz Philips Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, Türkiye'de tasarruflu ampuller konusunda olumsuz geliÅŸmeler yaÅŸandığını belirterek, ‘‘Piyasayada kalitesiz taklit Çin malları yüzünden fiyat erozyonu yaÅŸanıyor ve tüketiciler aldatılıyor’’ dedi.12 MÄ°LYON TASARRUFLU AMPULTürkiye'de bir çok firmanın bu ürünleri Çin'den enerji tasarruflu ampul diye getirdiÄŸini kaydeden Gürcan şöyle konuÅŸtu:‘‘Türkiye'de ekonomik krizle birlikte enerji tasarruflu ampul satışlarında büyük bir artış yaÅŸandı. Åžu an yılda 12 milyon civarından enerji tasarruflu ampul satılıyor. Ancak bunun yüzde 50'sini kalitesiz ve taklit Çin malı ampuller oluÅŸturduÄŸu için tüketiciler aldatılıyor ve büyük kazık yiyor.’’Gürcan, kalitesiz ampuller yüzünden Türkiye'de rekabetin çok zorlaÅŸtığını ifade ederek, ‘‘Tüketiciler ambalajında tasarruflu ampul yazan ve uzun ömürlü olduÄŸu ifade edilen bu ampulleri fiyatları ucuz diye tercih ediyor. Ama sonuçta bu ampullerin elektrik sarfiyatında hiç bir etkisi olmuyor. Yani 3-4 milyon daha ucuz diye aldıkları bu ampuller gerçek tasarruflu ampullerle fiyat farkını bir kaç ay içinde eÅŸitliyor. DiÄŸer taraftan uzun ömürlü diye nitelendirilen bu ampuller belirtilen sürenin üçte birinden az dayanaklı çıkıyor’’ dedi.TSE DAMGASI GELÄ°YORBu konuda giriÅŸimleri olduÄŸunu ve Åžubat ayından itibaren enerji tasarruflu ampüllerde TSE damgasının uygulanmaya baÅŸlayacağını belirten Gürcan, ‘‘TSE tarafından yapılan testlerden sonra sunulan raporda Çin'den ithal edilen bu ampüllerin hepsinin tasarruf özelliklerini olmadığı anlaşıldı. Åžubattan sonra bu ampüller ambalajlarında gerçek dışı özellikler yazamayacaklar’’ diye konuÅŸtu.Enerji tasarrufu saÄŸladığı iddia edilen taklit ampullerin sektöre zarar verdiÄŸini söyleyen Gürcan, ‘‘Türkiye'de insanlar kısa yoldan para kazanmaya çalışıyor. Büyük yatırımlar yapan güçlü markalarda olduÄŸu gibi bu ampullerin ambalajlarının üzerinde beyan edilenler yapılsın ve tüketiciler aldatılmasın’’ dedi.Gürcan, geliÅŸmiÅŸ ülkelerde, özellikle Avrupa'da bu tip ampüllere yönelik yüzde 30 ek vergi uygulandığını kaydederek ÅŸunları söyledi: ‘‘Çin'de bu ürünlere damping uygulanıyor. Avrupa'da ise devlet gereken düzenlemeleri yaptı. Bizde ise bu konuda geç kaldık. Åžubattan itibaren TSE damgası uygulanacak ama buna ek olarak baÅŸka ÅŸeyler de yapılmalı. Philips'in enerji tasarruflu bir ampulü 6 milyon liraya satılıyorsa eÄŸer bu ampul sayesinde 33 milyon lira tasaruf elde ediliyor. Çin malı kalitesiz ampuller ile ise 25 milyon civarında bir zarar elde ediliyor.’’Fiyatları aÅŸağı çektikPhilips Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, sektörde yaÅŸanan Çin krizi nedeniyle fiyatları aÅŸağı çekmek zorunda kaldıklarını belirterek, ‘‘Bu yüzden son bir senedir yeni yatırımlar yapamıyoruz. Reklamlarımızı kesmek zorunda kaldık’’dedi. Türkiye'nin hem coÄŸrafik özelliÄŸi hem de nüfusuyla Philips için hep cazip bir ülke olduÄŸunu kaydeden Gürcan şöyle konuÅŸtu: ‘‘Ama sektörde yaÅŸanan bu olumsuzluklar Philips'in Türkiye'ye bakışını biraz deÄŸiÅŸtirdi. 73 yıldan beri Türkiye'de olan ve hiç bir zaman çekilmeyi düşünmeyen Philips 2003'ün çok zor geçeceÄŸini biliyor. Türkiye'deki tüm olumsuzluklara raÄŸmen büyüme öngörüyoruz. 2000 yılı çok iyi bir yıl oldu. 2001 yılında dibe vurduk. 2002'de yüzde 25 büyüdük ama 2000 yılını yakalayamadık. 2003 yılında ise yüzde 10 büyüme öngörüyoruz ama fazla stoÄŸa girmeyeceÄŸiz.’’Â
button