Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Ocak 27, 2003 01:59
Philips Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, Çin'den Türkiye pazarına ‘‘tasarruflu’’ görünümünde taklit ampul getirildiğini söyledi. Gürcan, bu ampullerin, normal ampuller kadar enerji harcadığını ve tüketicinin aldatıldığını kaydetti.
EKONOMİK kriz ile birlikte tüketimi 3 kat artan tasarruflu ampul pazarında Çin'den ithal edilen taklit ampul krizi yaşanıyor. 3 ila 15 kat arasında uzun ömürlü olan ve yüzde 80'e varan enerji tasarrufu sağlayan ampullerin tüketiciler tarafından büyük talep görmesini fırsat bilenler Çin'den tasarruflu ampul adı altında taklit ve kalitesiz ampuller ithal ediyor. Gerçek ampullerin 3'te 1 fiyatına satılan ve normal ampulden hiç bir farkı olmayan bu ampuller şu an Türkiye'de satılan enerji tasarruflu ampullerin yüzde 50'sini teşkil ediyor.
Konuyla ilgili görüştüğümüz Philips Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, Türkiye'de tasarruflu ampuller konusunda olumsuz gelişmeler yaşandığını belirterek, ‘‘Piyasayada kalitesiz taklit Çin malları yüzünden fiyat erozyonu yaşanıyor ve tüketiciler aldatılıyor’’ dedi.
12 MİLYON TASARRUFLU AMPUL
Türkiye'de bir çok firmanın bu ürünleri Çin'den enerji tasarruflu ampul diye getirdiğini kaydeden Gürcan şöyle konuştu:
‘‘Türkiye'de ekonomik krizle birlikte enerji tasarruflu ampul satışlarında büyük bir artış yaşandı. Şu an yılda 12 milyon civarından enerji tasarruflu ampul satılıyor. Ancak bunun yüzde 50'sini kalitesiz ve taklit Çin malı ampuller oluşturduğu için tüketiciler aldatılıyor ve büyük kazık yiyor.’’
Gürcan, kalitesiz ampuller yüzünden Türkiye'de rekabetin çok zorlaştığını ifade ederek, ‘‘Tüketiciler ambalajında tasarruflu ampul yazan ve uzun ömürlü olduğu ifade edilen bu ampulleri fiyatları ucuz diye tercih ediyor. Ama sonuçta bu ampullerin elektrik sarfiyatında hiç bir etkisi olmuyor. Yani 3-4 milyon daha ucuz diye aldıkları bu ampuller gerçek tasarruflu ampullerle fiyat farkını bir kaç ay içinde eşitliyor. Diğer taraftan uzun ömürlü diye nitelendirilen bu ampuller belirtilen sürenin üçte birinden az dayanaklı çıkıyor’’ dedi.
TSE DAMGASI GELİYOR
Bu konuda girişimleri olduğunu ve Şubat ayından itibaren enerji tasarruflu ampüllerde TSE damgasının uygulanmaya başlayacağını belirten Gürcan, ‘‘TSE tarafından yapılan testlerden sonra sunulan raporda Çin'den ithal edilen bu ampüllerin hepsinin tasarruf özelliklerini olmadığı anlaşıldı. Şubattan sonra bu ampüller ambalajlarında gerçek dışı özellikler yazamayacaklar’’ diye konuştu.
Enerji tasarrufu sağladığı iddia edilen taklit ampullerin sektöre zarar verdiğini söyleyen Gürcan, ‘‘Türkiye'de insanlar kısa yoldan para kazanmaya çalışıyor. Büyük yatırımlar yapan güçlü markalarda olduğu gibi bu ampullerin ambalajlarının üzerinde beyan edilenler yapılsın ve tüketiciler aldatılmasın’’ dedi.
Gürcan, gelişmiş ülkelerde, özellikle Avrupa'da bu tip ampüllere yönelik yüzde 30 ek vergi uygulandığını kaydederek şunları söyledi: ‘‘Çin'de bu ürünlere damping uygulanıyor. Avrupa'da ise devlet gereken düzenlemeleri yaptı. Bizde ise bu konuda geç kaldık. Şubattan itibaren TSE damgası uygulanacak ama buna ek olarak başka şeyler de yapılmalı. Philips'in enerji tasarruflu bir ampulü 6 milyon liraya satılıyorsa eğer bu ampul sayesinde 33 milyon lira tasaruf elde ediliyor. Çin malı kalitesiz ampuller ile ise 25 milyon civarında bir zarar elde ediliyor.’’
Fiyatları aşağı çektik
Philips Aydınlatma Genel Müdürü Emre Gürcan, sektörde yaşanan Çin krizi nedeniyle fiyatları aşağı çekmek zorunda kaldıklarını belirterek, ‘‘Bu yüzden son bir senedir yeni yatırımlar yapamıyoruz. Reklamlarımızı kesmek zorunda kaldık’’dedi. Türkiye'nin hem coğrafik özelliği hem de nüfusuyla Philips için hep cazip bir ülke olduğunu kaydeden Gürcan şöyle konuştu: ‘‘Ama sektörde yaşanan bu olumsuzluklar Philips'in Türkiye'ye bakışını biraz değiştirdi. 73 yıldan beri Türkiye'de olan ve hiç bir zaman çekilmeyi düşünmeyen Philips 2003'ün çok zor geçeceğini biliyor. Türkiye'deki tüm olumsuzluklara rağmen büyüme öngörüyoruz. 2000 yılı çok iyi bir yıl oldu. 2001 yılında dibe vurduk. 2002'de yüzde 25 büyüdük ama 2000 yılını yakalayamadık. 2003 yılında ise yüzde 10 büyüme öngörüyoruz ama fazla stoğa girmeyeceğiz.’’