Nurten ERK
Oluşturulma Tarihi: Ocak 31, 2002 02:22
Arçelik Genel Müdürü Nedim Esgin, ‘‘Fransız Brand firması ihalesini İsrail'in alması sonrasında Avrupa'ya dönük hedefimizden vazgeçmedik. Biz orada bir güzellik yarışmasına girdik. Önemli bir tecrübeydi. Avrupa'ya yatırımla girme hedefimiz sürüyor. Önümüzdeki günlerde netleşir’’ dedi.
Fransız Brandt firmasını İsrailli Elco'ya kaptıran Arçelik, dünya markası olma hedefini yeni yatırımlar ve şirketlerle devam ettirmekte ısrarlı. Arçelik Genel Müdürü Nedim Esgin, Arçelik'in Brandt nedeniyle beklemeye aldığı diğer projelerine eğildiğini, yakında bir Avrupa ülkesinde 40 milyon
Euro tutarında yatırım yapmayı hedeflediklerini söyledi. Esgin, yatırımın hangi ülkede ya da ne şekilde olması konusunda ise henüz karar verilmediğini belirtti. Arçelik'in yurtdışında büyümeye devam edeceğini belirten Esgin, ‘‘Amacımıza uygun şirket veya şirketleri önümüzdeki dönemde satın alma hedefimiz önümüzdeki dönemler için de geçerli’’ dedi.
Brandt ihale sürecinde Asya ve Avrupa'dan bir çok bankanın ve aracı kurumun ortaklık ve işbirliği tekliflerinin yoğunlaştığına dikat çeken Nedim Esgin, ‘‘Eskiden de bize bu tür teklifler gelirdi ama Brandt ihalesinde 19 firma arasında seçilen 4 firma içinde olmamız ilgiyi artırdı. Özellikle Doğu Avrupa ülkelerinden yatırımlarınızı bize kaydırın teklifleri geliyor’’ diye konuştu. Esgin, Brandt sürecinin Arçelik için dünya markası olma yolunda bir anlamda sınav olduğunu ve bu sınavı geçtiklerine inandığını söyledi. Esgin, şöyle konuştu:
‘‘Rakiplerimiz Whirpool, Candy ve Elco idi. Brandt'ı almak için aylarca çalıştık. Bu bir güzellik yarışması gibiydi. Teklifinizi ve şirketinizi yüzlerce insana anlatıyorsunuz, kendinizi güzel göstermeye çalışıyorsunuz. Sonra da oturup kararı bekliyorsunuz.’’
‘‘Hedefimiz bir dünya şirketi olmak’’ diyen Esgin, Brandt'ı satın almak istemelerinin de bu amacın bir parçası olduğunu söyledi. Yurtdışında 2000 yılına kadar 22 büyüme gerçekleştirdiklerini hatırlatan Esgin, ‘‘2000-2003 arasındaki ortalama büyümemiz yüzde 44'e gelecek. 2000'de 200 milyon
dolar olan ihracatımız 2001'de 250 milyon dolara çıktı. Bu yıl ise 350 milyon dolara ulaşmayı planlıyoruz’’ diye konuştu. Esgin, geçen yıl şubatta başlayan Çin projesinde ise ilk yıl 60 bin adet olan buzdolabı üretiminin bu yıl 140 binin üzerine çıkarılacağını belirtti. İç pazarda yüzde 52 olan pazar payını krizdeki küçülmeye rağmen koruduklarını belirten Esgin, KDV furyasından sonra piyasaların ocak ayını durgun geçirdiğini söyledi.
100 milyon dolar tasarruf ettikArçelik'in krizde işçi çıkarmadığını ve fabrika kapatmadığını vurgulayan Nedim Esgin, şöyle devam etti: ‘‘Krize elimizde nakitle yakalandık. Bu nakdi çok iyi değerlendirdik. Ön ödemeli kampanyalarda cesaretli davrandık. Maliyetlerimizi kontrol altına aldık. Şirketin her yerinde yüzde 40 lara varan oranda tasarruf sağladık. Bu tasarrufu işçi çıkararak değil, her şeyi daha ucuza ve hesaplı alarak yaptık. Yüzde 40 daralan pazarda yüzde 52'lik payımızı koruduk. İhracatımız ciromuzun yüzde 30'una yaklaştı. 2001'de ihracatımızı 200 milyon dolardan 250 milyon dolara çıkardık. Aldığımız kararlarla 100 milyon dolar tasarruf sağladık.’’
Arçelik araştırma geliştirme grubunun sürekli olarak yeni projeler üzerinde çalışmaya devam ettiğini söyleyen Esgin, ‘‘Üzerinde çalışılan iki yeni projeden biriyle dünyada ilk, diğer projeyle de ilk 2-3 arasında olacağız’’ dedi.