Güncelleme Tarihi:
EN BÜYÜK İKİNCİ
Cirosuna göre İspanyol Intidex’ten sonra (Zara) dünyanın en büyük ikinci tekstil perakendecisi olan H&M 1947 yılında İsveç Vasteras’ta Hennes adıyla kuruldu. İmparatorluğun sahibi Persson ailesi.
AMERİKA’YI GÖRDÜ HAYATI DEĞİŞTİ
İlk kuşak Erling Persson’la başlıyor. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Amerika’ya yaptığı ziyarette büyük perakende mağazalarını gören Persson İsveç’e döner dönmez bunu uygulamak için Hennes (Onun) adında sadece kadınlara yönelik bir kıyafet mağazası açtı. 1968 yılına kadar Hennes büyüyerek ilerlemeye devam etti. 1952’de başkent Stockholm’de ilk mağaza açıldı. 64’te Hennes ilk kez yurtdışına çıkarak komşu Norveç’e girdi.
BİR MARKA DOĞUYOR…
68 yılında ise bildiğimiz H&M doğdu. 21 yıl sadece kadın kıyafetleri satan Hennes Mauritz Widforss’u satın aldı. Böylece şirketin adı H&M olarak değişti. Firma artık erkek kıyafetleri de satmaya başlarken H&M’i bugüne taşıyacak ‘ucuz’ kıyafet trendini başlattı.
65 YAŞINDA EMEKLİ OLDU
Erling Persson emekli olduğu 1982 yılına kadar yoğun bir tempoyla çalışmayı sürdürdü. 1974 yılında H&M borsaya açıldı. 1976 yılında Londra’da ilk mağazası hizmete girdi. 1980’de Almanya ve Hollanda’da art arda şube hamleleri geldi.
SADAKAT NASIL KAZANILIR?
Persson 65 yaşında emekli olarak şirketi ikinci kuşağa oğlu Stefan’a bıraktı. Günümüzde hala H&M’in yönetim kurulu başkanı olan Persson göreve başladıktan sonra şirketi daha agresif bir fiyat politikasıyla yönetmeye başladı. 18-30 yaş arası bir kitle yaratan H&M müşterilerinin kendine sadık bir marka kıldı. Persson bununla ilgili olarak, “Sadakat en çok satmakla kazanılmaz. En iyiyi yapmakla kazanılır” diyor.
ELİMDE ABBA ALBÜMLERİ KALDI
Persson babası firmanın başındayken yurtdışı pazarlardan sorumlu Genel Müdür yardımcısı olarak görev yapıyordu. İlk kez İskandinayva dışında iş yaptıkları anı şöyle anlatıyor: Avrupa benim için yeni bir yerdi. 76 yılında Londra’da ilk mağazayı açtığımızda. Mağazanın dışında şaşkınlıktan ve kalabalıktan donakaldım. Kıyafetlerin yanında ABBA albümleri de satıyorduk. Fakat albümler elimizde kaldı. Hala o albümlerden pek çoğu elimdedir.
IKEA ÇOK İSVEÇLİ
2000’li yıllara gelindiğinde H&M 14 ülkede 800 mağazası olan bir tekstil devine dönüşmüştü. H&M’in altın çağı olarak bilinen bu atılım yıllarında Stella McCartney, Roberto Cavalli, Jimmy Choo ve Alexander Wang gibi moda dünyasının ünlü isimleri H&M için tasarımlar yapmaya başladı. Bu zamanlarda H&M’in asla durmayacağını söyleyen Persson başarılarının sırrını İsveçli gibi davranmamaya bağlıyor. Persson, “IKEA çok İsveçli. Biz değiliz. Çünkü İsveç modanın merkezi değil. Bu yüzden global bir marka gibi algılanabiliyoruz” açıklamasını yapıyor. Persson hala şirketin yönetim kurulu başkanı. Fakat alttan yeni bir kuşak da firma yönetiminde söz sahibi. Bunlardan en öne çıkanı Stefan Persson’un oğlu Karl-Johan Persson. Oğul Persson şu an şirketin CEO’su olarak görev yapıyor.
ÜÇÜNCÜ KUŞAK DÜMENDE
İsveç’in en çok gelir elde eden şirketinin başında olan Karl-Johan Persson Zara ile rekabetin en yoğun olduğu dönemde şirketin dümeninde. Geçen sene Financial Times’a bir röportaj veren Persson o dönemi şöyle tanımlıyor: Rekabetçi bir insanım ve iş arkadaşlarımı iyi tanıyorum. Her zaman gelişmek ve en iyisini yapmak için uğraşıyoruz. Önümüzde uzun bir yol olduğunu da biliyorum.
2010’DA TÜRKİYE’YE GELDİ
H&M’in ilk Türkiye mağazası 2010 yılında açıldı. Firmanın 2014 yıl sonu itibarıyla Türkiye’de 30 tane mağazası bulunuyor. Şirketin bulunduğu ülkeerin Firmanın dünya genelinde ise 3700 mağazası bulunuyor. H&M doğrudan 132 bin kişiye istihdam sağlıyor. 2014 mali yılı bilanço rakamlarına göre şirket elde ettiği 760 milyon dolar kâr ile dünyanın en büyük ikinci hazır giyim şirketi oldu.