Güncelleme Tarihi:
DENETİM, vergi, yönetim danışmanlığı ve kurumsal finansman hizmetlerinde dünyanın önde gelen kuruluşlarından Deloitte, küresel perakendecilik sektörüne yön veren en büyük 250 şirketin performansını değerlendiren “Perakendenin Küresel Güçleri 2010” raporunu yayınladı. Rapora göre, ilk 250 içinde geçen yıl 190’ıncı sırada yer alan Migros Türk A.Ş. 199’ıncı sıraya gerilerken, bu yıl BİM Mağazaları da 241’inci sıradan listeye girdi. En büyük 250 perakende kuruluşu listesinin başında ise 401.2 milyar dolarla yine Wal-Mart yer aldı.
Büyümede BİM 9. sırada
2008 yılında 3 milyar 942 milyon dolarlık gelir elde ederek listeye 199’uncu sıradan giren Migros Türk’ün yanında bu yıl, 2008’i 3 milyar 296 milyon dolar gelirle kapatan BİM Mağazaları da 241’inci sırada yer aldı. İki kuruluşun gelirleri Ortadoğu bölgesi sıralamalarında da dikkat çekti. Ortadoğu bölgesindeki perakende satışlarında Migros 5’inci sırada yer alırken, onu mağaza sayısını yüzde 32 artıran BİM, 6’ncı sırada izledi. BİM aynı zamanda raporda yer alan En Hızlı Büyüyen 50 Perakendeci listesine de 9’uncu sıradan girdi. En hızlı büyüyenler listesinde Migros ise 25’inci sırada yer aldı.
3.8 trilyon dolar
Deloitte’un hazırladığı “Perakendenin Küresel Güçleri 2010” raporu sektörün küresel düzeyde toparlanma sürecine girdiğini ortaya koydu. 2008’de küresel perakende sektöründeki kuruluşların üçte ikisinin karları düşerken, zirveyi paylaşan 250 kuruluş, toplam cirosunu yüzde 5.5 artırarak 3.8 trilyon dolarlık iş hacmi yarattı.
Kârlılık azaldı
Kârlılık konusundaki soruları da yanıtlayan 184 sektör temsilcisinin üçte ikisi 2008’de karlılıklarının azaldığını ifade etti. 30 perakendeci firma zarar açıklarken, rapora göre, her coğrafya ve kategoride faaliyet gösteren perakendecilerin kârlılığı azaldı. Avrupa’daki perakende şirketlerinin 2007’de yüzde 4.1 olan karlılık oranları 2008’de yüzde 2.7’ye geriledi. Kuzey Amerika’da perakende sektörünün karlılığı ise ortalama yüzde 3.6’dan yüzde 2.4’e düştü. Afrika ve Ortadoğu’da ise karlar yükseldi.
10 şirket yüzde 30’u karşıladı
CİRO açısından en yüksek performansı sergileyen ilk 10 marka, 2008 toplam perakende cirosunun yüzde 30’unu gerçekleştirdi. Wal-Mart 401.2 milyar dolar ile zirvede yer alırken bu kuruluşu, 127.9 milyar dolarla Carrefour ve 99 milyar dolar ile Metro izledi. Perakendede en büyük 100’ün gelirleri içinde internetten satışların payı toplam satışların yüzde 6.6’sına ulaştı.
İnterneti büyük markalar kullanıyor
DELOİTTE Türkiye Danışmanlık Sorumlu Ortağı ve Tüketim Endüstri Lideri Uğur Süel rapor hakkındaki değerlendirmesinde şunları söyledi: “Küresel perakendecilik sektörü 2008’de çalkantılı bir yıl yaşadı. Satışlar yavaşlarken, kârlılık birçok kesimde keskin şekilde düşüşe geçti. İnternet henüz perakende sektöründe önemli bir satış kanalı olamadı, ancak özellikle büyük markalar internetteki sanal topluluk ağlarını her gün daha fazla kullanıyor. Bu yılki raporda, Migros’tan sonra Türkiye’den ikinci bir markanın, BİM’in de zirvedeki 250 şirket arasına katılması gurur verici bir gelişme.”