Perakendede indirimlere rağmen düşüş sürdü umutlar sonbahara kaldı

Güncelleme Tarihi:

Perakendede indirimlere rağmen düşüş sürdü umutlar sonbahara kaldı
Oluşturulma Tarihi: Mart 28, 2009 00:00

Ocakta bir önceki aya göre yüzde 15 gerileyen perakende ciroları şubatta da yüzde 5 düştü. 2009 şubat ayında, bir önceki yılın aynı dönemine göre ise perakende cirolarında yüzde 1 kayıp yaşandı. AMPD eski başkanı Nuşin Oral, gıda alanında bile yüzde 1 gerileme olduğunu belirterek, ilkbahar-yaz sezonunda ’durağanlık’ beklediklerini, geçen yılki büyümeyi yakalamanın imkansız olduğunu söyledi.

ALIŞVERİŞ Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) için Nielsen’in yaptığı AMPD Perakende Endeksi, şubat ayında bir önceki aya kıyasla yüzde 5 geriledi. Ocakta, aralık ayına kıyasla yüzde 15 gerileyen endekste düşüş eğiliminin sürdüğü gözlendi. Şubatta bir önceki yılın aynı ayına göre ise perakende cirolarında yüzde 1 kayıp yaşandı. AMPD eski başkanı Nuşin Oral, şubatta gıda alanında bile önceki aya kıyasla yüzde 1 gerileme yaşandığına dikkat çekerek, gıda dışı alanda söz konusu gerilemenin yüzde 10’u bulduğunu söyledi. Oral kárlılığın ise yok olduğunu vurguladı.

Geçen yıl hayal

2007’de perakendenin metrekare olarak yüzde 22 büyüdüğünü, ciro artışının ise yüzde 12’de kaldığını hatırlatan Nuşin Oral, "2008 metrekare büyümesi yüzde 19, ciro artışı ise yüzde 7 olmuştu. Metrekare büyümesi ile ciro büyümesi arasındaki fark iyice artmıştı. Şubat ayında metrekare artışı geçen yılın aynı ayına kıyasla yüzde 18 oldu. Fakat metrekare artışı genel olarak frenlendi. Geçen yılki yüzde 7’lik büyümeyi bu yıl görmek, çok olağanüstü bir gelişme olmazsa, imkansız" diye konuştu.

Cirolar arttı gibi görünse de bunun metrekare büyümesinden kaynaklandığını, birebir mağazalarda cironun yerinde saydığını vurgulayan Oral, "Hazır giyimde yüzde 24 artış dikkat çekiyor. İndirimler işe yaradı ama kárlılık yok oldu" dedi. Gerçeğin mart-nisan ayı sonuçlarıyla birlikte ortaya çıkacağını dile getiren Oral sözlerini şöyle sürdürdü: "Şu anda herkes yeni sezonu açmadı. Yaz sezonu daha hafif ve alımı kolay ürünlerdir. Sektör stokla yakalanıldığı için canı çok yandı. Sonbahardaki harekete göre herkes plan yapacak. Yaz için beklenti biraz daha durağan; geçiş dönemi gibi görülüyor."

Aşk yetmedi

Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre 13-14 Şubat’ta yapılan Sevgililer Günü harcamaları önceki yıla göre yüzde 53 artarak 642 milyon TL olmuştu. Giyim ve aksesuar ile market ve alışveriş merkezlerinin 14 Şubat 2009 tarihinde toplam kredi kartları cirosu ise 100 milyon TL’ye yaklaşmıştı. İnternetten satışlardaki yüzde 112’lik artış da kredi kartı kullanımını artırdı. Fakat sözkonusu artışların ciro değişimine aynı şekilde yansımadığı görülüyor.

Elektronikte düşüş çok daha yüksek

AMPD’
nin yeni Başkanı ve Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane, şubat ayında yaşanan yüzde 5 düşüşün normal, elektronikte bu düşüşün çok daha yüksek olduğunu belerterek şöyle konuştu: "Hem mevcut hem de yeni mağazalardaki satışlarda sıkıntı oluşmaya başladı. Eskiden yeni açılan mağazalarla bu kompanse ediliyordu. Ortam nedeniyle yeni mağaza açılmıyor veya erteleniyor. Önlemler, KDV ve ÖTV indirimleri elektronikte yavaş yavaş düzelme sağlar, eylülde yaşarız."

Gıda dışında yüzde 10 düşüş

Gıda perakendesinde önceki aya göre yüzde 1 düşüş yaşandı.

Aylık düşüş gıda dışı perakendede yüzde 10 seviyesinde.

Hazır giyim sektörü cirosu önceki aya göre yüzde 18 büyüdü.

Yıllık olarak bakıldığında gıda ciroları 2008 şubat ayına göre yüzde 2 düştü.

Gıda dışı perakende cirosunda ise yüzde 2 büyüme oldu.

Metrekare endeksinde, geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 18 artış gözlendi.

Mağaza sayılarında ise, geçen yılın aynı dönemine göre toplamda yüzde 18 artış var.

Metrekare artışı gıdada yüzde 19, gıda dışında yüzde 17 seviyesinde.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!