ANKA
Oluşturulma Tarihi: Mart 27, 2009 15:12
Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD)-Nielsen Perakende Endeksi Şubat ayı sonuçları açıklandı.
AMPD-Nielsen Endeksi’ne göre, perakende sektöründe Şubat ayı ciroları, Ocak ayına göre yüzde 5, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1 geriledi. Perakende sektörü cirolarında aylık ve yıllık kıyaslamada düşüş gözlendi.
2008 Şubat ayında, 2007’nin aynı ayına göre yüzde 1 büyüme yaşandığı ortaya belirlenen endekste, “Şubat ayı mevsimsellik sebebi ile sektör cirolarının, görece daha yavaş büyüdüğü bir dönemdir. 2009’da ise bu yavaşlama düşüş halini almıştır” açıklamasına yer verildi.
Bankalararası Kart Merkezi (BKM) tarafından açıklanan verileri esas alan Endeks sonuçlarına göre 13-14 Şubat tarihlerinde yapılan Sevgililer Günü harcamaları, geçen yıla göre yüzde 53 artarak 642 milyon TL’ye ulaştı. Giyim, aksesuar, market ve alışveriş merkezlerinin 14 Şubat 2009 tarihinde toplam
kredi kartları cirosunun 100 milyon TL’yi yakalarken,, bu artışta kampanya ve indirimlerin etkili olduğu vurgulandı.
HAZIR GİYİM YÜZDE 24 BÜYÜME YAKALADIAlt sektörler bazında cirolar incelendiğinde gıda perakendesinde, Şubat’ta önceki aya göre yüzde 1’lik bir düşüş yaşandığı ortaya çıktı. Aylık düşüş, gıda dışı perakendede yüzde 10 seviyesinde gerçekleşirken, hazır giyim sektörü cirosu önceki aya göre yüzde 18 büyüme kaydetti. Yıllık olarak bakıldığında,2009 Şubat’ta gıda ciroları 2008 Şubat ayına göre yüzde 2 düşüş gösterdi. Gıda dışı perakende cirosunda ise yüzde 2’lik büyüme yaşandığı görüldü. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 24 büyüme yaşayan hazır giyim, alt sektörler içinde en yüksek büyüme hızını yakaladı.
YATIRIMLAR HIZ KESİYORMetrekare endeksine bakıldığında, Şubat 2009’da geçen yılın aynı dönemine göre metrekare bazında yüzde 18 artış yaşandığı gözlendi. Mağaza metrekare alanına bakıldığında ise geçen yılın aynı dönemine göre toplamda yüzde 18 artış yaşandı. Bu artış metrekarede gıdada yüzde 19, gıda dışında yüzde 17, hazır giyimde yüzde 21 olarak gerçekleşti. Geçen yıl hazır giyim metrekare alanında yüzde 48 büyüme gözlenmişti. Gıdada mağaza sayısı artışı yüzde 18, gıda dışında yüzde 11 oldu. Hazır giyim sektöründe mağaza sayısı ise yüzde 16 artış gösterdi. Bu verilerle, sektörün yatırımlarla büyümesini sürdürdüğü hem metrekare hem de mağaza sayısında artış yaşandığı ancak, artışın 2007-2008’deki yoğun yatırım dönemine kıyasla hız kestiği belirtildi.
GIDA VE GIDA DIŞI METREKARE BAŞINA CİROLAR DÜŞTÜYatırımların gerçekleşmesinde en önemli göstergelerden biri olan metrekare başına ciro endeksine bakıldığında, geçen aya göre yüzde 5 düşüş yaşandığı görülüyor. Bu durumda, cirolardaki mevsimsellikten kaynaklanan düşüşe rağmen metrekare artışının sürmesinin etkili olduğu endekste belirtiliyor.
Alt sektörlere bakıldığında ise gıdada aylık düşüş yüzde 3, 2008 yılı aynı dönemine göre düşüş ise yüzde 11 seviyesinde gerçekleşti. Gıdada yıllık düşüş fazlayken, gıda dışında aylık düşüş daha fazla oldu. Hazır giyim sektöründe ise önceki aya göre yüzde 15, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5 düşüş görüldü. Metrekare başına cirolardaki bu düşüş, sektöre verimlilik konusunda bir uyarı niteliğinde olduğu endekste yer aldı. Endekste, “Yatırımların daha düşük bir hızda olsa da sürmesini beklediğimiz 2009’da metrekare ve metrekare başına cirolar arasında makasın açılmamasına dikkat etmek gerekmektedir. Bu yıl indirimlerin 2008’deki gibi olması beklenmemektedir. Tüketicinin indirim beklentisi içine girerek, alışverişlerini ertelememesi için ürün kalitesini öne çıkaran ve alışveriş deneyimini pazarlamaya yönelik taktikler belirlenmelidir” mesajına yer verildi.
İSTİHDAM YÜZDE 4 ARTTIAMPD-Nielsen Perakende Endeksi’nde, istihdamın geçen aya göre yüzde 1, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4 artış yaşandığı gözleniyor. Toplam çalışan sayısında Aralık 2008’den bu yana yüzde 3’lük düşüş yaşandı. Gıda ve gıda-dışı perakendede istihdama bakıldığında ise alt sektörlerde 2008’deki artışın hız kestiği görülüyor. 2008 Şubat ayına göre en yüksek istihdam artışı yüzde 10 ile hazır giyimde yasandı. Gıdada yüzde 2, gıda dışında yüzde 5 artış oldu. Gıda perakendesi, 2008 Şubat ayında bir önceki yıla göre en yüksek artışı gösteren sektör oldu. 2009’da gıda perakendesi istihdamlarının biraz daha hız kazanacağı tahmin ediliyor.
FİŞ SAYISI SIK SIK VE AZ ALIŞVERİŞLE ARTTIFiş sayılarında ise geçen aya göre yüzde 4 düşüş yaşanırken, 2008 Şubat ayına göre yüzde 11 artış görüldü. Tüketicinin ihtiyatlı davrandığına dikkat çekilen endekste, fiş sayılarındaki artışın, cirodaki düşüşle kıyaslandığında, önceki aylarda olduğu gibi tüketicinin sık sık ve az az alışveriş yapma alışkanlığında olduğunun anlaşıldığı belirtildi. Gıda ve Gıda Dışı Fiş Sayısı’nda ise gıda perakendesinde fiş sayısının, 2008 Şubat ayına göre yüzde 12 arttığı, gıda dışında bu oranın yüzde 7 olduğu belirtiliyor. Hazır giyimde aylık yüzde 13 düşüşe rağmen, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 18 fiş sayısında artış görüldü.