Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre yıl başından bu yana düşüş eğiliminde olan perakende satış hacmi bir önceki dönem olan Eylül'de yüzde 2.9 azalmıştı. Böylece Ekim'de bu yılın en sert düşüşü kaydedilmiş oldu.
Perakende satış endeksleri, perakende ticaret sektörünün gelişimini ölçmesinin yanı sıra tüketici güveninin ve hanehalkı talebinin de göstergesi olarak kabul edildiğinden, ekonominin durumunu gözlemlemek adına en önemli göstergelerden birisi olarak değerlendiriliyor.
Büyümenin öncü göstergelerinden dün açıklanan sanayi üretimi de Ekim'de yüzde 5.7 azalmış ve üçüncü çeyrekte sadece yüzde 1.6 büyüme kaydeden ekonomide yılın son çeyreğinde ekonomide daralma beklentilerini teyit etmişti. (Full Story)
TÜİK verilerine göre Ekim'de otomotiv yakıtı hariç gıda dışı satışlar bir önceki yıla göre yüzde 12.1, otomotiv yakıtı satışları yüzde 7.6 azalırken, gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 1.6 arttı.
Gıda dışı ürünlerin alt başlıklarına bakıldığında bilgisayar, kitap ve iletişim aygıtları satışları yüzde 20.3, elektrikli eşya ve mobilya satışları yüzde 23.3 azaldı. Öte yandan tekstil giyim ve ayakkabı satışları yüzde 2.8, tıbbi ürünler ve kozmetik satışları yüzde 5, posta ve internet üzerinden satışlar ise yüzde 4.5 arttı.
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi ise Ekim'de bir önceki aya göre yüzde 2.6 azaldı. Aynı ayda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 2.1, otomotiv yakıtı hariç gıda dışı satışlar yüzde 3.2, otomotiv yakıtı satışları yüzde 1.6 azaldı.
Öte yandan takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro Ekim'de bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 18.2 arttı. Aynı ayda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 23, otomotiv yakıtı hariç gıda dışı satışlar yüzde 14.8, otomotiv yakıtı satışları yüzde 20.1 arttı.
Gıda dışı ürünlerin alt başlıklarına bakıldığında bilgisayar, kitap ve iletişim aygıtları satışları yüzde 6.2, elektrikli eşya ve mobilya satışları yüzde 8.3, tekstil giyim ve ayakkabı satışları yüzde 23.7, tıbbi ürünler ve kozmetik satışları yüzde 28.9, posta ve internet üzerinden satışlar ise yüzde 34.4 arttı.
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro ise Ekim'de bir önceki aya göre yüzde 1.1 azaldı. Aynı ayda otomotiv yakıtı hariç gıda dışı satışlar yüzde 2.4, otomotiv yakıtı satışları yüzde 0.6 azalırken, gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 0.6 arttı.
SON 24 SAATTE YAŞANANLAR