Perakende rüzgarı Avrupa’dan Anadolu’ya esiyor

Güncelleme Tarihi:

Perakende rüzgarı Avrupa’dan Anadolu’ya esiyor
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 26, 2017 11:51

JLL Türkiye’nin 2017’nin ilk yarısını mercek altına alan ‘Yarıyıl Raporu’ yayınlandı. Rapora göre Ankara başta olmak üzere Anadolu’daki AVM’lerdeki ziyaretçi sayıları bir önceki yılın aynı dönemine göre İstanbul’daki AVM’lere göre daha hızlı arttı. Yeme-içme, hazır giyim ve kozmetik büyümeye devam etti, Kişi başına düşen perakende harcaması artışı ise sınırlı kaldı.

Haberin Devamı

Ticari gayrimenkul üzerine profesyonel ve finansal hizmetler sunan JLL Türkiye’nin, perakende, ofis, lojistik ve turizm sektörlerini ele aldığı ‘Yarıyıl Raporu’ açıklandı. 2017’nin ilk yarısına ışık tutan çalışmada perakende pazarındaki son durum, ofis piyasası, lojistik ve turizm sektörü ele alındı.

YEME-İÇME, HAZIR GİYİM VE KOZMETİK BÜYÜDÜ

Raporun ‘Perakende Pazarı Görünümü’ bölümünde, kişi başına düşen perakende harcamalarındaki artışın bu yılın ilk yarısında, bir yıl öncesine göre sınırlı olduğu belirtildi. İstanbul’da AVM ziyaretçi sayıları yine bir önceki yılın aynı dönemine göre düşüş gösterirken, Ankara başta olmak üzere Anadolu’daki alışveriş merkezlerindeki ziyaretçi sayılarında artış göze çarptı.

Yeme-içme, hazır giyim ve kozmetik markaları bu yılın ilk yarısında diğer sektörlere göre daha yüksek performans gösterdi. Bu üç sektör, AVM’lerdeki mağaza ağını genişletmeye devam ederken, teknoloji marketlerinin küçülme trendi devam etti ve elektronik markalarının kendi mağazaları ile AVM’lerde yer aldığı görüldü.

Haberin Devamı

“DAHA FAZLA ULUSLARARASI ETKİNLİĞİ ÜLKEMİZE ÇEKMELİYİZ”

Raporla ilgili değerlendirmelerde bulunan JLL Türkiye Ülke Başkanı Avi Alkaş, organize perakendenin büyümesinin, ülke ekonomisinin büyümesi anlamına geldiğini söyledi. Türk ekonomisinin 2018 ve 2019 yıllarında yeniden sıçrama yapacağını ifade eden Alkaş, “Hepimizin Türkiye algısını güçlendirmek için bir çalışma yapması gerekiyor.

Bunun için yurt dışı fuarlara katılım her zamankinden daha önemli. Daha fazla uluslararası etkinliği ülkemize çekmemiz lazım. Alışveriş festivallerini, sağlık turizmini ve bu bağlamda devletin şehir hastaneleri projelerinin önemli olduğunu düşünüyorum” dedi.

YATAY OFİSLER VE DÜŞÜK METREKARELER İLK 6 AYA DAMGASINI VURDU

JLL Türkiye’nin çalışmasında ofis piyasasındaki son durum da mercek altına alındı. Özellikle Merkezi İş Alanı’nda (MİA) düşük metrekareli ofislere yönelik güçlü bir talep görüldü. Ofis piyasasındaki birincil kira rakamı, 2013-2016 yılları arasında ortalama 45 Dolar iken, bu yılın ilk yarısı itibariyle 37 Dolara geriledi.İstanbul’da Merkezi İş Alanı kapsamındaki boşluk oranı geçen yılın ikinci çeyreğinde yüzde 15.2 iken, bu yılın ilk yarısında yüzde 21.9’a çıktı.

Haberin Devamı

Ofis stoğunun son yıllarda kayda değer bir artış göstermesi ile yüzde 20 seviyesinin üzerine çıkan boşluk oranları göz önüne alındığında mülk sahiplerinin daha yapıcı bir politika izlemesi ve ofis pazarının ‘kiracı dostu’ koşullarla devam edeceği tahmin ediliyor.

Buna karşılık bu yılın ilk yarısı itibariyle İstanbul’daki mevcut A sınıfı ofis stoğu geçen yılın aynı dönemine göre 520 bin metrekare, yani yüzde 11.6 oranında artış gösterdi. Kiralama işlemleri bakımından Avrupa Yakası’nda Levent, Maslak ve Kağıthane bölgeleri ön plana çıkarken, Anadolu Yakası’nın yıldızları Ümraniye ve Kozyatağı oldu.

TURİZMDE TOPARLANMA SİNYALİ

Yabancı ziyaretçi ve döviz girişi açısından büyük öneme sahip olan turizm sektörü geçtiğimiz yıla göre toparlanma sinyalleri veriyor. JLL’nin raporuna göre Türkiye’ye gelen uluslararası ziyaretçi sayısı 2016 yılının aynı dönemine göre yüzde 6’lık bir artış göstererek 2017 yılının Mayıs ayında 8,7 milyona yükseldi.

Haberin Devamı

2017 yılının Ocak-Mayıs döneminde, doluluk oranı yüzde 6 artarak yüzde 55'e ulaşırken, ortalama günlük oda fiyatı yüzde 23 gerileyerek 60 Euro olarak kaydedildi ve odabaşına düşen gelir, 2016'nın aynı döneme göre yüzde 18'lik bir düşüş yaşayarak 33,3 Euro seviyelerine geriledi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!