Perakende duygusallaşıyor

Güncelleme Tarihi:

Perakende duygusallaşıyor
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 28, 2023 07:00

PERAKENDE sert rekabetin yaşandığı bir alan. Boyner Genel Müdürü Eren Çamurdan böylesine yoğun rekabetin olduğu bir sahada düsturunu şöyle özetliyor: “Ateşli olmalıyız ama dibi tutmadan.”

Haberin Devamı

Endüstri mühendisi Çamurdan’ın da dikkat çektiği gibi sürdürülebilir olmanın temelinde denge yatıyor. ‘Denge’sadece kişisel değil kurumsal sağlık için de gerekli görülen, son dönemde daha çok üzerinde durulan bir yaklaşım.

TRİLYON TL’LİK PAZAR ÖNEMLİ

TÜİK’in 2021 Perakende Raporu sektörün gücünü ortaya koyuyor: 815 şirketin faaliyet gösterdiği bu alanda 1.6 milyon çalışan var. 1.5 trilyon TL ile tüm sektörlerin yarattığı cironun yüzde 9’una imza atıyor.

Türkiye iç pazarında güçlü markalar çıkarmış bir ülke. Perakende oyuncuları aynı zamanda ihracatta da güçlü. Bu nedenle pazarın global taleplerine yanıt verebiliyorlar. Bunu son dönemdeki sürdürülebilirlik raporlarında da gözlemlemek mümkün. Oldukça başarılı raporlar sunuluyor, ödüller alınıyor.

Haberin Devamı

10 MADDELİ YOL HARİTASI

Eren Çamurdan böyle bir pazarda Boyner ekibini ‘dibi tutmadan ateşlemek’ için icra kuruluyla bir yol haritası belirlemiş. Diyor ki, “Toplantıdan 10 maddelik bir sonuç çıktı. İlk beş madde ateşli, ikinci beş madde dengeli bir Boyner’i işaret ediyor.” Şirketi alevlendirmek kısmında online kanalı hareketlendirmekle ilgili başlıklar var. Şu anda cironun yüzde 25’i e-ticaretten geliyor. Bunun sürdürülebilirliği için mobil kasa gibi dijital yenilikler ajandada ön sıralarda. Çamurdan, “Öte yandan Bağdat Caddesi, İstinye Park gibi imza mağazalarla deneyime de yatırım yapıyoruz” diyor.

İYİLEŞTİREN PROJELER

Bütün bu yol haritasındaki her madde için geçerli olan bir kural var: İnsana, gezegene, topluma iyileştiren, değer katan işler yapılacak. Mesele cinsiyet eşitliği mi, Çamurdan şu örnekleri veriyor hemen: “Eşitlik genlerimizde var. 2008’den bu yana 8 Mart Dünya Kadınlar Günü’nü sahiplenmiş durumdayız. Son olarak Fabrika markamız köy kadınlarıyla üretim projesi başlattı. Edirne’nin Keşan ilçesi Akhoca köyünde yaşayan 20 kadın makrome terlikler üretiyor. Sakarya Akyazı’da yaşayan 60 kadın boncuklardan çantalar üretti, beş ayda 6 bin 500 çantayı mağazalarda ve online kanallarda satışa sunduk. Önümüzdeki dönemde bu projeyi büyütmeyi ve Türkiye’nin diğer bölgelerinde daha fazla kadına ulaşmayı, onları istihdama katmayı hedefliyoruz.”

Haberin Devamı

Çamurdan’ın verdiği bilgilere göre Boyner, “Bizim tarzımız iyilik” diyerek 2022’den bu yana sivil toplum kuruluşları işbirliğinde 16 sosyal sorumluluk projesini hayata geçirmiş. Eşitsizliklere dikkat çekmek için son olarak başlattıkları ‘Bi’Tanısan Seversin’ kampanyası çok konuşuldu. Konuşmaya, empati kurmaya, dinlemeye vurgu yapıyor. Çevre denilince de söyleyecek sözleri var: “Bir günde plastik poşet kullanmaya son verdik. Tekstil atıklarını 26.8 ton ipliğe ve 6.5 ton enerjiye dönüştürdük. Mağazalarda çeşitli nedenlerle satılamayan ürünleri dönüştüren Nivogo girişimini destekliyoruz. Bu sayede 9.5 milyon kilogram karbon emisyonunun önüne geçildi.”

Haberin Devamı

HAYVAN DENEYLERİNİ SONLANDIRDI

Bir iyilik haberi de Avon’dan. Doğrudan satış markası, güzellik ürünlerinde hayvan deneylerini sonlandırdı. Yeni sözler de verdi. Bu da perakendede özellikle yeni kuşak tüketicilerin çok dikkat ettikleri bir konu. Marka Cruelty Free International’ın Leaping Bunny programına dahil oldu. Program, hayvan deneylerini kısıtlayan yasaların ötesine geçen gereklilikleri ile saygın bir standart olarak öne çıkıyor. Bir yıl içinde tüm ürünler onay alacak.

GEZEGENİ DERT EDEN TASARIMCI

Jimmy Key’in, ‘Hisset’ adındaki koleksiyonunu görünce sektörde ciddi bir dönüşüm yaşandığına bir kez daha şahit oldum. Koleksiyonda Bilişim Vadisi’nde sürdürülebilir modaya yönelik inovasyon çalışmaları yapan Arzu Kaprol’ün imzası var. Kaprol’e, “Nedir bu koleksiyonla anlatmak istediğin” diye sordum. “Benim derdim gezegen” dedi. Ne güzel. Kaprol, bu kadar hızlı tüketimin olduğu bir sektörde Jimmy Key ile gezegen için ne yapacak? Şöyle anlattı: “Koleksiyondaki kumaşların özünde ağaç lifleri var. Giysilerin beş kez giyildikten sonra atıldığı bir moda anlayışı artık terk edilmeli. Biz buna dikkat çekmek, doğayı hissettirmek istedik.”

Haberin Devamı

Perakende duygusallaşıyor
Burcu Özdemir - Arzu Kaprol - Arzu Ünal - Tuna Miskioglu slan

Jimmy Key de, 2023’te yeni mağazalarını yeşil lojistik anlayışı taşıyan Green Opening projesiyle açmış. Yeşil lojistik, tedarik zinciri boyunca çevreye zarar vermemek demek.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!