Güncelleme Tarihi:
PERAKENDE Günleri zirvesinin ilk gününe perakendeci ve alışveriş merkezi yatırımcılarının yer değiştirerek, sektörün sorunlarının tartışıldığı oturum damgasını vurdu. Sektörün gelecek planlarının da açıklandığı 11’inci Perakende Günleri zirvesinde önümüzdeki 10 yıl içinde İstanbul’un perakendede bölgesel merkez olacağı, 2012 sonuna kadar perakende sektörünün 500 bin kişiye istihdam yaratacağı ve 2013 yılı sonunda ise 49 milyar lira ciroya ulaşılacağı belirtildi.
Cüsse A.Ş ve Razze şirketleri
Alışveriş merkezi yatırımcılarının perakendeci rolüne, perakendecilerin de yatırımcı rolüne girdiği oturumda, Esse Yönetim Kurulu Başkanı Semih Şeftali ve Mavi Genel Müdürü Cüneyt Yavuz yatırımcı gözüyle, Ece Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Nuri Şapkacı ve MFI Partners Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Yurdum perakendeci gözüyle döviz üzerinden yapılan kiralamalar, ortak alan giderleri ve yabancı markaların yerli markalara tercih edilmesini esprili bir dille masaya yatırdı. Semih Şeftali ve Cüneyt Yavuz, pazardaki hareketliliği görüp alışveriş merkezi yapmaya karar veren ‘Cüsse A.Ş.’nin kurucuları olarak, Aydın Yurdum ve Nuri Şapkacı ise Sultanhamam’da tekstilcilik yaparken, hazır giyime giren ve mağazalaşmak için alışveriş merkezlerine yönelen ‘Rezzak’ firmasının sahipleri olarak oturuma katıldı. Rezzak, alışveriş merkezlerine girdiğinde ismini değiştirip, “Razze” olarak faaliyet göstermeye başlıyor.
Fizibilite çalışması yapın
“Yatırımın ne kadar sürede döneceğini bilmiyoruz. Fizibilite çalışmasına da çok para vermek istemiyoruz. Yan yana alışveriş merkezi yapıyorsunuz” diyen Yurdum’a, Şeftali’nin yanıtı, “Fizibilite çok önemli. Çok iyi planlama lazım” oldu. Kiralamaların Türk Lirası üzerinden yapılmasının gerekliliğine dikkat çeken Aydın Yurdum, “Genel giderleri de dolar-Euro olarak ödüyoruz. Ortak giderlerin TL olması gerekir” dedi. Semih Şeftali ise, “Döviz kurunu biz ayarlamıyoruz. Merkez Bankası başkanı değiliz. İşimiz AVM yapmak, ziyaretçi çekmek. Alışveriş merkezleri krediyle yapılıyor. Türk Lirasına geçmesi zor” derken, Cüneyt Yavuz TL üzerinden yabancı yatırımcıya kiralamanın yapılmasının zor olduğuna dikkat çekti.
500 bin kişiye istihdam
“Yeni Dönem, Yeni Stratejiler ve Gelecek” oturumunda konuşan Turkmall CEO’su Levent Eyüboğlu, şunları söyledi: “Türkiye’deki AVM’ler 2009 yılında 21 milyar TL, 2010 yılında ise 28 milyar TL ciro elde etti. Bu rakamın 2011 yılında 35 milyar TL olması beklenirken, 2012 yılı için 42 milyar TL, 2013 yılı için ise 49 milyar TL ciro hedefleniyor. 2012 sonuna kadar 500 bin kişiye iş verilmesi planlanıyor. 2011’in ilk 8 ayında, gıda dışı perakende de yüzde 20’lik bir artış olmuş.”
Türkiye projeleri iyi yönetir
PERAKENDE sektörü için gelecek 50 yılın en önemli pazarının Çin olacağını belirten Levent Eyüboğlu, Türk perakendecileri Çin’de yer almasını istediklerini söyledi. Gelecek 10 yılda bölgenin perakende liderlerinin İstanbul, Moskova ve Çin olacağını kaydeden Eyüboğlu, Türkiye’deki perakende sektörü hakkında şu bilgileri verdi: “Türkiye en iyi projeleri yönetir hale geldi. Yenileme projeleri ile, şehirlere yeni kazanımlar öne çıkacağı bir süreç geldi. Şehir uçlarında outlet projeleri ön plana çıkacak. Türkiye’de iyi bir pazar var.”
Reklam kampanyalarında bayramlardaki gelenek ve göreneklere yatırım yapın
PERAKENDE Günleri’nde Hürriyet’in sponsorluğunda konuşan Pazarlama dahisi Bob Thacker, küçük bütçelerle etkili reklam kampanyalarına dikkat çekti. Office Max Reklam ve Pazarlamadan Sorumlu Eski Başkan Yardımcısı Bob Thacker, kitlelerin dikkatini çekme konusunda Elf Yourself kampanyasını anlatırken, tavsiyelerde de bulundu. Türk markalarına “Bayramlarınızdaki gelenek ve göreneklerinize yatırım yapın” dedi. Konuşmasına ‘Paranız yoksa, fikriniz olsun’ sözleriyle devam eden Thacker, şu örneği verdi: “’Kuruşlarınızla alışveriş yapmak istiyorsanız kırtasiyelere koşun’ kampanyamızda 1 milyon dolar bile harcamadık, 80 milyon kez tıklandı, 2.8 milyon dolarlık değere ulaştı. Reklamlarınız o kadar konuşulsun ki haber değeri kazansın.”
Office Max’ın Noel döneminde tüketicileri kırtasiye ürünlerine çekmek istediğini anlatan Thacker, “Bu kampanya da bir çok kez haber oldu ve internette çok tıklandı” diye konuştu.
3 bin 300 kişi katılıyor
SOYSAL Danışmanlık Genel Müdürü Suat Soysal, bu yıl Perakende Günleri’nin 11’ncisinin düzenlendiğini belirterek, “Bu yıl ikinci 10 yılımızda, yeniliklerle karşınızdayız. İki gün boyunca gelecek 10 yılda sektörü nelerin beklediğine ışık tutmaya çalışacağız. Sektörün birliğine önemli katkıda bulunan Perakende Günleri’ne bu yıl 1000 şirketten 3 bin 300 kişi katılıyor” diye konuştu. Bugünde devam edecek organizasyonda yerli ve yabancı 23 konuşmacı 18 oturumda, sektörünü değerlendirecek” dedi.
Finansbank hem banka hem kredi kartı olan ürünü ‘çalışan’la deniyor
“KARANLIĞA Ateş Etmek” oturumunda konuşan Finansbank Ödeme Sistemleri Genel Müdür Yardımcısı Kunter Kutluay 3 yıldır Perakende Günleri’nin sponsorluğunu üstlendiklerini söyledi. Finansbank’ın pazar payının her yıl büyüdüğünü ifade eden Kutluay, şöyle konuştu: “Son 5 yılda bankacılık sektörünün yüzde 20-25 dolaylarındaki büyümesini 2’ye katlayarak yüzde 40 civarında büyüdük. 4 milyon 200 bin civarında kredi kartı müşterimiz var. Kredi kartı kullanımı her gün artmaya devam ediyor. Banka kartlarında da artış var ama kredi kartlarının payını çalmıyor. Nakit yerine geçmeye başladı. Card Finans One adında yeni bir ürünü piyasaya sunduk. Hem kredi kartı hem de banka kartı özellikleri taşıyan bir ürün. 12 bin Finansbank çalışanı deneme amaçlı bu ürünü kullanıyor. Aktif pazarlamasını yapmadık. Hali hazırdaki kartlara entegre edilecek bir özellik. Post makinesi alışveriş yaparken size kredi kartından mı, banka kartından mı harcama yapmak istediğinizi soruyor.”
Havalar soğudu ciro yüzde 30 arttı ekim ayında yün palto satışı şaşırttı
TÜRKİYE’de havaların birden soğuması, perakendecilerin yüzünü güldürdü. Geçtiğimiz yıl uzun süren sıcaklar nedeniyle, kışlık ürün satışları yavaş ilerleyen hazır giyimi, bu yıl havanın aniden soğuması sevindirdi. Kışlık ürün ihtiyacı doğan tüketicilerin alışverişe yönelmesiyle hazır giyim ve ayakkabı firmalarının satışları yüzde 30’ a varan oranlarda arttı. Kiğılı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı, “Cuma günü hava kış mevsimine dönünce, soğuklar başlayınca çok hareketli ve bereketli bir haftasonu geçirdik. Normal haftalara göre yüzde 30’a varan oranlarda artış yaşandı” dedi.
Ekimde palto satışı
Havaların soğumaya devam etmesi halinde satışların geçen yıla göre daha yüksek devam edeceğini ifade eden Abdullah Kiğılı, “Eğer Pastırma sıcakları başlar ve hava yeniden ısınırsa satışlar bu hızla devam etmeyebilir. Bu haftasonunda özellikle paltoların satıldığını gördük. İlk yün paltomuzu sattık ve bu bizi de şaşırttı. Bu mevsimde palto satıldığını ilk kez görüyoruz” diye konuştu. YKM Genel Müdürü Jaklin Güner dehaftasonundan itibaren havaların soğumasıyla artış yaşadıklarını belirtti.
Ayakkabı ve bot da arttı
Kigılı CEO’su Hilal Suerdem de, son bir haftadır satışlarda yüzde 30 artış olduğunu belirtti. FLO markasının sahibi Ziylan Grup Başkanı Mehmet Ziylan ise soğuk ve yağmurlu havalarla beraber bot ve çizme satışlarının arttığını kaydetti. Ziylan, “Bu yılı yüzde 72 büyümeyle kapatacağız. Başbakan Erdoğan’ın temkinli olunması yönündeki açıklamalarına rağmen gelecek yıl da en az yüzde 40 büyüme bekliyoruz” diye konuştu.
İhtiyaç alıma döndü
Esse Yönetim Kurulu Başkanı Semih Şeftali ise, kışlık palto, ceket gibi ürünlerin satışının geçtiğimiz haftasonundan itibaren hızlandığını, Esse’de de yüzde 15-17 artış olduğunu belirtti.
Erkekler alışverişe çıktı
DAMAT Genel Koordinatörü Osman Arar, Türkiye’de sezon geçişlerinde öncelikle kadın ve çocukların alışveriş yaptığını, erkeklerin sona kaldığını belirterek, şöyle konuştu: “Okulların açılmasıyla birlikte takım elbise giyme oranı arttı. Şimdi babaların alışveriş zamanı. Havaların da soğumasıyla kalın giysilerin satışı arttı. Bayram öncesi yüzde 7-10 artış var” dedi.