Güncelleme Tarihi:
‘BİG data’ sayesinde oluşan bilgiyi yorumlayarak geliştirdiği teknolojiyi şirketlere sunmayı hedefleyen Yandex Türkiye Başkanı ve CEO’su Mehmet Ali Yalçındağ, “Kişilere ve gruplara özel ürünler yaparak genişlemeye devam edeceğiz” dedi.
2011 yılında Türkiye pazarına giren Rusya kökenli arama motoru Yandex, bu süreçte internet kullanıcılarının yüzde 45’ine ulaşmayı başardı. Bu yılı yüzde 10 pazar payıyla bitirmeyi ve beşinci yılın sonunda da yüzde 35 paya ulaşmayı hedefliyor. Yandex’in Rusya dışındaki ilk yatırımı olan Türkiye model ülke olarak belirlendi. Bu durumun kendileri için itici bir güç olduğunu ifade eden Yandex Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Mehmet Ali Yalçındağ, buradaki başarılarının başka ülkelerin kapısını açacağını söylüyor. Mehmet Ali Yalçındağ, önümüzdeki dönem planları ve yeni yatırımlarını haftalık Ekonomist dergisine anlattı.
Yandex, faaliyetine başlamasından bugüne kadar geçen sürede Türkiye pazarında ne kadar yol aldı?
- İlk yıl pazarlama faaliyetlerimizde neyi hedefleyeceğimizden önce acaba kim bize daha çok reaksiyon verecek araştırması yaptık. Orada gençlerin daha çabuk geri döndüğünü görünce onlara odaklı çalışmalar yapmaya başladık. Pazar payımıza da bunun çok etkisi oldu. Analiz ve ölçüm şirketi Comscore verilerine göre 20 Ocak-2 Şubat arası yüzde 5 pazar payını gördük. Bu rakam tüm Türkiye’de yapılan aramalardaki pazar payı. Bu yıl da yüzde 5’i geçip yüzde 8-10 arasını hedefliyoruz.
Yandex Rusya dışı ilk yatırımını Türkiye’ye yaptı. Bu seçimde etkili olan ne oldu?
- Yandex, Türkiye’ye yatırım yapmaya üç yıl önce karar verdi. Türkiye çok genç bir nüfusa sahip olması ve yeniliklere açık olmasıyla öne çıktı. Türkiye, bölgeye göre daha huzurlu ve ekonomik olarak da istikrar sağlamıştı. Diğer ülkelere göre öne çıkan Türkiye olunca buradan başlamaya karar verildi. Şu anda Türkiye’de internet kullanıcılarının yüzde 45’i Yandex kullanıyor. Ayda 300 milyon arama yapılan konumdayız. Kısa zamanda internet ekosisteminin yarısına dokunmuş olduk. Rakibimizin çok güçlü olması bizi heyecanlandırıyor. Çünkü başaracağımız konu çok önemli. Yüzde 10’a hemen ulaşıp daha sonra hızla yüzde 35 pazar payına gelmeyi istiyoruz. Bunu yaptığımızda dünyadaki ekosisteme çok büyük bir farklılaşma geleceğini düşünüyorum.
Türkiye’de başarılı olunursa farklı pazarlara genişleme olacak mı?
- Burada eğer başarılı olursak tekelci anlayışın yıkılacağını ve başka bir kapı açacağını düşünüyorum. Bunu Türkiye başarırsa, Yandex, Avrupa’da, Ortadoğu’da ve Afrika’da genişleyecek. Bu da çok büyük bir itici güç bizim için. Diğer ülkelere gidilirken yol haritası olması için buradaki deneyimler bir kitapçık haline getiriliyor.
Arama motoru pazarında büyük rekabet var. Google pazarın hakimi. Bu rekabette sizin stratejiniz nedir?
- İnsanların aradığı her şeyi bulabildiği bir teknoloji şirketiyiz. Herkesi Yandex’te arama yapmaya davet ediyoruz. Google ile yaptığımız rekabette de arama sonucu kalitesi olarak çok yakın seviyedeyiz. Bu yılın ortalarında geçecek noktaya geleceğiz. Yerel olmak bizim avantajımız olacak. Rakibimiz global bir şirket. Bizim stratejimiz ise Türkiye ile başladığımız gibi gittiğimiz her ülkede o ülkenin yerel arama motoru olmak. Yüzde 5 pazar payı planlarımız dahilindeydi. İnsanları her iki arama motorunda da aramaya çağırıyoruz. Çünkü dünyada rekabet olan ülkelerde gördüğümüz şu; iki arama motoru da kullanılıyor.
Sabah akşam yoğun arama
TÜRKİYE’de internet kullanan 35 milyon kişi var. İnternette arama yapan bir kişi günde ortalama yedi kez ayda ise 200 defa arama yapıyor. TV dizileri (sezon ve bölümleri online izlemek amaçlı), e-okul hakkında aramalar, Facebook ve Twitter gibi sosyal ağlar, haber siteleri genel olarak en çok aranan kategoriler olarak öne çıkıyor. Kullanıcılar hafta sonları daha çok arama yapıyor. Gün içinde ise sabah 09:00 civarı ile akşam 21:00 civarı en yoğun arama yapılan saatler.
Spor kulüplerine özel hizmet
Yeni ürünleriniz neler olacak?
Daha dikey ve niş alanlara giderek çok iyi olduğunu düşündüğümüz ürünleri sunma üzerine stratejimiz var. Ürünlerle ayrışmaya çalışıyoruz. İlk defa bir arama motoru spor kulüplerine resmi sponsor oldu. Kulüplere özel browser’lar (internet tarayıcı) ürettik “Kendi spor kulübünüzün arama motorunu kullanın” diyoruz. İlgi çok yüksek. Taraftar Yandex’i kullanarak spor kulüplerine de destek olacak. Aradıkları kadar kazandıracakları bir sistem.
Türkiye’ye silikon Vadisi
Rusya’daki eğitim merkezini getirme planınız ne aşamada?
Arama motoru alanındaki mühendis farklı eğitim almalı. Bunu Rusya’daki eğitim merkezimizde yapıyoruz. Türkiye’de bir Silikon Vadisi kurmak istiyoruz. Teknolojiyi dışardan almak yerine üreten, kullanan ve ihraç eden olmalıyız. Yıldız Teknik ve diğer üniversitelerle görüştük. Teknopark kurmak ya da teknoparkta bir merkez oluşturmak istiyoruz.
İBB ve THY İÇİN ÇOK ÖZEL PROJELER
Türkiye’de yüzde 35 pazar payına ulaşma hedefiniz için hangi adımları atacaksınız?
- Şu anda planlarımız bu hedefe paralel ilerliyor.Rusya’da 2-3 yıl önce yapılan çalışmalar sonucu iki yol belirlendi. Bunlardan bir tanesi Rusya ve bölgesinde çok başarılı olan arama motorunu diğer ülkelere taşımaktı. Bunu ilk olarak Türkiye’ye taşıdı.İkinci büyük hedef ise teknolojiyi ve bilgiyi başka şirketlerin hizmetine sunmaktı. Buna da “data factory” (bilgi fabrikası) diyoruz. Bunun sonucunda “big data” (büyük veri) ortaya çıkıyor. Bu konuda iki önemli çalışma yapıyoruz
Bu çalışmalar neler?
- Birincisi Cern’de araştırma merkezinde yaptığımız çalışma. Burada atom parçacıkları birbirlerine çarptıklarında enerji oluşuyor. Bu enerjide birçok bilgi bulunuyor ve okunması gerekiyor. Yandex’in geliştirdiği “öğrenen makine”, burada oluşan milyarlarca satırlık bilginin analiz edilerek okunmasını sağlıyor. Yaptıkları bütün deneylerde bizim bu teknolojimizi kullanıyorlar. Bir de “sismotek” dediğimiz yerkürenin sismografik hareketlerini inceleyerek nereden petrol çıkabileceğini hesaplayan bir teknolojimiz var. Yandex Akademi’de bu konuda uzman kişileri yetiştiriyoruz.
Türkiye’de şirketlere yönelik çalışmalarınız var mı?
- Bir tanesi İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) ile olacak. THY ve bir banka ile yine bir çalışma yapmak istiyoruz. İstanbul’da oluşan trafik ve hareket bilgisi var. Biz bu bilgiyi okuyup İBB’ye verdiğimiz zaman trafik sorununa çok büyük bir katkı sağlayacağımızı düşünüyoruz. Bankalar için kredi kartı konusunda ayrı bir çalışmamız var. THY için de big data konusunda bir çalışmamız var. Türkiye’de herkes Yandex trafik ve navigasyon ürünlerini kullanıyor. Yeni olarak panaroma servimiz var.