Güncelleme Tarihi:
Geçtiğimiz yıl sonunda motor hacmi 2 litrenin üzerindeki otomobillerin Özel Tüketim Vergisi’nin (ÖTV) yüzde 84’ten yüzde 130’a çıkarılması sonrası Türk zenginleri ‘makam’ aracı almaktan vazgeçti. Türkiye’nin makam aracı olarak en fazla kullanılan 4 modelinden BMW 7, Mercedes S Serisi, Audi A8 ve Range Rover’ın satışları ilk 6 ayda 193 adede gerilerken, toplam lüks oto satışları içerisindeki payı yüzde 2’lerden yüzde 0.9’a kadar indi. ÖTV artışı sonrası lüks makam otomobilleri ağırlıklı olarak siyasiler ve bürokratlar tarafından kullanılmaya başladı.
Bünyesinde BMW, Land Rover, MINI, Aston Martin ve Rolls-Royce gibi lüks markaları barındıran Borusan Otomotiv’in CEO’su Eşref Biryıldız, zenginlerin bile yüksek ÖTV sonrası makam aracı alımınını kestiğini belirterek, “Ya ellerindeki mevcut makam araçlarını kullanıyorlar, ya da bir alt sınıf modele kayıyorlar” dedi. Türkiye’de en çok satan 4 makam aracının satışlarının ilk 6 ayda yüzde 70’e yakın düştüğünü belirten Biryıldız şöyle konuştu:
ÖTV artışı etkili oldu
“ÖTV’nin yüzde 130’a çıkması bu tip araçların fiyatlarının en az 100 bin lira artmasını sağladı. Bu da ne kadar paranız olursa olsun, alımların kesilmesinde etkili oldu. Lüks makam araçlarının toplam lüks satışlarındaki oranı 2008 yılında yüzde 5’ler civarındaydı. Yani satılan her 100 aracın 5’i lüks makam aracından oluşuyordu. 2011 yılında ÖTV artışıyla birlikte bu oran yüzde 1.7’ye indi. 2012 yılının ilk 6 ayında ise lüks makam araçlarının toplam lüks satışlarındaki oranı yüzde 0.9 oldu. Hükümetin geçtiğimiz Ekim ayında gerçekleştirdiği ÖTV artışı etkili oldu.”
Ben de değiştirmedim
2012 sonunda makam aracı olarak kullanılan 4 modelin satışlarının maksimum 400’e çıkabileceğini belirten Biryıldız, bunun da 2011’e göre en az yüzde 50-60’lık düşüş anlamına geleceğini söyledi. Biryıldız, kendisinin de makam aracı olarak 7 Serisi kullandığını, ÖTV artışı sonrası aracını değiştirmediğini de sözlerine ekledi.
Bu yıl 15 bin Türk ilk kez lüks otoya binecek
Borusan Otomotiv CEO’su Eşref Biryıldız, makam araçları talebinde düşüş yaşanırken, düşük vergi dilimine giren 1.6 litre motorlu lüks model sayısının artmasıyla birlikte lüks oto satışlarının toplam pazardan daha az düştüğünü de sözlerine ekledi. Biryıldız şöyle konuştu; “Geçtiğimiz yıl 1.6 litre motor hacmine sahip modellerimizin toplam satışlardaki payı yüzde 20’yken bu yıl bu oran ÖTV artışı sonrası yüzde 46’yı aştı, yüzde 50’ye doğru gidiyor. Yani bu yıl sonunda satmayı hedeflediğimiz 15 bin BMW’nin 7 bin 500’ü düşük ÖTV dilimine giren 1.6 litre motorlu araçlardan oluşacak. Bir başka değişle bu yıl 4 bin 500 yeni müşteri, BMW markasıyla tanışacak. Bu oranı toplam lüks satışlarına vurduğumuzda 15 bin yeni lüks oto müşterisi anlamına geliyor.”
Rolls-Royce ÖTV kurbanı oldu Türkiye’ye gelmiyor
Eşref Biryıldız, İngiliz Rolls-Royce markasının distribütörlüğünden vazgeçtiklerini belirterek, “Biz bu modeli Türkiye’de isteğe bağlı olarak getiriyorduk. Ama resmi distribütörlüğünü almamıştık. ÖTV artışı sonrası da distribütörlük kararımızdan vazgeçtik. Çünkü biri sergilemek biri de test için en az iki araç almayı şart koşuyorlar. Böyle bir dönemde satamayacağımız bir araca bu kadar para bağlamayı uygun görmedik. Aslında Taksim’deki yeni showroomda Rolls-Royce’nin yeri hazırdı. Ama vazgeçtik. Kasım ayındaki Auto Show fuarına da getirmeyeceğiz” dedi.
Makyajlı yeni amiral gemisi 205 bin Euro
Alman otomotiv devi BMW’nin amiral gemisi 7 Serisi, önemli bir makyaj operasyonu geçirdi. Ağustos ayında 205 bin Euro’dan başlayan fiyatlarla Türkiye’deki yerini alacak yeni 7 Serisi’nden Borusan Otomotiv, yıl sonuna kadar 100 ila 150 adet arasında satmayı hedefliyor. Yüksek ÖTV nedeniyle talebin düştüğü bu sınıfta, Borusan Otomotiv, yeni 7 Serisi’ni koz olarak kullanacak. Yeni 7 Serisi, Türkiye’ye hem ‘short’ hem ‘long’ versiyon olarak gelecek. Kısa versiyon’730d xdrive’da 4 çeker özelliği olacağı için 730 d long ile arasında fiyat farkı olmayacak. Borusan, 750’yi de Türkiye’ye getirecek.
Havalı süspansiyon
St.Petersburg’da düzenlenen uluslararası test sürüşüyle deneme şansı bulduğumuz yeni 7 Serisi’nde, tamamen LED olan yeni farlar, öne çıkan BMW böbrek ızgara ve değiştirilmiş ön rüzgârlık hemen göze çarpıyor. Kokpit yenilikleri arasında sürücünün çeşitli bilgileri seçmesine olanak veren gösterge ekranı ve 3 boyutlu grafikleriyle merkezi Control Display bulunuyor. Sekiz ileri otomatik vitesin standart donanım olduğu araçta yeni nesil motorlar yüzde 25 oranına varan yakıt tasarrufu sağlıyor. Aracın arka aksında otomatik ayarlı havalı süspansiyon ile optimize edilmiş yürüyen aksam sürüş konforunu önemli oranda artırırken, yeni 7 Serisi’nde izalosyonda önemli başarı elde edilmiş.