Güncelleme Tarihi:
ABD dolarının, Euro ve TL karşısında çok güçlü atağa kalkması, hazır giyim ve konfeksiyon ihracatçılarını yeniden ABD pazarına yöneltti. 2003 yılında Euro/Dolar paritesi 1.10’un altındayken bu ülkeye yılda ortalama 1.5 milyar dolarlık ihracat yapan Türkiye hazır giyim ve konfeksiyon sektörünün, zamanla doların Euro karşısında zayıflayarak 1.40’ların üzerine kadar değer kaybetmesi nedeniyle ABD’ye ihracatı 450 milyon dolara kadar geriledi. Ancak son 6 ayda doların Euro karşısında tekrar güçlenmesiyle sektör yeniden kâr edilebilir fiyatlar bulmaya başladı.
İHKİB’LE 15 FİRMA
İstanbul Tekstil ve Hazır giyim İhracatçıları Birliği’nin (İHKİB) üç önemli ismi Başkan Yardımcısı Mustafa Gültepe ve yönetim kurulu üyeleri, Özkan Karaca ile Fatih Yarkın, 5 yıllık bir aradan sonra Las Vegas’ta küresel ‘üretici ihracatçı’ firmaları buluşturan Magic Sourcing’de 15 üyeyle bayrak gösterdi. İHKİB’in organizasyonu dışında da 10 Türk firmasının katılımı olunca Magic’te stant kiralayan Türk firması sayısı 25’e yükseldi. Firma temsilcileri, doların Euro ve TL karşısında çok güçlenmesi nedeniyle artık ABD pazarı için fiyatların tuttuğunu ve yeniden eski yoğunlukta ABD pazarına ihracata başlayabileceklerini söylüyor. 16-19 Şubat arasında düzenlenen Magic’te 10 sektörel fuar aynı anda gerçekleşiyor ve 60 ülkeden 1200 civarında katılımcı satın almacılarla buluşuyor.
ABD İÇİN DESTEK
İHKİB Yönetim Kurulu Üyesi ve AB, ABD, Uzak Doğu Fuarlar ve Dış İlişkiler Komitesi Başkanı Özkan Karaca, “Magic Show’da aynı anda 10 sektör fuarı düzenleniyor. Çünkü, ABD yılda yaklaşık 100 milyar dolarlık hazır giyim ve konfeksiyon ithalatı yapan dev bir pazar” dedi. Karaca, şöyle konuştu: “Biz 1 doların 1 Euro seviyelerinde seyredeceğine inanıyoruz. Ekonomi Bakanlığı da ABD’yi ‘Hedef Pazar’ ilan etti. ABD’deki fuarlara katılan firmalarımıza, her 15 bin dolarlık harcamanın yüzde 70’ini hibe olarak geri ödüyor. Firma sahipleri ve personeli için de 3 adet ekonomi sınıfı uçak bileti desteği sağlıyor. Gelecek sefer, bizimle katılacak firma sayısının 50’ye yaklaşacağını tahmin ediyoruz. Bu fuara 2009’dan beri milli katılım yapmıyorduk.
Şu anda ABD’nin hazır giyim ithalatından alabildiğimiz pazar binde 5 seviyesinde. Şimdi ABD’ye odaklanıyoruz. Amerika’ya, ayrıca iki ‘ticaret heyeti’ ziyareti de yapacağız. İlkini Ekim ayı başında New York-Toronto’ya, ikincisini ise 2016’nın ilk çeyreğinde Charlotte-Los Angeles’a planladık.”
Gelin, ciddi fırsatlar var
İHKİB Başkan Yardımcısı Mustafa Gültepe, sektörün genel ihracatının AB’deki ekonomik sıkıntılar nedeniyle yavaşladını ancak, bu durumun pazar odaklı çalışmalarla kısa sürede tekrar yükselişe geçeceğini söyledi. Gültepe, “Eskiden ihracatının büyük bölümünü ABD’ye yapan firmalarımızın tekrar bu pazara odaklandığını gördük. Burada yeni ve ciddi fırsatlar doğuyor” diye konuştu.
ABD ile ‘açık’ büyük
TÜRKİYE ile ABD arasındaki dış ticaret hacmi 2014 yılında 19 milyar dolara yükseldi. Bu rakamın 12.7 milyar doları ABD’nin Türkiye’ye ihracatı, 6.3 milyar doları ise Türkiye’nin ABD’ye ihratından oluşuyor. Buna göre ABD, Türkiye’ye yaklaşık 6.4 milyar dolarlık ticaret fazlasına sahip. bir başka deyişle, ABD ile dış ticaret açığımız 6.4 milyar dolara yakın. Son 2 yıldır, bu açığın kapanması için iki ülkenin bürokratları ve işadamları yoğun çalışma yürütüyor.
250 milyar dolarlık pazara dönüyoruz
MAGIC Show’daki gözlemlerimiz üzerine görüşlerini aldığımız İHKİB Başkanı Hikmet Tanrıverdi ise, küresel hazır giyim pazarının 490 milyar dolarlık bir pazar olduğunu belirterek, “ABD’deki hazır giyim pazarı ise 250 milyar dolar seviyesinde (100 milyar doları ithalat) bu rakam 2025 yılında 300 milyar dolara ulaşacak. ABD, böyle bir potansiyele sahipken Türkiye’nin bu ülkeye hazır giyim ihracatı 2014 yılında yüzde 4.2 artışla, sadece 500 milyon dolar oldu” dedi. AB ekonomisindeki risklere ve Çin ekonomisindeki yavaşlamaya dikkat çeken Tanrıverdi, ABD ekonomisinin ise 2014’ün 3. çeyreğinde yüzde 5 gibi tarihi büyüme yaşadığını işsizlik verilerinin ise yüzde 5.5’e çekildiğini hatırlattı. Tanrıverdi, “Bu çerçevede, büyüyen bu pazarın sunduğu potansiyel ve fırsatlardan azami seviyede yararlanmamız gerekiyor. Magic Fuarı’nı tekrar milli katılım organizasyonu ile faaliyet gündemimize aldık. Şimdi ABD pazarına tekrar dönüyoruz” dedi.