Güncelleme Tarihi:
Özellikle bankacılık ve telekomünikasyon sektöründeki şirketlerin ağırlık vermesiyle sektör son iki yıl içerisinde yüzde 60 oranında büyüdü. 50 binden fazla kişiye istihdam sağlayan bu sektörün önümüzdeki yıllarda da hızlı büyümesine devam etmesi bekleniyor.
Callpex, sektörün genç ama en hızlı giden ÅŸirketlerinden. Ortakları arasında Ali Sabancı'nın da olduÄŸu Callpex'in Genel Müdürü OÄŸuz TaÅŸkent, çaÄŸrı merkezinde çalışmanın eskiden basit bir iÅŸ tecrübesi olarak görüldüğünü ancak artık bu algılamanın deÄŸiÅŸtiÄŸini belirtiyor. Önümüzdeki dönemde Anadolu'da yeni merkezler açarak toplam istihdamı 3 bine çıkaracaklarını, ayrıca evden çalışma sistemine de ağırlık vereceklerini belirten TaÅŸkent ile sektörü, Callpex'i ve iÅŸ fırsatlarını konuÅŸtuk...Â
- Callpex ne zaman kuruldu?
2008 yılında kuruldu, daha çok genç bir şirketiz. Ama hem çağrı merkezi ve müşteri hizmetlerinde hem de kurucu ortaklar olarak farklı bir model ve oldukça sinerjik bir yapı var.
- Kurucu ortaklar kim?
Ali Sabancı, Probil'in kurucusu Turgut Gürsoy, Ytong'un ortaklarından Haluk Emiroğlu, bilişim sektörünün bilinen isimlerinden Prof. Kemal Cılız ve Lübnanlı bir yatırımcı olan Reda Gargour.
- Birbirlerini nasıl buldular?
Ali Sabancı, Haluk Emiroğlu ve Prof. Cılız teknoloji şirketi olan eski Comnet'in kurucuları. Bu şirketi bir süre sonra Borusan Telekom'a sattılar. Probil’in ortaklarından Turgut Gürsoy da Callpex’in yatırımcıları arasında yer aldı. Daha sonra Boyut çağrı merkezi Callpex tarafından satın alındı.
Şirketin kurulmasındaki esas neden ise kriz döneminde şirketlerin çağrı merkezi işlerini dışarıya vereceklerini ve bu sektörün büyüyeceğini düşünmeleri. Nitekim de öyle oldu.
- Diğer çağrı merkezi şirketlerinden bir farkı var mı?
Çağrı merkezi şirketleri genelde bir lokomotif firmanın müşteri hizmetlerini yürütmekle kurulur. Mesela Global Bilgi Turkcell'in, Asist Telekom'un işlerini yapar. Ama biz tek bir lokomotif müşteriye bağlı değiliz. Farklı sektörlerden farklı şirketlere hizmet veriyoruz.
- İlk müşteriniz kimdi?
İlk olarak Pegasus ile başladık. Şimdi Vestel, Borusan, TTnet, Millenicom, Teknosa, Lenovo, hepsiburada.com, Abdi İbrahim gibi şirketlerin işlerini yapıyoruz.
- Sektörün en büyüğü kim?
En büyük Global Bilgi. Yakında 10 bin çalışanı olacak. Sektörün yüzde 25-30'una tek başına hakim. Sektörde 300 firma var ama beş-altı şirket tüm işlerin yüzde 90'ını yapıyor. Global, Vodatek, Metis, CMC ve biz sektördeki en büyük firmalar arasındayız.
- Büyüme stratejiniz nedir?
Biz dağınık bir yapıda genişleyeceğiz, sadece İstanbul'da kalmayacağız. Bizim Levent'teki ofisimizde şu anda 400 kişi çalışıyor, yılsonunda 700'e ulaşacağız. Kavacık'ta yeni bir yer açtık ve orada da ilk etapta 70 kişi başlayacak. 2011 sonuna kadar 3 bin kişilik bir istihdama ulaşırız diye düşünüyorum.
Anadolu'da da belli illeri belirledik. Teşviğin olduğu, üniversitenin ve organize sanayinin bulunduğu ve nüfusun yeterli olduğu yerlere bakıyoruz.
- Erzurum gibi mi?
Erzurum olmaz çünkü biz hali hazırda çağrı merkezinin olmadığı bir yer arıyoruz. Orada zaten açıldı. Şu anda Doğu ve Güneydoğu bölgelerine bakıyoruz ama henüz kararınmız kesinleşmedi.
Yalnız bu bölgelerde yatırım yaparken istihdamı sağlayabilmek çok önemli. Çünkü biz gider gitmez 500-600 kişi ile başlayacağız. İstanbul için önemli bir rakam değil ama Doğu illerinde bir anda bu kadar istihdam yaratmak sorun olabiliyor.
- Yatırım ne zaman baÅŸlayacak?Â
Mayıs sonuna kadar başlamış olacak, eylüle kadar da bitirip çalışmaya başlarız.
- Başka yerlerde de merkezler açılacak mı?
Bizim düşüncemiz sırayla bir Doğu'ya bir de Batı'ya açmak. Ama bu arada biz evden çalışmayı da teşvik ediyoruz. Mesela Barkod TV projesini bu şekilde yürütüyoruz.
- Nedir o?
Genelde dizilerin ya da çok izlenen programların ortasına giren yayınlar. Ürün tanıtımı yapılıyor, sonra insanlar telefon açıp sipariş veriyor.
- Bu programlara çok sipariş geliyor mu gerçekten?
İnanamazsın, o kadar çok geliyor ki... Reklam çıkınca siparişler yağmaya başlıyor. Biz daha pilot yayında olmasına karşın bu ay 36 bin sipariş aldık.
- Evden çalışan kaç kişi var?
Şu anda evden çalışan 40 elemanımız var.
En yoğun talep engellilerden geliyor. Ayrıca ev hanımları, gaziler, erken emekliler... Şu anda çok büyük bir ilgi var. Biz de bu kapsamda evden çalışan sayısını yıl sonuna kadar 150 kişiye çıkaracağız.
- Önümüzdeki dönemde bütün çağrı merkezlerinde bu evden çalışma olayı artacak mı?
Evet, evden çalışan insanların sayısı artacak. Eğilim oraya gidiyor.
Aslında bu üç aşamalı bir olay. İstanbul'da bir genel merkeziniz var, Anadolu'da yeriniz var ve bir de evden çalışanlar var. İşte bu üçünün karışımından hizmet üretilecek. Bundan sonra çağrı merkezlerindeki büyüme Anadolu'da ve evden çalışanlarda ağırlık kazanacak.
Bir de bu işte yarı zamanlı çalışabilmek önemli. Ama İstanbul'da ulaşım problemi nedeniyle yarı zamanlı çalışan bulmak kolay değil. Ama Anadolu'da veya evden çalıştığınızda böyle bir sıkıntı olmuyor.
- Peki evden çalışınca performans nasıl oluyor?
Aslında biz de en başta biraz tereddüt ettik. En iyi eğitim ve teknolojiyi sağlıyorsunuz ama evden nasıl çalışacaklar, iş disiplini olur mu olmaz mı diye çok düşündük. Gelinen noktada performansın beklentilerimizi çok ötesine geçtiğini söyleyebilirim.
- Kaç saat çalışıyorlar?
Biz onlardan haftada minimum 20-25 saat istiyoruz. Hangi saatlerde çalışabileceklerini bize bildiriyorlar, biz de ona göre ayarlıyoruz.
- Kaç lira kazanıyorlar?
Çağrı merkezinde ne kazanıyorlarsa o... Sabit ücret artı prim. O prim de performansa bağlı.
Sektörde ücretler 750-800 liradan başlar. Ama bu, yeni başlayanlar için standart ücret. İngilizce veya teknik bilgi gibi belli temel yetkinlikleri olanlar ek ücretlerle 2 bin liraya ulaşıyor. Satış projelerinde ise alacağınız ücretin ucu açık.
- Çalışanların en büyük sıkıntısı nedir?
Çalışma şartları hiç kolay değil. Saatlerce masa başında oturup arayan kişilere cevap vermek sağlık açısından dayanıklılık ve azim gerektiriyor.
Çalışanların en büyük şikayeti de mola azlığı ve yoğun çalışma temposu. Diğer işlerde yoruldunuz mu gidip bir kahve içersiniz ama burada ancak mola zamanı çıkabilirsiniz. İşin doğası bu.
Bir de arayan müşteriler genelde şikayeti olanlar. Konuştuğu kişiyi sorunlu şirketin yerine koyuyor. Mesela çok küfür eden oluyor. Ama deneyimli bir çalışanın bu kişiyi yumuşatması ve doğru yönlendirmesi gerekiyor. Biraz ağır bir durum ama hiçbir şekilde duygularına kapılmamalı ve olayı kişiselleştirmemeli.
- Sektördeki büyüme nasıl?
2008 yılında yüzde 26.5, geçen sene de yüzde 26 büyüdü. Sektörde çalışan sayısı ise 50 bine yaklaştı.
Çağrı merkezleri eskiden kariyere bir başlangıç, bir ilk adım gibi iken son dönemde başlı başına bir sektör oldu. Dolayısıyla girenler de artık içeride kalmayı düşünebiliyor. Normal bir şekilde başlayanların yolu genel müdürliğe kadar açık. Ama tabii burada tempoya dayanabilmek çok önemli.
- Büyüme devam eder mi?
Bence eder. Gelişmiş ülkelerde bu sektörün ekonomiye katkısı yüzde 2.5. Bizde daha binler mertebesinde. Gidecek çok yol var.