Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Aralık 25, 2011 00:00
Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, Boyner’in yüzde 22’ye, Beymen’in yüzde 50’ye yakın hissesini Altınyıldız’a devrettiklerini belirtti. Boyner, Altınyıldız’ın 2012’de 2 milyar liralık ciroya ulaşacağını söyledi. Yabancı yatırımcıların perakende sektörüne ilgisine dikkat çeken Boyner, “Yabancılarla görüşmekten millet işine bakamıyor” dedi.
BOYNER Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, 2011’in son günleri yaşanırken hem gelecek yıla ilişkin öngörülerini hem de Beymen ve Boyner hisselerini neden Altınyıldız’a devrettiklerini anlattı.
Beymen ve Boyner hisselerinin bir kısmı Altınyıldız’a devroldu.
- Holding, Boyner’in yüzde 22’ye yakın, Beymen’in yüzde 50’ye yakın hissesini Altınyıldız’a devretti. Altınyıldız, grubun en hızlı büyüyen şirketi. 2011’de Çerkezköy’e taşınmasına rağmen tekstilde yüzde 60 büyüdü. Bünyesindeki Aymarka çatısı altında 350 milyon TL’lik perakende işi var. Divarese, Network ve Fabrika bu çatının altında. Tekstil çok büyük bir işi. Ve bunun dışında Starcity ve İstWest’teki ortaklık onun çatısı altında. Altınyıldız, birbiriyle ilintili olmayan işleri bünyesinde barındıran bir şirket. Yabancı yatırımcı açısından ise perakende en ilgi duyulan alan.
Perakendenin amiral gemisi
Bu hisse devri neden oldu peki?
- Altınyıldız perakendede büyüsün istiyoruz. Bütün perakende işlerimizi kontrol eden bir amiral gemisi olmasını daha uygun bulduk. Onu parlatmak istiyoruz. Bu işlemin sonunda 2012’de tekstilin dışında 2 milyar TL’ye yakın perakende cirosu olacak ve bu Altınyıldız’ı Türkiye’nin halka açık en büyük gıda dışı perakende şirketi yapacak. Çünkü Starcity ve İstWest Altınyıldız’ın esas ihtisas konusu değil.
Benetton’daki hisselerinizi neden devretmediniz?
- Orada Benetton ailesiyle yüzde 50-50 ortağız. Hem Benetton hem Sisley belli bir büyüme hamlesini gerçekleştirdikten sonra olabilir.
Holding çatısı altında neler kalıyor?
- Morhipo, Back-up, Benetton, Altınyıldız’ın yüzde 80’i var.
Bütün bunları Altınyıldız’ı daha değerli hale getirmek için yapıyoruz diyorsunuz. Bunun sonunda yeni ortak almak, halka açıklık oranını artırmak var mı?
- 2012’nin sonunda ciddi bir dinamizm kazanacak. Perakende şirketlerimizin bazılarında çok değerli ortaklarımız var. Hepsiyle konuşup bunu değerlendiririz. Şimdiden bir şey söylemek erken.
Yabancı yatırımcı ilgisi var
2012’de böyle bir yatırıma niyetlenen belki de para bulamayacak?
- Finans piyasası çok sıkı olacak, kolay olmayacak. Fakat servet mutlaka bir yerlere gidecek. Türkiye 2010-2011’de yabancı yatırımcı istilasına uğradı ama bizim sektörde ciddi bir satış gerçekleşmedi. 2012 çok daha baskılı olacak. Türkiye yatırımın gidebileceği bir elin 5 parmağından biri. Çok para var, gidecek yer yok. Türkiye’ye bu gözle bakan, peş peşe gelen çok yatırımcı var. Yabancı yatırımcılarla konuşmaktan millet kendi işine bakamaz hale geldi. Bu gelişmelere bakarak Altınyıldız’a değer katmamız da bu nedenle çok önemli.
Beymen Mısır duracak, çevre ülkelerdeki planları askıya aldık
Mısır’daki Beymen bütün bu karışıklık arasında nasıl gidiyor? Çevre ülkelere açılma planlarınızı revize ettiniz mi?
- Bir kere bütün bu yaşananlar nedeniyle Türkiye çok kıymetli oldu. Mısır’daki mağaza yüzde 50 süratle gidiyor; kötü gitmiyor ama yarın ne olacağı belli değil. Birkaç sezon durduralım mı diye düşünüyoruz. Dinazorlar kolay ölmüyor. Devrimler kolay olmuyor. Bahardan hemen yaza geçilmiyor. Libya, Suriye, Tunus, Yunanistan ve çevre ülkelerde çok güzel projeler vardı onları askıya aldık. Şu anda herkesin gözü Türkiye’de. Dünyada az sayıda yatırım yapılabilecek ülke var ve Türkiye onlardan biri. Grubun parasını yurtdışında harcaması doğru olmaz. 4-5 yıl enerjimizi Türkiye’ye harcamak istiyoruz. Gelecek bahar Erbil’de Beymen açıyoruz. Onun dışında gözümüz Türkiye’de.
Avrupa devrimsel karar alırsa paçayı kurtarır
Avrupa Birliği’nin dağılacağı da söyleniyor. Krizi nasıl aşacaklar?
- Avrupalılar devrimsel kararlarla paçalarını kurtaracak, bu kaosun içinden çıkacaklardır. Şu anda birbirlerini parçalıyor olsalar da konuşup uzlaşma kültürleri var. Türkiye’nin gündeminden de Avrupa düşmeyecektir.
Morhipo 1.2 milyon üyeye ulaştı
Morhipo ile online satışa girdiniz nasıl gidiyor?
- Morhipo’yla yepyeni bir perakende formatına kavuştuk. Daha yedinci ayımızda 1.2 milyon üye ile yılı kapatıyoruz. Aralık ayında günlük satış 8 bin adetlere çıktı. 2012 sonu ciromuzu 10 misli artırmayı, üye sayımızın ise 4.5 milyonu geçmesini bekliyoruz. Sektörde en büyük farkı Koşulsuz Müşteri Mutluluğu prensiplerini internet perakendeciliğine taşıyarak yaptık.
2012 krizi davul-zurnayla geliyor, herkes hazırlık yaptığı için felaket olmaz
Zor geçeceği söylenen 2012’ye ilişkin öngörüleriniz nedir?
- 2001 anayasa ve 2008 Lehman Brothers krizlerine hazırlıksız yakalandık. Fakat 2009’un şubat ayında hızlı toparlandık ve 2010
altın yıl oldu. 2012’de ise başımıza gelecekler davulla zurnayla geliyor. Konuşulan beklentiler çok olumsuz. Artık konuşulanlardan daha kötüsü değil, ancak daha iyisi olabilir. Sinyaller erken geldiği için herkes tedbirini aldı. Tedbir felaketi önler. Bu nedenle 2012 düşünülenden daha az hasarla atlatılır. Herkes hesabını birkaç kez yapıyor.
Perakende sektörü açısından 2012 zor bir yıl olacak mı?
- Pek çok sıkıntı perakendeyi 2011’de vurdu. Develüasyon gibi TL’deki düşüş, ham madde fiyatlarındaki çılgın artış, ilave gümrük vergileri... 2012’de açılacak alışveriş merkezlerinin açılış tarihleri kendi termin sorunları nedeniyle 2013’e sarktı. Dolayısıyla gelecek yıl mağaza açılışlarında sektör bir patlama yaşamayacak, yani çok açılmayacak. Türkiye’nin çok sıkıntı çekmeden 2012 yılını atlatacağını düşünüyorum.
Türkiye için çok da kötü olmayacak yani...
- Türkiye olarak görmediğimiz kriz kalmadı. Fransız’ın, İtalya’nın sahip olmadığı bir şansımız bu. Yaşamadığımız kriz türü kalmadı. Aslında bu da bir varlıktır. Tecrübe müthiş bir değerdir. Ayağımızı o denli sağlam basıyoruz ki 2012’de yeni Anayasa’ya bile vakit ayırabiliriz. Kriz dönemlerinde uzun vadeli işlere zaman ayırmak bir lükstür aslında. Hükümetin sağlam ve sakin bir ortam sağlayabileceğini düşünüyorum.
Siz 2011 yılını nasıl kapatıyorsunuz?
- Güzel bitiyor. Mevcut işlerde yüzde 33, yeni ilave olanlarla ise yüzde 45 büyüme yakaladık. 2 milyar TL ciroyu aştık. 230 bin metrekare ve 450 mağazaya ulaştık.
Beymen markalı lüks otel ve rezidanslar geliyor
Starcity ve İstwest ile gayrimenkule de girdiniz.
- Gayrimenkule tesadüfen girdik ama ilgimiz artarak devam ediyor. Starcity’de yüzde 40, İstwest’te yüzde 47.5 ortaklığımız var. Beymen Properties markalı lüks rezidans projeleri üretmeyi çok ciddi değerlendiriyoruz.
YKM ile ilgili gelişmeleri çok yakından izliyoruz
YKM’yle ilgilendiğiniz yönünde söylentilere ne diyeceksiniz?
- Sektörde herkes birbirinin rakibi. 10 metrekerelik mağaza da 10 bin metrekarelik mağaza da birbirlerine rakipler. Bu yüzden yakından izliyoruz. YKM sektörün abidelerinden biri. Bu kıymetli oyuncuyla ilgili her gelişmeyi çok yakından takip ediyoruz.
Satranç tahtasında en iyi şekilde konumlandık
2011’de ulaştığınız kitle açısından da epey bir genişleme oldu.
- Türkiye’de nüfusun yüzde 80’ine hitap eder hale geldik. Mevcut formatları korurken yeni formatlar ekledik. Efsane Çarşı geri döndü. Boyner’den daha ekonomik fiyatlara sahip. Ayrıca T-Box kutudan çıktı; bütçesi kısıtlı, trendleri takip etmek isteyen, dinamik kitleye hitap ediyor. Ayakkabıya ilgi Beymen Shu’yu doğurdu. Yıl sonuna kadar 4 mağazaya ulaşacak. Beymen aynı mağazalarda yüzde 40 büyüdü. Turiste yapılan satış yüzde 10’a ulaştı. Zorlu, önemli bir gelişme olacak. Yaklaşık 10 bin metrekare Beymen açacağız orada. 2008 krizinden bu yana dünyada heyecan verici lüks department store açılmadı. Biz en iyisini açmak istiyoruz. Boyner ise bu yıl yüzde 23 büyüdü. Yani A’dan D’ye geniş bir tüketici kitlesine ulaşıyoruz. Satranç tahtasında en doğru şekilde konumlandık.