Sadi ÖZDEMİR
Oluşturulma Tarihi: Aralık 02, 2006 00:00
Papa 16’ncı Benedikt’in Türkiye ziyaretinin her aşamasında dünya televizyonlarında haberlere konu olması Türkiye’ye yaklaşık 10 milyar dolarlık tanıtım katkısı sağladı. Uzmanlar, Papa’nın Sultanahmet’te ’Kıyama duruşuna’ ve Türkiye’nin AB üyeliğine destek verişine paha biçemiyorlar ve "Bu tanıtım Formula 1’i de solladı" diyorlar.
TÜRKİYE büyük stres konusu olan bir önemli ziyareti daha başarıyla atlattı. Papa 16’ıncı Benedikt’in Türkiye’ye gelmeden önce Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne (AB) tam üyeliğine karşı görüşleri, İslam dini hakkında söylediği olumsuz sözler nedeniyle ziyaretin olumlu sonuçlar doğurabileceği endişesi öne çıkıyordu. Ancak, Papa Türkiye’de katıldığı ve dünya televizyonlarında
haber olan bütün etkinliklerinde Türkiye için olumlu sözler söyledi ve Türkiye’nin imajına büyük katkı sağladı. Türkiye’nin AB üyeliğini desteklediğini açıklayan Papa’nın Sultanahmet’teki "Kıble, kıyam ve kıraat" uyumu ise Türkiye için ’büyük ikramiye’ oldu. Uzmanlar, Papa’nın ziyaretinin Türkiye’ye en az Formula 1 yarışları kadar tanıtım katkısı sağladığını belirtiyorlar. Papa’nın siyasi, dini, kültürel, tarihi içerik taşıyan kişiliğini dikkate alan uzmanlara göre, böyle bir ziyaretin pozitif yansımasını maddi değerlerle ölçmek mümkün değil. Formula 1 İstanbul, 3 gün boyunca 133’ü canlı olmak üzere 203 TV kanalında yayınlanmış ve 2.5 milyar kişiye ulaşmıştı. Bu organizasyonun uluslararası reklam tarifelerine göre tanıtım değeri yaklaşık 10 milyar
dolar olarak hesaplanmıştı.
MİLYARLARIN ÇOK ÖTESİNDE: Televizyon Yayıncıları Derneği Başkanı Nuri Çolakoğlu, "Bence bu ziyaretin değeri milyarlarla ölçülemez. Sadece dünyadaki Katolikler’in sayısı dikkate alındığında bile çok önemli bir ziyaret oldu. 6’ıncı Paul’ün ziyaretini hatırlıyorum. Efes’in kaderi o ziyaretten sonra değişti. Bu ziyaretin etkisini de 3-4 yıl yaşanacak gelişmelerle göreceğiz" dedi. Avrupa ve ABD’de de bütün TV kanallarında Papa 16’ıncı Benedikt’in Türkiye ziyaretinin ana haber bültenlerinde ve canlı yayınla aktarıldığını belirten Çolakoğlu, şunları söyledi: "Ben üç gündür yurt dışındayım ve bütün Avrupa gazetelerinde de bizzat gördüm hep birinci sayfadan fotoğraflarla haber oldu. Bunları da parayla yaptıramazsınız. Bir de özel bir durum var ki bu ziyaret öncesi ters beklentiler oluşmuştu ve bütün dünya ayrıca dikkat kesildi."
YA SUİKAST OLSAYDI: Turistik Otelciler İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır, Papa 16’ncı Benedikt’in ziyaretinin Formula 1 yarışlarında olduğu gibi Türkiye’nin tanıtımı açısından çok büyük katkı sağladığını belirterek, "Başlangıçta endişeler vardı. Hatta Papa’ya bir suikast yapılabileceği bile çok yazıldı, konuşuldu. Böyle bir şey olsaydı Türkiye için çok derin yaralar açılırdı. Bu olmadı ve tam tersine hem Türkiye’nin genel imajı, hem de turizm açısından düşünürsek doğrudan ülkemezin tanıtımına çok önemli katkıları oldu" dedi. Bayındır, şöyle konuştu: "Bu, bizim tanıtım bütçelerimizi çok aşan bir tanıtım oldu. Efes’teki ayin bütün Hıristiyan ülkelerde canlı yayınlandı. Mesela bu Efes’e ve çevresine çok ciddi turizm ivmesi kazandırır. Ayasofya ve Sultanahmet yeniden dünya ekranlarında göründü."
Kıyam nedirPAPA, Sultanahmet Camii’nde, namazın içindeki farzlardan iki tanesini yerine getirdi. Ayakta durup elini bağlayan ve bu duruşla Kıyam şartını yerine getiren Papa, bu sırada dua da okudu ve namazın kıraat şartını da yerine getirmiş oldu. Kıyam, namazda ayakta eller önde bağlı olarak Allah’ın huzurunda saygıyla durma anı olarak tanımlanıyor. Genel olarak ise inançsızlığa karşı duruş hatta inançsızlığa karşı başkaldırı gibi bir anlama sahip. Papa’nın İslam dinini temsil eden bir din adamıyla, İslam dininin ibabet mekanında İslam’ın farzlarından Namaz’a uygun duruşu bu nedenle kritik bir anlam kazandı. Çünkü Papa bir süre önce Avrupa toplumuna seslenerek, "Avrupa’nın inancını kaybettiğini, bu nedenle sonunun felaket olabileceğini" söylemişti.
Papa Türkiye’de nerelere gittiAnıtkabir’i ziyaret etti ve deftere "Yurtta Barış Dünyada Barış" yazdı.
Efes Meryem Ana Kilisesi’ni ziyaret etti ve ayine katıldı.Fener Rum Patrikhanesi’ni ziyaret etti ve ayine katıldı.
Ayasofya Müzesi’ni gezdi.Sultanahmet Camii’ni ziyaret edip, burada kıyama durdu, dua etti.
Surp Asdvadzadzin (Meryem Ana) Kilisesi’nde Ermeni cemaati ile buluştu
Holy Spirit Katedrali’ni gezdi ve ayine katıldıMeksika’daki köylü bile Türkiye’yi tanımış olduTELEVİZYON Yayıncıları Derneği Başkanı Nuri Çolakoğlu, Papa 16’ıncı Benedikt’in ziyaretinin, Türkiye’nin tanıtımına Formula 1 yarışları kadar değerli bir katkı sağladığını ancak, nitelik olarak çok daha geniş bir tabana Türkiye’yi tanıttığını anlattı. Çolakoğlu, "Formula 1 olayı biraz farklı. Çünkü her yıl tekrarlanıyor. Ayrıca seyirci kitlesi de belli. Papa’nın ziyareti ise Meksika’daki köylüye, Patagonya’daki misyonere, Mısır’daki koptik Hıristiyana kadar hatta Japonya’daki Katolik bir Japon’a kadar herkesin dikkatini çekmiştir. Bu bakımdan çok daha derin bir tanıtım olduğunu düşünüyorum" dedi.
Böyle bir tanıtım parayla yapılamaz TÜRKİYE Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Başaran Ulusoy, "Böyle bir tanıtıma paranın gücü yetmez. Biz turizmciler olarak çok rahatladık, çok memnunuz" dedi. Ulusoy, Papa 16’ncı Benedikt’in ve yanındakilerin belki de Türkiye’yi ziyaret ettikten sonra "Keşke o cümleleri söylemeseydik" diye içlerinden geçirmiş olabileceklerini söyledi ve şöyle konuştu: "Ben Formula 1 ile de kıyas kabul etmiyorum. Bu çok daha büyük bir tanıtım. Bir kere Türkiye’nin laik medeni bir ülke olduğunu gördüler ve dünyaya da gösterdiler. Ziyaret ettikleri kentlerin herhangi bir Avrupa Birliği kentinden farklı olmadığını, güvenlik açısından da çok başarılı bir ülke olduğumuzu kanıtlamış olduk."