Pakistan, Bayındır'ın peşine general taktı

Güncelleme Tarihi:

Pakistan, Bayındırın peşine general taktı
OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 27, 2002 00:00

Bayındır Holding, Süleyman Demirel'in araya girmesi ile Pakistan'da kazandığı Ä°slamabad-PeÅŸaver otoyolunu 10 yıldır bitiremeyince, Pakistan Ulusal Karayolları BaÅŸkanı General Faruk Cavit, Bayındır'a fazladan ödenen 71 milyon doların tahsilatı için Ä°stanbul'a geldi.Pakistan Ulusal Karayolları BaÅŸkanı General Faruk Cavit, Kamuran Çörtük'ün sahibi olduÄŸu Bayındır Holding'e Ä°slamad-PeÅŸaver Otoyolu projesi için fazladan ödenen 71 milyon doları tahsil etmek için Ä°stanbul'a geldi. General Cavit, Ä°slamabad-PeÅŸaver karayolu projesinin 1993 yılında Bayındır Holding'e verildiÄŸini ancak 10 yıldır projenin tamamlanmadığını söyledi. Yapımı süren Ä°slamabad-PeÅŸaver otoyolunun, eski karayolu ile paralel olduÄŸunu ve bitmemiÅŸ karayoluna bakıldığında Pakistanlılar'ın her zaman bir Türk ÅŸirketini akıllarına getirdiklerini belirten Cavit, ‘‘Türk ÅŸirketlerinin bitmemiÅŸ bir karayolu ile anılmasını istemiyoruz’’ dedi. BANKALARLA GÖRÜŞECEKGeneral Cavit, 1993 yılında baÅŸlatılan projenin 1994 yılında, dönemin BaÅŸbakanı Benazir Butto tarafından kesintiye uÄŸratıldığını, projenin 1997 yılında tekrar baÅŸlatıldığını vurgulayarak şöyle devam etti:‘‘Proje 1997 yılında baÅŸladıktan sonra zaman, zaman kesintiler meydana geldi. Ancak ÅŸimdiye kadar yolun sadece yüzde 27'si bitirilebildi. Oysa Bayındır Holding'e yolun tüm yapım bedelinin yüzde 30'u peÅŸin olarak ödendi, daha sonrada hakediÅŸler ödendi. Bizim hesaplarımıza göre Bayındır Holding'e 71 milyon dolar fazla ödeme yapılmıştır. Bu paranın tahsilatı için Bayındır Holding'le görüşmeler yapmaya çalıştık ancak Holdingten bize yanıt gelmedi. Åžimdi, Bayındır Holding ile konsorsiyumda bulunan Türk bankaları ile görüşmeye geldik.’’General Faruk Cavit, anlaÅŸmazlığı Pakistan mahkemelerine götürdüklerini, ancak henüz Türk mahkemelerinde ve uluslararası mahkemelerde bir giriÅŸimde bulunmadıklarını söyledi.‘‘Mahkeme boÅŸar, evlendirmez’’ diyen General Cavit, anlaÅŸmazlığı mahkemeye gitmeden çözmek istiyoruz'' diye konuÅŸtu. Cavit, karayolu inÅŸaatında son 4.5 yıldır ciddi bir ilerleme olmadığını son 1.5 yıldır iÅŸin tamamen durduÄŸunu belirtti.Ä°YÄ° ŞİRKET DE VARPakistan'da iÅŸ yapan baÅŸarılı Türk inÅŸaat ÅŸirketlerini bulunduÄŸunu ve bu ÅŸirketlerle hiçbir sorunlarının bulunmadığını kaydeden General Cavit, ‘‘Pakistan'da iÅŸ yapan Tekser adlı Türk ÅŸirketine iÅŸi zamanından önce bitirdiÄŸi için 2.1 milyon dolar ödül verdik. Türk ÅŸirketlerini iyi tanıyoruz ve onlarla iÅŸ yapmaya devam etmek istiyoruz’’ dedi.Türkiye ile Pakistan arasındaki ikili iliÅŸkilerin deÄŸerinin 71 milyon dolarlık zarardan çok daha önemli olduÄŸunu vurgulayan General Cavit, ‘‘Konunun her iki tarafı da mutlu edecek ÅŸekilde sona ermesini istiyoruz’’ dedi. Sorunu ticari bir mesele olarak ele aldıklarını ve Türk resmi makamları neznende bir giriÅŸimde bulunmadıklarını vurgulayan General Cavit, ‘‘Bu konuyu ikili iliÅŸkilerimizi etkileyecek düzeye taşımayı düşünmüyoruz’’ dedi.Parayı Bayındır'a garantör olan bankalardan isteyecekBayındır Holding ile Pakistan Karayolları Ä°daresi arasında yaÅŸanan sorunu, ‘‘talihsizlik’’ olarak niteleyen Pakistan Ulusal Karayolları BaÅŸkanı General Faruk Cavit, ‘‘Bayındır Holding'ten tahsilat yapamıyoruz ÅŸimdi Bayındır Holding'e garantör olan bankalarla görüşeceÄŸiz’’ diye konuÅŸtu.Bayındır Holding'le birlikte konsorsiyumda bulunan diÄŸer bankaların Türkiye Ä°ÅŸ bankası, Vakıflar Bankası, Halk Bankası, Finansbank, Denizbank ve Bayındırbank olduÄŸunu ifade eden Cavit, görüşmelerden umutlu olduÄŸunu sözlerine ekledi. Yolu Türkler'in yapmasını isterizÄ°slamabad-PeÅŸaver karayolunun Türkiye ile Pakistan arasındaki iliÅŸkileri geliÅŸtirecek bir adım olmasını istediklerini kaydeden Pakistan Ulusal Karayolları BaÅŸkanı General Faruk Cavit, ‘‘Bu nedenle projeyi Türk ÅŸirketlerinin bitirmesini istiyoruz’’ dedi. Karayolunun yapımı için yeni bir ön ihale açıldığını ve ön ihaleye giren 6 konsorsiyumdan, üçünün ana ihaleye girmeye hak kazandığını vurgulayan Cavit, ‘‘ Bu konsorsiyumlardan birisi Türk ÅŸirketlerinden oluÅŸuyor’’ diye konuÅŸtu.Bayındır da ‘alacaklıyım’ diyorÄ°slamabad-PeÅŸaver arası karayolu ihalesi 1993 yılında 644 milyon dolar karşılığında Bayındır Holding baÅŸkanlığındaki Türk konsorsiyumuna verildi.SözleÅŸme 1994 yılında iÅŸbaşına gelen Benazir Butto hükümeti tarafından tek taraflı olarak iptal edildi.1997 yılında Proje için yeniden anlaÅŸma saÄŸlandı. Bu arada General Navaz Åžerif Pakistan'da iktidarı ele geçirdi ve proje 1998 yılında yeniden baÅŸladı. Bayındır Holding'e 160 milyon dolar ödeme yapıldı.1999 yılında Bayındır Holding'e yapılacak ödemelerin Amerikan Doları veya, Pakistan Rupisi üzerinden yapılması konusunda yeni bir anlaÅŸmazlık çıktı. 2001 yılında Pakistan Karayolları Ä°daresi, iÅŸin zamanında bitirilemediÄŸini belirterek, Bayındır Holding'e gecikme cezası ödeteceÄŸini açıkladı. Bayındır Holding, 2001 yılında açıklama yaparak, projedeki aksamalardan dolayı 40 milyon dolar hakediÅŸ alacağı doÄŸduÄŸunu duyurdu.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!