Güncelleme Tarihi:
Yürürlükten Kalkacak Kanunlar ve Kanun Maddeleri ;
1. 10.09.1960 tarihli Milli Korunma Suçlarının Affına, Milli Korunma Teşkilat, Sermaye ve Fon Hesaplarının Tasfiyesine ve  Bazı Hükümler İhdasına Dair Kanun'un 5 inci maddesinin c bendi yürürlükten kaldırılacaktır.Buna göre, akaryakıt istikrar fonu  uygulamadan kalkacaktır.
2. Harçlar Kanunu'nda trafik tescil harcı olarak bir defaya mahsus olarak alınan harç kalkmaktadır. 2002 yılı için bu harç tutarı 71.450.000 TL dır.
3. Taşıt Alım Vergisi Kanunu tamamen kaldırılmaktadır. Özel Tüketim Vergisinin yürürlüğe girmesi halinde taşıtların ikinci el satışlarında vergi yükü kalkmaktadır. Ayrıca, Özel Tüketim Vergisi, taşıtlarda ağırlık ve yaş kıstasına göre değil sadece silindir hacmine göre vergileme yapmaktadır.
4. Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 60'ıncı maddesi yürürlükten kaldırılacaktır. KDV Kanunu'nun 60'ıncı maddesinde yeralan ek vergi maddesi ile, tütün, alkollü içecekler, kola, ispirto, füzel yağı, oyun kağıtları ve röntgen filmlerinin ithali veya imalatçıları tarafından teslimi ek vergiye tabidir.
5. Akaryakıt Tüketim Vergisi Kanunu tamamen yürürlükten kaldırılacaktır.
6. 7.11.1985 tarih ve 3238 sayılı Savunma Sanayi Müsteşarlığı Kurulması Hakkındaki Kanun'un 12.maddesinin ikinci fıkrasının b bendi yürürlükten kaldırılacaktır. Kaldırılacak kanun maddesi:   "Her türlü alkollü içki, ispirto, sigara, puro, pipo tütünleri, kıyılmış tütün, enfiye, tömbeki ve benzeri tütün mamullerinin ithalinde veya imalatçıları tarafından tesliminde toplam bedelden (itha- latta gümrükte ödenen Katma Değer Vergisine esas matrah, yurt içi imalatta ise imalatçı firma tarafından pazarlamacı firmaya teslim anındaki bedel, toplam bedel olarak nazara alınır.) Bakanlar Kurulunca % 10'una kadar belirlenecek oranda alınacak meblağ, (Bu suretle Fona ödenecek meblağ Gelir ve Kurumlar Vergisi matrahının tespitinde gider olarak nazara alınır.) Mükellefler satış faturalarında Savunma Sanayii Destekleme Fonu payını ayrıca göstermeye mecburdurlar. İthal sırasında ödenen Savunma Sanayii Destekleme Fonu payı ise, gümrük makbuzlarında ayrıca gösterilir."
7. 24.03.1988 tarih ve 3418 sayılı kanun ile alınmakta olan, Eğitim,Gençlik, Spor ve Sağlık Hizmetleri Vergisi de yürürlükten kaldırılmaktadır. Eğitim,Gençlik, Spor ve Sağlık Hizmetleri Vergisi, tütün, alkollü içkiler ve kolalı içeceklerin ithali veya imalatçıları tarafından teslimi sırasında alınmaktadır.
8. 13.10.1988 tarih ve 3480 sayılı Malüller Ä°le Åžehit Dul ve Yetimlerine Tütün Ve Alkol Ãœrünlerinin Satış Badellerinden Pay Verilmesi Hakkındaki Kanun'un 1 ve 2'nci maddeleri yürürlükten kaldırılacaktır. Böylelikle tütün mamulleri ve ağır alkollü içeceklerin imali veya ithalinden alınan % 2 oranındaki pay uygulaması da kalkacaktır. Ancak bunun yerine, ÖTV gelirlerinden pay aktarılacaktır.Â
9. 16.08.1997 tarih ve 4306 sayılı kanun ile Taşıt Alım Vergisine tabi motorlu taşıtların kayıt ,tescil ve devirlerinde alınan eğitime katkı payı da yürürlükten kaldırılacaktır.
10. 4342 sayılı Mera Kanunu uyarınca toplanan aşağıdaki kesintiler de sona erdirilecektir.
a-Bakanlık bütçesinden en az binde bir oranında fona aktarılacak ödenek,
b-Bu Kanuna göre otlatma amacıyla kiraya verilen mera, yaylak ve kışlaklardan        yönetmelikte belirtilen usule göre alınacak ücretler,
c-Yurt dışından ithal edilen, canlı hayvanların CIF bedelinin yüzde beşi ile hayvansal ürünlerin CIF bedelinin yüzde sekizi,
d- Süt işleyen kuruluşlarca; üreticiden satın alınan sütün satınalma bedelinden kesilecek binde biri,
e- Yurt içinde yetiştirilen ve satışı yapılan büyükbaş ve küçükbaş canlı hayvanların satış bedelinin satıcıdan alınacak binde biri,
f- Tahsis amacının değiştirilmesi için başvuruda bulunan gerçek ve tüzel kişilerden, tahsis amacı değiştirilen meradan elde olunacak yirmi yıllık gelir esas alınarak, komisyonca tespit edilecek miktarda alınacak ücret,
g-Yayla turizmi amacıyla 20 nci madde çerçevesinde verilecek yapı izinlerinden valiliklerce tespit edilecek miktarda alınan yapı ruhsat ücretleri ile bu yerlerin yıllık kira bedelleri,
h-Yurt dışından ithal edilen alkollu içki, tütün ve tütün mamullerinin ithal bedelinin yüzde üçü,
i-Çevre Koruma Fonundan, yüzde bir oranından az olmamak üzere Bakanlar Kurulunca aktarılacak miktar,
j-Her türlü bağış ve yardımlar
Ancak, yukarıdaki hükümler kaldırılmakla beraber, bunların yerine ÖTV den pay verilecektir.
11. 21.02.2001 tarih ve 4629 sayılı Bazı Fonların Tasfiyesi Hakkındaki Kanun'un geçici 1 inci maddesinin A fıkrasının 3 üncü bendi uyarınca çevre kirliliğini önleme fonu adına, taşıt alım vergisi tutarının dörtte biri oranında para tahsil edilmektedir. ÖTV ile bu kesinti de son bulacaktır.
12. 20.06.2001 tarih ve 4684 sayılı kanuna göre alınan ve  Toplu Konut İdaresinin gelirleri arasında yeralan aşağıdaki kesintiler de yürürlükten kaldırılacaktır.
"a-Tekel idaresi ve tekel dışında kalan gerçek ve tüzel kişiler tarafından imal edilen alkollü ve alkolsüz içkiler, tütün mamulleri, ispirto ve ispirtolu içkiler ve her türlü içki imalinde kullanılan alkollü ve alkolsüz özütlerin istihsal vergisine esas matrahları üzerinden en fazla yüzde 15'i nispetinde hesaplanacak ve istihsal vergisinden ayrılacak miktarlar (Bu maddelerin istihsal vergisinin fona ödenecek meblağı karşılamaması veya istihsal vergisinin mevcut olmaması halinde de yukarıda açıklanan şekilde hesaplanacak miktar Tekel İdaresi ve Tekel dışında gerçek ve tüzel kişiler tarafından bütçeye ödenir.),
b-Tekel idaresinin ithal ettiği maddelerden alınan paylar."
13. 03.01.2001 tarih ve 4733 sayılı Kanun ile Tütün,Tütün Mamulleri,Tuz ve Alkol Ä°ÅŸletmeleri Genel Müdürlüğü gelirleri arasında yeralan "Yurt içinde üretilen veya ithal edilen tütün mamulleri ile alkol ve alkollü içkilerin yurt içinde yapılacak ilk teslimlerinde satış fiyatının binde dördü." hükmü de yürürlükten kaldırılacaktır.Â
ÖTV nin yürürlüğe girmesi ile uygulamadan kalkacak olan kanun ve kanun maddelerine baktığımız zaman, aynı mallar üzerinden birçok kanunla vergi toplandığı ve vergi sisteminin karmaşıklaştırıldığı görülmektedir. Bu açıdan bakıldığında, ÖTV belirli malların vergilendirilmesinde sistemi daha da sadeleştirmekte ve sadece mükellefleri değil idareyi de bu karmaşadan kurtarmaktadır.
Özel Tüketim Vergisinin Kapsamı ve UygulamasıÂ
Özel Tüketim Vergisi, yeni bir vergi yükü getirmemekte, bir önceki bölümde yürürlükten kalkacağını belirttiğimiz vergilerin yerine, tek vergi alınmasını amaçlamaktadır. Yürürlükten kalkacak kanunlar ile yürürlüğe girecek olan ÖTV nin vergi yükü bakımından birbirine yakın olduğu belirtilmektedir.
Özel Tüketim Vergisinin kapsamına kanuna ek yapılan 4 adet listedeki malların ithalatı veya imalatçıları tarafından teslimi girmektedir.Vergi bir defaya mahsus olarak alınmakta, aynı mal üzerinden daha önce ÖTV ödenmiş ise bir daha vergileme yapılmamaktadır.
Matrah, katma deÄŸer vergisi matrahını oluÅŸturan unsurlardan teÅŸekkül eder. Ancak, katma deÄŸer vergisi matrahına ÖTV dahil olmasına raÄŸmen, Özel Tüketim Vergisinin hesaplanacağı matrahta kendisinin olmaması doÄŸaldır. Bundan dolayı. kanunda "hesaplanacak ÖTV hariç, Katma deÄŸer vergisi matrahını oluÅŸturan unsurlardan teÅŸekkül eder" denmektedir.  Â
Özel Tüketim Vergisinde de Katma DeÄŸer Vergisinde olduÄŸu gibi ihracat istisnası ve ihracat nedeniyle yüklenilen vergilerin iadesi imkanı vardır.   Â
Yine Katma DeÄŸer Vergisinde olduÄŸu gibi ihracatta tecil uygulaması ÖTV için de vardır. Ayrıca, hammadde olarak kullanılan ÖTV ye tabi malların, diÄŸer ÖTV ye tabi malların imalinde de kullanılması halinde mükerrer vergilemeyi önlemek amacıyla tecil ve terkin uygulaması bulunmaktadır.  Â
Özel Tüketim Vergisi, kanuna ekli 4 adet listede yeralan malları kapsamaktadır.
1 sayılı listede petrol türevleri bulunmakta, bu ürünlerin vergilemesinde ise, kilogram veya litre başına belirlenmiş tutarlar vergi olarak alınacaktır.Örneğin kurşunsuz süper benzin için litre başına 767.000 TL, motorin için 516.378 TL ÖTV alınması düşünülmektedir. 1 sayılı listedeki mallar için ÖTV aylık TEFE oranına bağlı olarak artış gösterecektir.
2 sayılı listede motorlu taşıtlar yeralmaktadır. Motorlu taşıtların vergilemesinde oran esası benimsenmiştir. Silindir hacmi 1600 cc ye kadar olan taşıtlarda %27 oranında, 16000-2000 cc arasındakilerde % 46 oranında , 2000 cc yi geçenlerde %50 oranında vergi alınması amaçlanmaktadır.
3 sayılı listede tütün, alkollü içecekler ve kolanın vergisi yeralmaktadır. ÖTV daha çok bu ürünlerin vergilemesindeki karmaşıklığı gidermektedir. Çünkü bu mallar üzerinden çok fazla kanun ile vergi alınmaktaydı. 3 sayılı listedeki malların vergilemesinde de oran esası geçerli olacaktır. Örnek olarak, kolanın vergisi % 25, bira %48,7 , taze üzüm şarabı %48,7, köpüren şaraplar % 212, sigara ve tütünler % 49,5 olarak sayılabilir.
4 sayılı listede ise % 6,7 oranında vergiye tabi olacak çok sayıda mal yeralmaktadır. Bir anlamda lüks malları vergileme amacıyla yapılmış. 4 sayılı listede , 1117 sayılı Kanun hükümleri uyarınca poÅŸetlenerek satılan gazete, poÅŸetlenerek satılan kitap, parfümler, çamaşır makineleri, buzdolapları, bulaşık makineleri, televizyonlar ve müzik setleri, vergilenecek mallar arasında yeralmaktadır.Â
Â
Â