Güncelleme Tarihi:
Turgut Özal'ın Başbakanlığı döneminde otoyol, köprü ve baraj projelerine finansman sağlamak amacıyla kurulan Kamu Ortaklığı Fonu'nu tasfiye hazırlığı başladı. Hazine, bu konudaki bir taslağı tartışmaya açtı.
Otoyol, köprü ve baraj projelerinin finanse edildiği Kamu Ortaklığı Fonu (KOF) tasfiye ediliyor. Hazine Müsteşarlığı, ‘‘gerek kalmadığı’’ gerekçesiyle KOF'un tasfiyesine yönelik bir yasa taslağı hazırlayarak, diğer kamu kuruluşlarının görüşlerine açtı.
Hazine'den alınan bilgiye göre KOF'un tasfiyesi durumunda, projelerin finansmanı Karayolları Genel Müdürlüğü ve DSİ gibi ilgili kuruluşlar tarafından bütçe ödenekleriyle gerçekleştirilecek.
Dört yıl önce yürürlüğe giren Özelleştirme Yasası'yla, yönetimi Kamu Ortaklığı İdaresi'nden Hazine Müsteşarlığı'na geçen KOF, Turgut Özal'ın fikriyle başbakanlığı döneminde kurulmuştu. Gerek projelerin devamı gerekse, bu projeleri yürütün müteahhit firmaların hakedişlerinin ödendiği KOF'un tasfiyesinin 1999 yılında gerçekleşmesi bekleniyor,
KOF'un oluşturulduğu ilk yıllarda, özellikle 1988-90 döneminde Fon'dan finanse edilen bazı köprü, baraj projelerinin gelirlerine endeksli Gelir Ortaklığı Senetleri (GOS) ihraç edilerek, elde edilen gelirlerle yeni projeler finanse edilmişti. Hazine yetkilileri, 1990 yılından sonra diğer alternatif yatırım araçlarının çıkmasıyla GOS'un cazibesi kalmadığını belirterek, diğer Fon'lar gibi KOF'un da altı yıl önce bütçe kapsamına alındığını hatırlattılar. 1992'den bu yana bütçe kapsamına alınan KOF'a, bu nedenle gerek kalmadığı belirtiliyor.
YATIRIMLAR FELÇ
KOF tarafından finanse edilen , otoyol, altyapı, baraj, içme suyu gibi projelerin, uygulamada zaten yatırımcı kuruluşların projeleri arasında yer aldığını belirten yetkililer, tasfiye durumunda projelerin finansmanı da ilgili kuruluşlar tarafından bütçe ödenekleriyle gerçekleştirileceğini kaydetti.
KOF'un tasfiye edilmesine ilişkin hazırlığın altyapı projelerinde, ‘‘Aşılması imkansız sorunlara yolaçacağı’’ belirtildi. Türk Müteahhitler Birliği Başkan vekili Nihat Özdemir, Hürriyet'in sorusu üzerine, KOF'un tasfiyesinin başta enerji yatırımları olmak üzere, otoyollar ve içme suyu projeleri gibi çok sayıda hayati yatırımın felce uğratacağını söyledi. Özdemir, müteahhitlerin DSİ projelerinden 27 trilyon, Karayolları projelerinden ise 10 trilyon olmak üzere, KOF'tan toplam 37 trilyon liralık hakediş alacağı bulunduğunu belirterek, şöyle konuştu:
‘‘KOF ödemeleri 1998'de zaten çok aksadı. Haziran ayından bu yana hiçbir ödeme yapılmadı. Bütçedeki ödenek sorununa bir de KOF'un tasfiyesi eklenirse, yatırımlar içinden çıkılmaz bir hale gelir. Gelecek yıl aşılması imkansız sorunlar doğar’’.
YPK notları
Dağ taş zeytin
1999 yılı ekonomik büyüklüklerinin görüşüldüğü son Yüksek Planlama Kurulu (YPK) toplantısında, Korkmaz Yiğit-Alaattin Çakıcı kaset krizinin yanısıra, ilginç başka tartışmalar da yaşandı.
DPT'nin ‘bilgisayar destekli’ sunuşunda, 1999 bütçesine ilişkin temel ekonomik büyüklükler, hedef ve yatırımlar rakamları aktarıldı. Kurul üyeleri uzun uzun tarımsal ürünler ve bunların finansmanını tartıştı. Aydınlı Başbakan Yardımcısı İsmet Sezgin, bol yağış nedeniyle ‘dağ taş zeytin oldu’ derken, Sanayi Bakanı Yalım Erez, pamukta yaşanan sıkıntının hükümet politikalarından değil, Rusya krizinden kaynaklandığını dile getirdi.
Enerji Bakanı Cumhur Ersümer'in toplantının başında neden birkaç dakika kalıp ayrıldığının sırrı da daha sonra ortaya çıktı. Ersümer, 1999 yılındaki elektrik tarifelerini almak için TEDAŞ Genel Müdürü Kadir Ramazan Coşkun'u çağırmıştı. Coşkun, aylık artışları 3.5 düzeyinde tutulmaya çalışıldığını söyledi.
DPT Müsteşarı Güvenen, kuruluşlardan hâlâ talepler geldiğini belirtti. Maliye Bakanı Zekeriya Temizel, sağlık sorunundan olsa gerek, farklı bir koltuğa oturmayı tercih ederken, Devlet Bakanı Güneş Taner, yanında purosu kalmadığı için, kendisine ikram edilen sigarayı içmek zorunda kaldı.