ÖTV indirimiyle stoklar eridi

Güncelleme Tarihi:

ÖTV indirimiyle stoklar eridi
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 13, 2009 12:32

Toyotasa Genel Müdürü İbrahim Orhon, ÖTV indirimi ile stokları önemli ölçüde erittiklerini ancak, piyasada hareketliliğin devamı için “hurda indirimi” ve çevreye duyarlı araçların satışının desteklenmesi uygulamalarına gidilmesi gerektiğini belirtti.

Haberin Devamı

İbrahim Orhon, bayi açılışı için geldiği Hatay'ın İskenderun ilçesinde gazetecilere yaptığı açıklamada, Türk otomotiv sektörünün global krizden önemli ölçüde etkilendiğini, 2008 yılının kasım ve aralık aylarında satışlarda yüzde 60 azalma görüldüğünü, bu yılın ocak ve şubat aylarında da geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 30 civarında düşüş meydana geldiğini ifade etti.

Otomotiv Distribütörleri Derneği olarak krizden çıkış amacıyla önlem önerilerini hükümete sunduklarını hatırlatan Orhon, şöyle devam etti:
“Bu önlemlerden biri olan ÖTV indirimini hükümet uygulamaya koydu. Bu çok önemli. Benzer başarılı uygulamaları Avrupa'da görmüştük. Türkiye'de de beklediğimizin de ötesinde başarı sağlandı. Stoklar önemli ölçüde eritildi.
Toyota olarak krize normalin kat kat üstünde bir stokla girdik. Fakat ÖTV indirimini müşterimizin lehine iyi uygulayacak düzeneği kurduk. Bu sayede de yüksek mal satışı yaptık. Toyota olarak yüzde 15'lik büyük artış sağladık, pazar payımızı artırdık. Değişik zamanlarda kampanyalar, fiyat indirimleri, agresif hareketler olabilir. ÖTV indirimi başladıktan sonra kampanyalar zaten durdu ve insanlar gönüllerindeki markaya yöneldi. Bu durum gönüllerdeki markalar arasında Toyota'nın özel bir yeri olduğunu bize gösterdi.”

ÖTV indiriminin sona ereceği 15 Haziran'dan sonra “yaratılan ivmenin bıçakla kesilmiş gibi” bitmemesini arzuladıklarını ifade eden Orhon, tüketici, sektör ve özellikle çevreye de fayda sağlayacak bazı yeni tedbirlerin alınması gerektiğini söyledi.

Bu konuda “hurda indirimi”nin yararlı olacağına dikkati çeken Orhon, şunları kaydetti:
“Çevre de gözetilerek bazı kalıcı, uzun vadeli kararlar alınabilir. Teknolojisi eskimiş araçlara hurda indirimi yaparak, gelişmiş araçların yollara çıkması sağlanabilir. Bu, Maliyeye gelir sağlar, çevreye de yararı olur. Bu çevre kriterlerinin konmasından yanayım. Ama, kısa bir süre için değil.

Bir süredir dünyanın en çevreci otomobili olan Prius'u getirdik test sürüşleri için. Çok ilgi var. Mevcut vergi düzeninde bunu ithal etmeye başladığımızda çok pahalı bir otomobil olarak satılacak. Halbuki çevre kriterleri gözetilmiş olsa en düşük verginin uygulanması lazım. Çünkü, en düşük karbondioksit salımı ve yakıt tüketimi olan üst sınıf bir otomobil. Vergi düzeni çevre kriterlerini dikkate almadığı, bu otomobil de çevreci olduğu için adeta cezalandırılacak.”
Türkiye'de otomobil vergilerinin çok yüksek olduğunu vurgulayan Orhon, “ÖTV indirimiyle düşmüş vergi bile yüzde 40 civarında. Avrupa ülkelerinde bu yüzde 16 seviyesinde. Ama bir başka gerçek de devletimizin buna olan ihtiyacı. Devlete 'vergi alma' diyemeyiz. Ama biraz daha insanlarımızın gelir düzeyi gözetilmelidir diye düşünüyorum” diye konuştu.

VERGİLER VE BANKA KREDİLERİ

Her zaman iyimser olduklarını ifade eden ve “Krizin dibi sanki göründü gibi” diyen Orhon, gerekli önlemlerin alınması ve sektöre yönelik desteklemelerle satışlarda 2007 seviyesine 2011 yılında ulaşabileceklerini belirterek, konuşmasını şöyle sürdürdü:

“Olumlu işaretler görülmeye başladığında hareket başlar. Bazı işaretler de gelmeye başladı. Faizler düştü. Şu an parasının üzerinde oturanlar o parayı ne yapacağını bilmiyorlar.

Türkiye'de normal zamanda otomobilin yüzde 70'i banka kredisiyle yüzde 30'u peşin satılır. Kriz ortamında bu tersine döndü. Çünkü bankalar, kredi vermek için biraz daha seçici davranıyorlar.

Öte yandan, parası olanlar ÖTV indirimini daha iyi değerlendiriyorlar. Bu uzun süre devam edemez. Peşin alacak insan sayısı çok değildir. Bu nedenle bizim tekrar kredi düzenine geçmemiz lazım. Geçemezsek zaten eski seviyelere hiçbir zaman ulaşamayız. Onun için bankaların bir nevi garantiye ihtiyacı var. Tüketici kredilerine devletin güvence vermesi gibi. Bu güvenle bankalar da kredilerinde biraz daha esnek davranır, piyasa da işlerlik kazanır. Bu doğrultuda şu an bankalarımız da biraz daha ellerini açtılar.”

Toyota'nın zarar açıklamasıyla ilgili bir soru üzerine de Orhon, “her zamanki gibi planlı ve hesaplı çalışmalarla bu krizden çıkılacağını, liderliği koruyarak teknolojik yatırımların süreceğini” söyledi.

Haberin Devamı

İkinci el Toyota otomobiller 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!