Güncelleme Tarihi:
ÖTV ve KDV indirimlerine ek olarak devreye sokulan kampanyalarla yılın son 2 ayında satışlarını bir nebze de olsun artıran otomotiv sektörü şimdi kara kara 2019 yılını bekliyor. Vergi indirimlerinin devam etmemesi halinde çok zorlanacaklarını belirten sektör temsilcileri hükümetten bu konuda çözüm bekliyor. Kasım ayında vergi indirimleri ve devreye alınan kampanyalarla birlikte iç pazarda 58 bini adedi aşan satış yapan otomotiv sektörü, aralık ayının ilk 2 haftasında ise satışlarını kasım ayına göre ancak yüzde 20 artırdı. Otomotiv sektörü temsilcileri ay sonunda hareketliliğin biraz daha artacağını belirterek aralıkta toplam 70-80 bin adet arası bir satışa ulaşılabileceğini kaydediyor. Bu da aralık ayında vergi indirimleri ve kampanyalarla satışların kasım ayına göre yüzde 30 artacağını ortaya koyuyor. Aralık ayında 80 bin adetlik satışın gerçekleşmesi halinde vergi indirimlerinin devreye girdiği son 2 ayda yaklaşık 140 bin adetlik bir satış yapılmış olacak. Bu da vergi indirimleri olmadığı takdirde satılması muhtemel 50-60 bin adedin neredeyse 3 katına yaklaşan bir performans anlamına geliyor. Bir bakıma hükümetin ÖTV ve KDV indirimlerinin ne kadar yerinde alınmış bir karar olduğunu da ortaya koyuyor.
2019’DA BÜYÜK DARALMA
Ancak bu noktada vergi indirimlerinin devreden kalkacağı 2019 yılı otomotiv sektörünü düşündürüyor. Çünkü sektör temsilcileri vergi desteği olmaması halinde 2019 yılında 250 bin adedi otomobil olmak üzere pazarda en fazla 400 bin adetlik bir satışın yapılabileceğini öngörüyor. Bu da vergi indirimlerine rağmen 2017’e göre yüzde 35 daralacak 2018’e göre bile ciddi kaybı ortaya koyuyor. 2018 yılında pazar son 2 aydaki vergi desteğiyle en iyi ihtimalle 620 bin adet satışla yılı tamamlayacak. Bu 956 bin adet otomobil ve hafif ticari aracın satıldığı 2017 yılına göre pazarın 2018’de yüzde 35’ten fazla küçüleceğini gösteriyor. Eğer 2019 yılında vergi destekleri devam etmezse toplam pazar 2018’e göre yüzde 35, 2017 yılına göre ise yüzde 60’a yakın daralacak.
HURDAYLA DEĞERLENDİRİLSİN
Bu öngörüden yola çıkan sektörün çatı örgütleri, vergi indirimlerinin 2019 yılında da devam etmesini istiyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD), Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) ve Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) temsilcileri bunun için Ankara’ya giderek 2019 yılında vergi indirimlerinin kademeli olarak kaldırılması talebinde bulundu. Konuya ilişkin kaynaklardan edinilen bilgiye göre sektörün çatı örgütleri vergi indirimlerinin 18 aylık bir sürede kademeli olarak kaldırılmasını istemiş. Buna göre 2019’un ilk 6 ayında 15 puanlık ÖTV indiriminin devam etmesini isteyen sektör temsilcileri, sonraki 6 ay indirimin 10 puana, 3’üncü 6 ayda ise 5 puana kadar inmesini talep etmiş. 18 ay sonunda ise ekonomideki normalleşmeyle birlikte vergi indirimlerinin tamamen kalkabileceği belirtilmiş. Bu sayede 2019 yılında sektörün nefes alabileceğini kaydeden yetkililer vergi indirimlerinin 2019 sonuna kadar hurda geçişiyle birlikte değerlendirilmesi gerektiğini de ifade etmiş.
TÜM MARKALAR UZATMA İSTİYOR
Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bentley ve Bugatti’nin Türkiye temsilcisi olan Doğuş Otomotiv’in Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Ali Bilaloğlu, aralık ayında ağır vasıta dahil 90 bin adetlik bir satış beklediklerini aktararak, ÖTV indiriminin devam etmesine ilişkin olarak ise, “Gönlümüzden geçen tabii ki uzaması” dedi.
Renault Mais Genel Müdürü Berk Çağdaş, “Pazarda şu anda aralık ayında olması gereken çok önemli bir ivmelenme yok gibi. Benim aylık artış beklentim maksimum yüzde 20 civarında. Ama burada hurda teşviki ve ÖTV indirimi çok etkin ve gerekli halen. Hükümetimizden mümkünse ÖTV indiriminin devamını ya da kademeli (bir anda değil) artışını istiyoruz” dedi.
30 GÜNDE 9 BİN KM
MERCEDES’in pick-up sınıfındaki ilk modeli olan X-Class, “X-Macera” projesi kapsamında gazeteci Okan Altan tarafından Türkiye’yi bir uçtan bir uca dolaşarak, 30 günde 8 bin 800 kilometrelik rotayı başarıyla tamamladı. X-Macera kapsamında, Türkiye’nin en kuzeydoğusundan güneybatısına, en güneydoğusundan kuzeybatısına “X” imzası atılan bir rotada 3 bin metrelik dağlara tırmanıldı, akarsulardan geçti, kurumuş göl yataklarında toza bulanıldı, deniz seviyesinde tuzlu sulara girildi. Okan Altan; “Türkiye haritası üzerinde olabildiğince düz bir hatta, dev bir ‘X’ çizdik. Bu yolculuğumuzda Türkiye’nin en zorlu noktaları, aslında dünyanın en riskli patikalarıydı. Ancak, tüm ayrıntılarıyla çok iyi planladığımız X-Macera rotası için hazırladığımız X 250d 4MATIC, verdiği güvenle ve hatta donanımı ile konforlu bir yolculuk yapmamızı sağladı”dedi.
SON 24 SAATTE YAŞANANLAR