Otoyollar da özelleştiriliyor

Güncelleme Tarihi:

Otoyollar da özelleştiriliyor
Oluşturulma Tarihi: Mart 19, 2007 10:42

Bayındırlık ve İskan Bakanı Faruk Nafiz Özak, otoyolların işletme hakkını özelleştirmeyi düşündüklerini, buradan elde edecekleri geliri ise yine yol yapım çalışmalarına aktaracaklarını bildirdi.

Haberin Devamı

Bakan Özak, “Türkiye'deki otoyollar ve köprüler paralı geçiş. İhale yoluyla 10-15 yıllığına bir vatandaşa veya şirkete vereceğiz, diyeceğiz ki (sen bize bunun parasını ver, al sen işlet). Dünyada böyle” dedi.

Özelleştirme sürecinin ne zaman başlatılacağına ilişkin soru üzerine Özak, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı ile Karayolları Genel Müdürlüğünun bu konuda çalışma yürüttüğünü, takvim konusunun siyasi bir karar olduğunu ve bunu Başbakan'a sunacaklarını söyledi.
Süreci hızlandırıp buradan gelir temin etmek istediklerini dile getiren Özak, kaynağın yine yol yapım çalışmalarına aktarılacağını belirtti.

ÇALIŞMALAR SONA ERMEK ÜZERE

Konuya ilişkin teknik detayları aktaran Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan da, otoyolların 2004 yılında özelleştirme kapsamına alındığını anımsatarak, uygulamanın “belirli bir süre için işletme hakkı devri” öngördüğünü söyledi.

Haberin Devamı

Yasal altyapının tamamlandığını, teknik çalışmaların da sona ermek üzere olduğunu kaydeden Turhan, sözleşmenin hangi kural ve kriterleri kapsayacağı üzerinde çalıştıklarını söyledi. Turhan, şöyle konuştu:
“Otoyollarda, yolların bakımı ve onarımı için bir takım hizmetler veriliyor, işletimi, ücret toplama sistemleri ile ilgili bir takım hizmetler veriliyor. Bunların maliyeti var. Bunun tamamını mı isteklilere yükleyeceğiz, belirli bir kısmını mı yükleyeceğiz bunun üzerinde düşünüyoruz. Tamamını yüklerseniz, isteklinin maliyetleri artacak, sizin sağlayacağınız finansman azalacak.

Belirli bir kısmını yaptığınız zaman, sizin bakım-onarım ile ilgili masraflarınız devam edecek. Sadece işletme, yani ücret toplama sistemleriyle ilgili personel giderleri ve bu sistemlerle ilgili bakım-yenileme giderleri üstleniciye bırakılacak.”
Yüklenici ve idarenin sorumluluklarının tespitinde fiyat belirlemesi, kaçak geçişler, 3. şahıslara verilen zararlar gibi çok detaylı unsurlar bulunduğunu, bunları netleştirmeye çalıştıklarını kaydeden Turhan, ihalenin yıl içinde yapılmasının planlandığını söyledi.
Turhan, işletme hakkı devri konusunda kanunda yer alan maksimum sürenin 49 yıl olduğunu ancak otoyollar için 10-15 yıllık süre öngörüldüğünü belirterek, ”Çok uzun süreli de devretmek istemiyoruz. Bu karar, siyasi otoritenin kararı olacak. 10 yıl veya 15 yıl arasında bir şey olacağını tahmin ediyoruz” dedi.

Haberin Devamı

İHALE, ULUSLARARASI FİRMALARA AÇIK OLACAK

Cahit Turhan, bu tür ihalelerin uluslararası firmalara açık olduğunu ifade ederken, “Çünkü bu tür işlerde deneyimli olan firmalar, genelde Avrupalı, Japon menşeli firmalar. Otoyolları özel sektörle işleten ülkeler, bu ülkeler. Bu ülkelerdeki firmalar, bu konularda gelişmiş. Bunlara açık olarak yapılacak. Koyacağımız süre içinde en fazla parayı verecek firmaya, bu işi vereceğiz ve daha konforlu, daha yüksek seviyede hizmetin verilmesini de takip edeceğiz” diye konuştu.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!