Güncelleme Tarihi:
Haziranda birçok marka fiyatlarına yüzde 2’lik ‘kur’ zammı yaparken, temmuzda da artış bekleniyor.
‘GEZİ Parkı’ eylemlerinin ardından ABD Merkez Bankası’nın (Fed) açıklamalarıyla tansiyonu yükselen piyasalarda 31 Mayıs’tan itibaren dolar yüzde 4.2’lik artışla 1.9540 TL’ye, Euro ise yüzde 5.4 artışla 2.5585 TL’ye kadar yükseldi. Dün küçük çaplı bir düşüş olsa da kurda yaşanan yükseliş özellikle ithal ürünlere yönelik zam sinyallerini güçlendirdi. Döviz kurundaki artıştan en çok etkilenen sektörlerin başında yer alan otomotiv firmalarının çoğu kurdaki artışa bağlı olarak Haziran ayında fiyatlarına yüzde 2’lik ‘kur’ zammı yaptı. Sektör yetkilileri yılbaşından bu yana Euro’nun yüzde 7.82, doların ise yüzde 8.63 arttığını hatırlatarak, “Haziran ayındaki yüzde 2’lik fiyat ayarlamasının ardından Temmuz’da da yüzde 2’lik bir artış gündemde. Bunu yapmak zorundayız” yorumunu yaptılar.
PAZAR YÜZDE 20 DÜŞER
Mayıs ayında toplam satışların yüzde 15 artarak 81 bin 468 adede ulaştığını hatırlatan yetkililer, haziran ayında Gezi eylemleri sonrasında düşen satışların ay sonunda yüzde 20’lik kayıp yaratacağını söyledi. Yetkililer, “Yüzde 2’lik zam veya dövizdeki artış tüketici için çok önemli değil. Önemli olan moral. Hükümetin tüketimi artırmak için moral vermesi gerekiyor. Şu anki durumda Haziran ayında satışlar yüzde 20’lik düşüşle 65-70 bin arasında gerçekleşecek gibi gözüküyor. Haziran ayında düşüş olacağı kesin, önlem anılmazsa yaz ayları sektörü için çok daha kötü olabilir” yorumunu yapıyor..
FAZLASINA CESARET YOK
Haziran ve temmuz ayında özellikle ithalat otomobil fiyatlarında oluşacak yüzde 4’lük fiyat farkının satışları çok etkilemeyeceğini belirten yetkililer, yılbaşından bu yana yüzde 8’lik kur artışını fiyatlara yansıtmadıklarını, kademeli olarak küçük çaplı artışları ise yapmak zorunda olduklarını yineledi. Çelik Motor Genel Müdürü Bora Koçak ve Hyundai Assan Genel Müdürü Ümit Karaarslan, haziran ayında fiyatlarına yüzde 2’lik kur farkını yansıttıklarını belirterek, temmuz ayında da benzer ölçüde artış yapacaklarını söyledi. İki Genel Müdür, piyasadaki diğer firmaların da benzer artışı yaptıklarını belirterek, sektörün daha fazla fiyat artışına satışların düşme riskine karşı cesaretinin olmadığını belirtti.
Haziranda yüzde 20’lik düşüş var
OTOMOTİV Distribütörleri Derneği’nin (ODD) raporuna göre 2013 yılı Ocak-Mayıs döneminde, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı yüzde 14.13 artarak 307 bin 647 adet olarak gerçekleşti. 2012 yılında bu rakam 269 bin 565 adet olarak gerçekleşmişti. 2013 yılı Mayıs ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarı ise 81 bin 468 adete ulaşmıştı. Haziran ayında otomobil satışlarının 65-70 bin seviyesine inerek bir önceki aya göre yüzde 20’lik düşüş yaşanması bekleniyor.
Kampanyaların dozu artıyor
OTOMOTİV sektörü, beklentilerin üstünde büyüyen ocak-mayıs döneminden sonra Haziran ayında düşen satışlara ve artan kura bağlı kayıpları kampanyalarla önlemeye çalışıyor. Hemen hemen her marka birbirinden cazip fırsatlar sunarken, en çok ‘sıfır faiz’ kampanyaları dikkat çekiyor. Kredi avantajlarının dışında, firmalar 10 bin lirayı bulan indirimlerden, ‘Şimdi al 6 ay sonra öde’ye kadar birbirinden dikkat çeken fırsatları sunuyor. Kampanyalarla ilgili tüm detayları bugün Otoyaşam Özel gazetesinde bulabilirsiniz.
5 aylık stok var daha fazla artmaz
OTOMOTİV Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Sekretetir Hayri Erce, kurlardaki artışın fiyatlara kısmen yansıtılacağını doğrulayarak, “Haziran ayında bir çok marka yüzde 2’lik farkı fiyata yansıttı. Temmuz ayında da yüzde 1-2 civarında bir ayarlama olacaktır. Daha fazlası olamaz çünkü firmaların elinde önümüzdeki 3-5 aylık dönem için verdiği otomobiller var. Bunları satmak zorundalar. Daha fazla fiyat artışı stoğun riske girmesi anlamına geliyor. Bu zorunlu fiyat ayarlamasından sonra yaz aylarında kampanyalarla bu farkı kapatırlar. Sektörde şu an belirsizlik hakim. Mayıs ayında yıl sonu toplam otomobil öngörüsü 600 bin adede kadar çıkmıştı. Bunun için yurtdışından siparişler artırıldı” yorumunu yaptı.