Güncelleme Tarihi:
İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO), İstanbul’daki otoparkların nitelik, standart, iletişim sistemi ve fiyat uygulamalarını saptamak amacıyla yaptığı „Gölge Müşteri Araştırması„nda, kent genelinde 251 bin 718 araç kapasiteli 1610 kapalı ve açık otopark bulunduğu belirlendi.
Bu park alanlarından 171 bin 688 araç kapasiteli 974’ünün, alışveriş ve ticaret merkezi yönünden yoğun olan Bakırköy, Beşiktaş, Beyoğlu, Eminönü, Fatih ve Şişli ilçelerinde bulunduğu ifade edilen araştırmada, bu ilçelerde 30 kapalı ve 70 açık otoparkta hizmet veren personelle görüşülerek, gözleme dayalı olarak veriler toplandığı vurgulandı.
Fiyat şampiyonu Beyoğlu
Araç park etme süreleri ve ücret uygulaması dikkate alınarak, bu 6 ilçe arasında en pahalı otoparkların Beyoğlu’nda bulunduğu belirlendi.
Beyoğlu’ndaki kapalı otoparklarda 2 saate kadar kısa süreli park ücreti 750 bin lira ile 1.5 milyon lira, gün boyu park (12 saat) 1.5 ile 3 milyon lira, tam gün (24 saat) park ücreti ise 2 ile 4 milyon lira arasında değişiyor.
Bu ilçelerden en ucuz park etme ise Eminönü’nde yapılıyor. Eminönü’ndeki kapalı otoparklarda, kısa süreli park için 500 ile 750 bin lira, gün boyu park için 750 ile 1 milyon 250 bin lira ve tam gün park için de 1 milyon 250 bin ile 1 milyon 500 bin lira arasında ücret alınıyor.
Açık otoparklarda fiyat düşüyor
Açık otoparklar dikkate alındığında, en pahalı ücret uygulamasının Beşiktaş’ta olduğu görülüyor. Beşiktaş’ta, kısa süreli parktan 500 bin lira ile 1 milyon, gün boyu parktan 500 bin lira ile 2.5 milyon lira ve tam gün parktan da 1 ile 3 milyon lira arasında ücret talep ediliyor.
Açık otoparklar için en düşük ödeme ise Fatih’teki otoparklara yapılıyor. Fatih’teki otoparklarda, kısa süreli park ücreti 250 bin liradan başlıyor. Gün boyu parklardan 500 bin ile 2 milyon lira ve tam gün park için de 500 bin ile 2 milyon lira arasında ücret alınıyor.
Bulguların değerlendirilmesi
Araştırmanın bulguların değerlendirildiği sonuç bölümünde de, otopark ücretlerinin alınışı, kapalı otoparklarda „park çıkışı süreye göre ücret“ uygulamasının yaygın oluşu nedeniyle belli bir düzen içinde işlediği, açık otoparklarda ise değişik uygulamalar nedeniyle daha düzensiz bir ortam oluştuğu, parkomat uygulamalarının da arzu edilen düzenliliği sağlayacak düzeyde olmadığının saptandığı vurgulandı.
Park etme süreleri ve alınan ücretler değerlendirildiğinde, otoparkların bulunduğu semtler ve standartlarıyla alınan ücretler arasında belirgin bir ilişkinin olmadığı ifade edilen araştırmada, otoparkların ücret tespiti konusunda „keyfilik“ bulunduğu belirtildi.
Otopark ücreti karşılığında belge verilmesinin, kapalı otoparklarda yazar kasa kullanımı ile bir ölçüde düzenli yürütülürken, açık otoparklarda bu konunun büyük bir keyfilik ve belirsizlik içinde olduğu kaydedilen araştırmada, kapalı otoparklarda ruhsat uygulamasının başarılı olduğu, ancak açık otoparkların sistematik olarak ruhsata bağlanamadığının görüldüğü ifade edildi.
Kapalı ve açık otoparklarda ilave hizmet olarak yıkama-oto kuaför uygulamasının görüldüğü anlatılan araştırmada, sürekli müşteriliğe de kapalı otoparklarda önem verildiği vurgulandı.
Kapalı otoparklarda güvenlik önlemlerinin, bu otoparkların 24 saat açık olmaları da göz önüne alınarak daha fazla olduğu ifade edilen araştırmada, çalınma ve hasara karşı sigorta uygulamalarının, kapalı otoparklarda yetersiz, açık otoparklarda ise yok denecek kadar az olduğunun saptandığı bildirildi.
Açık otoparkların adeta denetim dışı olduğu belirtilen araştırmada, işletmecilerin, ileriye dönük modernizasyon ya da kapasiteyi artırma gibi yatırım planları olmadığı, bunun da yapılabilecek yatırımların kısa vadeli ve plansız olacağını gösterdiği kaydedildi.