GLOBAL krizin yarattığı talep düşüşüyle birlikte hem iç pazarda, hem de üretim ve ihracatta yüzde 50’leri aşan kayıplar yaşayan Türk otomotiv sektörünün önde gelen temsilcileri, Hürriyet Gazetesi İcra Kurulu Başkanı Vuslat Doğan Sabancı, Genel Yayın Yönetmeni Ertuğrul Özkök ve Reklam Grup Başkanı Ayşe Sözeri Cemal’in ev sahipliğinde, Hürriyet Medya Towers’ta yapılan zirvede, sektörün sorunlarını tartıştı. Sektör temsilcileri, zor günleri aşmak için vergi indiriminin bir an önce yapılması gerektiğini söyledi. Temsiciler, "Maliye Bakanı Unakıtan bizi 7 veren gül olarak görüyor ama biz aslında kafesteki kazız. Hükümet bağırtarak tüyümüzü yoluyor. Amerika bile otomotive destek oldu. Türkiye’de fişimiz çekilirse sosyal patlama olur. Vergilerimizde indirim yapılacaksa, beklenti yaratılmadan, bir gece ansızın gerçekleşmeli" yorumu yaptı.
Ayaklarımız üzerinde duramayızOtomotiv Distribitörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Işık Dikmen, Türkiye’de 4 milyona yakın kişinin ekmek kapısı olan otomotiv sektörünün yaşam destek ünitesinin analiz edilmesi gerektiğini belirterek, "Fişimiz çekilmemeli. Yoksa hem genel sektör, hem de yan kuruluşları Türkiye’de pek çok sosyal patlamaya yol açar. Otomotivi 7 veren gülü gibi düşünüp kendi ayakları üstünde durması beklenmemeli. Bir an önce destek olunmalı" diye konuştu.
Oy olarak geri dönecekTaşıt Araçları Yan Sanayi Derneği (TAYSAD) Başkanı Ömer Burhanoğlu ise, sadece otomotiv yan sanayine 1 milyar dolarlık can suyu gerektiğini belirterek, şöyle konuştu: "Biz otomotiv sektörünün sokağa inen kesimiyiz. Eğer krizde destek bulamazsak işçi çıkartmalarının önüne geçemeyeceğiz. Sosyal patlama yaşanacak. Amerika ve diğer dünya ülkelerinde devlet otomotive müdahele edip desteklemiş durumda. Türkiye’de de otomotiv sektörüne fon ayrılmalı. Biz bugün 2012 için yatırım yapıyoruz, desteklenmezsek hem bugünümüz hem geleceğimiz tehkileye girecek. Bugün alınan vergiler yüzünden Türkiye’de devletin en çok ortak olduğu sektör otomotiv. Bir an önce destek gelmezse hükümete de seçimlerde oy olarak geri dönecek."
Kafesteki kazızBu zor günleri atlatabilmek için bir an önce vergi indiriminin yaratılması gerektiğini söyleyen Renault Mais Genel Müdür Yardımcısı Merih Tüzün de şu yorumu yaptı: "Maliye Bakanı Kemal Unakıtan, bizi ’7 veren gül’ olarak nitelendiriyor. Hayır biz ’7 veren gül’ değil kafesteki kazız. Kazı bağırtmadan yavaş yavaş tüylerini almak lazım. Ama bizi bağırtarak bütün tüylerimizi yoluyorlar."
Kimler katıldıDoğuş Otomotiv VW Binek Genel Müdürü
Vedat Uygun, VW Ticari Araç Genel Müdürü
Kerem Güven, Audi, Lamborghini, Bentley ve Bugatti Genel Müdürü
Gino Bottaro, Porshce ve Seat Genel Müdürü
Anıl Gürsoy, Skoda Yüce Auto Genel Koordinatörü
Emir Berduk Marşan, Ford Otosan Genel Müdür Yardımcısı
Aykut Özüner, Renault Mais Genel Müdür Yardımcısı
Merih Tüzün, Mazda Türkiye Genel Müdürü
Bora Koçak, Mermerler Otomotiv Yönetim Kurulu Üyesi
Veysel Mermer, Chery Genel Müdürü
Murat Mermer, Hyundai Assan Genel Müdürü
Kurthan Tarakçıoğlu, Jaguar Genel Müdür Yardımcısı
Oral Güven, Nissan Genel Müdür Yardımcısı
İlkim Sancaktaroğlu, Peugeot Genel Müdürü
Jean Pierre Vieux, Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı
Ümit Karaarslan, Toyotasa Genel Müdürü
İbrahim Orhon, Chrysler Genel Müdürü
Uğur İrfanoğlu, General Motors (GM) Türkiye Genel Müdürü
Özcan Keklik, Fiat Direktörü
Okan Baş, Iveco Ürün ve Marka Müdürü
Tansu Giz, Suzuki İcra Kurulu Başkanı
Ali Savcı, Dacia Marka Yöneticisi
Orhan Çetin, Great Wall Genel Müdürü
Osman Sever, Volvo Genel Müdürü
Torban Eckart, Isotlar Tata Pazarlama Müdürü
Banu Eresen, Interticy’nin sahibi
Vural Ak, Derindere Filo Kiralama CEO’su
Aytekinhan Yıldırıcı ve TAYSAD Başkanı
Ömer Burhanoğlu.İç pazar durursa ne yatırım gelir ne de üretim yapılırHONDA Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Ümit Karaarslan, bu kritik günlerde sektör içinden farklı görüşlerin olmaması gerektiğini belirterek, "Bugün Türkiye’de iç pazar satışları durursa ne üretimden ne de yan sanayiden bahsedemeyiz. Dolasıyla öncelikli olarak iç pazarı büyütmek için çaba göstermeliyiz. Bu nedenle tüm gücümüzü vergilerin düşmesine yoğunlaştırmalıyız" dedi. Türkiye’de hem ithalatçı hem de üretici olduklarını hatırlatan Karaarslan, şöyle konuştu: "Bugün her ürettiğimiz aracı stokta tutuyoruz. Diğer tüm üreticiler de aynı şeyi yapıyor. Bu nedenle üretimler sürekli durduruluyor. İç pazar büyümezse stoklar erimez, dolasıyla üretim durmaz. Bugün yatırım çeken ülkelerin hemen hemen hepsi iç pazarı büyüyen ülkeler. "
Sektörde yerli-ithal araç ayrımı yapmayın OPEL, Chevrolet ve Saab markalarını bünyesinde bulunduran General Motors (GM) Türkiye Genel Müdürü Özcan Keklik, Türk otomotiv sektörünün yaşadığı sorunun yerli veya ithal araç olarak ayrılmadığını belirterek, "Global bir dünyada yaşıyoruz. Türkiye’de üretim yapanların hepsi aynı zamanda en büyük ithalatçı. Bu nedenle tüm sektör desteklenmeli. Basından ve Hürriyet’ten ricamız yılın son döneminde beklenti yaratacak vergi haberlerine yer vermemisi. Vergi indirimi yapılacaksa, yapıldığı zaman
haber olmalı. Aksi takdirde düşen satışlar iyece dibe vuruyor" dedi.
Filo kiralamaya yüklenin otomotivde kriz aşılsınINTERCITY Yönetim Kurulu Başkanı Vural Ak, otomotiv sektörünün en büyük sorununu likidite olduğunu söyleyerek, "Bugün kimsede para yok. Ama bunun birazda kaynağı sektörün verimsiz çalışması. Geleneksel yöntemlerin dışında yeni ürünler kullanılmıyor. Bugün Türkiye’de ve dünyada filo kiralama çok hızlı gelişen bir sektör. Milyarlarca dolarlık yatırımlar yapılıyor. Filo kiralama şirketlerinin parası var. Bankalar
kredi de veriyor. Bu nedenle otomotiv sektörü filo kiralama gibi yeni modelleri daha yaygın olarak kullanarak krizden çıkabilir" dedi.
Bankalar krediyi açmalı, Maliye çevreci vergi almalıTOYOTASA Genel Müdürü İbrahim Orhon, Türkiye’de satılan araçların yüzde 70’inin krediyle yüzde 30’unun ise nakit parayla alındığını hatırlatarak, "Son dönemde krizin etkisiyle bankalar kredi vermemeye başlayınca kredili araç alımı yüzde 25’lere düştü. Yüzde 30 olan nakit alımı ise psikolojik sebeplerle yüzde 15’e geriledi. Böylece satışlarda otamatik olarak yüzde 60’lara yakın düşüşler oldu. Bu dönemde bankalar kredileri açmazsa sıkıntılar devam eder" dedi. Orhon, ayrıca hükümetin otomotiv sektöründeki vergi sistemini, motor hacmine göre değil emisyon oranlarına, yani çevreye verdiği zarara göre belirlemesi gerektiğini söyleyerek, "Çevreyi kirleten araçların vergisi artıp, çevreci araçların vergisi düşmeli. Bu şekilde yeni model satışları artar sektör rahatlar" dedi.
ÖTV’yi erteleyin 150 bin stok sıkıntısı atlatılsınDERİNDERE Filo Kiralama CEO’su Aytekinhan Yıldırıcı, otomotiv sektörünün bugün yaşadığı sıkıntının stoklar olduğunu belirterek, "Sektörün şu an da 150 bin adede yakın stoğu var. Bu stoklar ciddi maliyetler yaratıyor. Hükümet, genel ÖTV indirimi yerine bu stoklarla sınırlı bir destek sağlamış olsaydı bu kadar sıkıntı çekilmeyecekti. Çok geç kalındı" diye konuştu. Jaguar Genel Müdür Yardımcısı Oral Güven ise otomobillerden alınan ÖTV’lerin 3 ay ötelenebileceğini belirterek, "3 ay sonra da ödenecek ÖTV 6 taksite bölünebilir" diye konuştu.
Hurda indirimi yine çözüm yaratabilirÇİNLİ Chery’nin Türkiye distribütörü Mermerler Otomotiv’in Yönetim Kurulu Üyesi Veysel Mermer, Hürriyet’te gerçekleyen otomotiv zirvesinde hurda indiriminin çözüm olabileceğini kaydetti. Mermer, "Daha önce hükümet hurda indirimi yapınca satışlar patlamıştı. Neden şimdi bu yöntem tekrar gündeme gelmiyor. Şu an hurda indirimiyle iç pazarda önemli ölçüde rahatlama sağlanır" dedi.