Güncelleme Tarihi:
SANAYİ ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, otomotiv sektörünün merakla beklediği ‘Türkiye Otomotiv Sektörü Strateji Belgesi ve Eylem Planı’nı dün sektör dernekleri ve temsilcilerinin de hazır bulunduğu geniş katılımlı toplantıyla açıkladı. Yüksek Planlama Kurulu’na (YPK) 5 hedef ve-28 eylem planı olarak sunulan belgede son dakikada Maliye Bakanlığı’nın müdahalesiyle bir madde silindi. Strateji belgesinde “Otomotiv sektöründe iç ve dış pazarları geliştirmek” başlığıyla yer alan 3’üncü maddenin içinden 4.1 numaralı ‘Vergi mevzuatının otomotiv sektörünün yapısına göre uyumlaştırılması amacıyla bir çalışma yapılacaktır” eylem planı çıkartıldı.
2014’e kadar indirim yok
Maliye Bakanlığı’nın 2014 yılına kadar Avrupa Birliği (AB) normlarında düzenlenmesi ve düşürülmesi planlanan otomotiv vergileriyle ilgili bu son dakika müdahalesi, otomotiv sektörü tarafından şaşkınla karşılandı. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) tüm üyelerini Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün’ün eylem planın açıklamasından önce bu son dakika değişikliğini bildirirken, sektörün en önemli beklentisi olan vergilerin yeniden düzenlenmesi ve kademeli düşürülmesi 2014 yılı sonrasına kalmış oldu. Ergün, bu konuda sektör temsilcilerine, değişikliğin son dakikada yapıldığı bilgisini verdi. OSD başta olmak üzere diğer sektör dernekleri ve temsilcileri, bu maddenin yeniden belgeye konulması için lobi yapacağını bildirdi.
Kaynak bulununca ÖTV kalkar
Vergi mevzuatıyla ilgili maddenin strateji belgesi ve eylem planından çıkartılmasına rağmen Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, konuya olumlu yaklaşarak, “Yerine karşılık buldukça ve kaynakları çeşitlendirdikçe uzun vadede otomotivdeki Özel Tüketim Vergisi’ni (ÖTV) kaldırmayı hedefliyoruz” dedi. Ergün, 2011-2014 yılları arasında geçerli olacak planın amacının sektörün küresel rekabet gücünü artırmak ve ileri teknoloji kullanımının ağırlıklı olması olduğunu ifade etti. Ergün, bu belge ile Ar-Ge altyapısını iyileştirmek, tasarım-üretim-markalaşma, iç ve dış pazarları geliştirme, hukuki düzenlemeler gibi 5 önemli hedef konulduğunu ve belgede belirlenen hedeflere ilişkin eylemlerin 2014’e kadar hayata geçirilmesi planlandığını söyledi.
Yeni yatırım lazım
Türk otomotiv sektörünün ithalatçı pozisyonuna düşen bir sektör olmaması, mutlak ihracatçı pozisyonunu koruması gerektiğini vurgulayan Ergün, trendin yeniden yukarıya doğru dönmesi gerektiğini, bunun 2 yolu olduğunu belirterek, şöyle konuştu: “İhracatı artırmak ve ithalatı azaltmak. Türkiye’de üretilen otomobillerin ürün gamını genişletmemiz gerekiyor. Tüketicinin taleplerini daha çok dikkate alan yeni modeller, yeni tasarımlar ortaya koymak gerekiyor. Türk malı otomobil üretmenin dışında başka markaların da Türkiye’de üretimini teşvik etmemiz gerekiyor. Türkiye’de var olan modellerin iç pazardaki payını artırma çalışmalarına ihtiyaç duyuluyor.”
Diyarbakır’dan Samsung Konya’dan Hyundai çıkardı
DÜNYADA 6 büyük otomotiv ülkesi olduğunu hatırlatan Nihat Ergün, şöyle konuştu: “Türkiye ve G.Kore’de otomotivin temelleri 40 yıl önce aynı zamanda atılmış.Türkiye’nin ekonomisi G.Kore’den daha iyiymiş. Biz o zaman TÜMOSAN’ı onlar Hyundai’yi kurmuş. Ama bugün geldiğimiz noktada TÜMOSAN Konya’da kendi çapında traktör üreten bir firmayken, Hyundai dünyanın en büyük markalarından biri. O yıllarda biz Diyarbakır’da TEMSAN’ı, G.Kore Samsung’u kurmuş. Şimdi iki şirketin durumu ortada. O dönem doğru yapsaydık bugün Konya ve Diyarbakır’dan dünya markaları çıkabilirdi. ”
Merkez Bankası satışları yavaşlattı amaç da buydu
SANAYİ ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün, Merkez Bankası’nın aldığı tedbirlerin tüketici kredilerini yavaşlattığını, amacın da bu olduğunu belirterek, “Ama bunun bir geriye gitme değil, yavaş ilerleme olduğunu görüyoruz. Zaten amaç da bunu bir miktar yavaş ilerleme haline getirebilmekti.
O noktada kaldığı sürece sorun yok. Piyasalarda bir daralmaya yol açacak tedbir haline dönüşüp dönüşmeyeceğinin de dikkatli bir şekilde
takip edilmesi gerekiyor. O takip de zaten yapılıyor” dedi.
Otomotivin 4 yıllık strateji ve eylem planı
HEDEF 1: Ar-Ge altyapısını iyileştirmek
EYLEMLER
· Tasarım doğrulama, dayanım, yol ve araç testleri yapılması için test merkezleri ile rüzgar tüneli kurulacak, mevcut test merkezleri sanayinin ihtiyaçları doğrultusunda geliştirilecek.
· Otomotiv alanında yetkinliği olan üniversitelerin ve meslek liselerinin laboratuvar alt yapıları üniversite-sanayi işbirliği çerçevesinde geliştirilecek ve desteklenecek.
· Otomotiv sanayisine verilecek ARGE desteklerinin mevcut etkinliğinin değerlendirilmesi ile bu desteklerin çeşitlendirilmesi ve geliştirilmesi yönünde bir çalışma yapılacak, çalışma sonucu tespit edilen destekler uygulanacak.
· ARGE projelerinde ‘ulusal odak projeleri’ ile rekabet öncesi işbirliği projelerine öncelik verilecek.
· KOBİ ‘lerin ARGE altyapısının kurulması için işletmelere bilgi, danışmanlık ve destek sağlanacak.”
HEDEF 2: Şirketlerin tasarım, üretim, markalaşma beceri ve kapasitelerini artırmak
EYLEMLER
· Araç konsept ve tasarım aşamasından başlayan uzun vadeli işbirlikleri ile ana ve yan sanayi arasındaki ilişkiler geliştirilecek.
· Özgün teknoloji ve tasarım ile buna dayalı üretimin geliştirilmesi için yeni teşvik mekanizmaları oluşturulacak.
· Elektrikli araçlarda kullanılan batarya ve alternatif yakıt kullanan araçların ana parçalarının üretimi desteklenecek.
· Daha fazla katma değer üretimine yönelik yerlilik oranını artırıcı faaliyetler desteklenecek.
· Kamu koordinasyonunda üretime yönelik ulusal odak projeleri oluşturulması ve desteklenmesi sağlanacak.
· Sanayinin ihtiyaçlarına yönelik nitelikli insan kaynağı yetiştirilecek.
· Girdi Tedarik Stratejisi kapsamında yapılan çalışmalarla işbirliği ve koordinasyon kurulacak.
HEDEF 3: Otomotiv sektöründe iç ve dış pazarları geliştirmek
EYLEMLER
· Türkiye iç pazarını büyütecek faaliyetler geliştirilecek, otomotiv sanayinin dış pazarlara açılımı dinamik bir biçimde desteklenecek.
· Kamu alımlarında ve kiralamalarında yerli araç kullanımı özendirilecek.
· Çevre dostu araçların kullanımının yaygınlaştırılması için toplumda farkındalık seviyesinin artırılmasına yönelik çalışmalar yapılacak.
· Çevreye duyarlı araçların kullanımı özendirilecek. (Otoyol, köprü ve otoparklardan ücretsiz veya indirimli yararlanmak)
· Kamu araç filoları oluşturulurken çevre dostu araçların tercih edilmesi sağlanacak.
HEDEF 4: Hukuki ve idari düzenlemeleri iyileştirmek
EYLEMLER
· Düşük CO2 emisyonu olan çevre dostu araçların (elektrikli, hibrit ve emisyon seviyesi düşük diğer araçlar) kullanımını teşvik eden bir vergilendirme sistemi için çalışma yapılacak.
· Ömrünü tamamlamış araçların hurdaya ayrılarak bertarafı için gerekli hukuki düzenlemeler oluşturulacak.
· Sanayi Genel Müdürlüğünün otomotiv sektörüne hizmet veren biriminin kurumsal kapasitesi uluslararası olacak.
· Otomotiv sanayine yönelik piyasa gözetim ve denetim faaliyetleri etkinleştirilecek.
· Araçlarda geri dönüştürülmüş malzeme kullanımı artırılacak.
HEDEF 5: Fiziki altyapıyı geliştirmek
EYLEMLER
· Organize sanayi bölgelerinde yapılacak yatırımlar
için uygun şartlarda arsa ve altyapı teminine yönelik
gerekli çalışmalar yapılacak.
· Otomotiv ürünlerine uygun oto-port nitelikli limanlar ve çevresindeki ulaştırma altyapısı geliştirilecek.
· Çevreye duyarlı elektrikli ve CNG’li araçların kullanımının yaygınlaşması için gerekli altyapı çalışmaları yürütülecek.
· Sanayinin üretim ihtiyaçlarına yönelik ham madde üretimi geliştirilecek.
2.el otomobil fırsatları için tıklayın