Güncelleme Tarihi:
Yüzde 10 daralma
Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Turgay Durak, derneğin 36’ncı Genel Kurulu’nda yaptığı konuşmada, gerek yurt içi gerek AB pazarında bu yıl ek teşviklerin olmayacağını belirterek, “Yıl başında yaptığımız projeksiyonda iç talep ile ihracatın ancak 2009 düzeyinde seyredeceğini, özellikle ticari araçlar ve traktörde durgunluğun devam edeceğini, talebin yüzde 10 azalacağını öngörüyorduk” dedi.
Beklenti pozitife döndü
Ancak 2010 yılının ilk 2 aylık sonuçlarının iç ve dış talebin arttığını gösterdiğini kaydeden Durak şöyle konuştu: “Bu nedenle yıl sonu beklentileri de pozitife döndü. Diğer yandan banka ve finans sistemindeki gelişmeler gelecek ile ilgili olumlu beklentileri teyit etmektedir. Bu olumlu seyirden hareketle biz 2010 üretim hedefini 850 bin adetten 950 bin adede, ihracat hedefini ise 700 binden 800 bin adede yükselttik. Aynı dönemde ihracat geliri hedefimizi ise yıl başındaki 17 milyar dolarlık hedeften 20 milyar dolara çıkardık. İlk iki aylık olumlyu gidişat devam ederse 2010 yılında otomotiv sektöründe büyüme yaşanacak.”
Turgay Durak, kriz ortamında küresel pazarlarda olduğu gibi Türkiye’de de otomotiv sanayinin
krizden çıkışının 4-5 yıl gibi uzun bir süre alacağını belirterek, bu zor koşullar altında otomotiv sanayinin mevcut strateji ve hedeflerinde bir değişiklik yapmadığını ifade etti. Durak, “Ancak kriz bizim geri basmamıza neden oldu. Bu yüzden 2012’deki 2 milyon adet üretim, 1.5 milyon adet ihracat, 50 milyar dolar iharacat geliri ve 600 bin istihdam hedefinde tarihi ne yazık ki kaldırdık. Bu hedefleri artık yakın bir gelecek olarak telaffuz ediyoruz. Ama 2012 olmasa bile 2015’ten önce bu rakamları yakalamalıyız” dedi.
Dış ticaret fazlası verdi
2009’da krize bağlı olarak Türk otomotiv sanayinin ihracatı 2008’e göre düşmüş olsa da, otomotiv Türkiye’nin ihracat birincisi olmaya devam etti. Turgay Durak, 2009’da Türk ekonomisinin 38.6 milyar dolarlık dış ticaret açığı verdiğini belirterek, “Petrol, demir çelik, elektrikli makineler, plastik ve makine ve teçhizat’da büyük dış ticaret açığı meydana geldi. Otomotiv ise 3.3 milyar dolarlık dış ticaret fazlası verdi. Bu oran 2008 yılındaki 5.6 milyar dolarlık dış ticaret fazlasına göre düşmüş gözükse de, katkısı ortada” açıklamasını yaptı.
50 bin kişi işini kaybetti
TURGAY Durak, 2008’de otomotiv ana ve yan sanayinde 400 bin olan istihdamın 2009’da 350 bine gerilediğini söyledi. Durak, şöyle konuştu: “Üretim trendi arttıkça istihdamda artıyor. Otomotiv fabrikalarımız 50 bin sınırını zorladı. Küresel krizde istihdam kaybımız yüzde 13 oldu. Ancak bu rakam üretim kadar acı olmadı. Daha düşük kaldı. Çünkü otomotiv sektöründe iş gücünün yetişmesi çok zor. Çıraklık dönemi bile 2-3 yıl sürüyor. Bu yüzden otomotiv şirketleri işçileri korumak için büyük çaba gösterdi. Bu krizin de geçeceğini biliyorlardı.”
36 yıllık tarihinde ilk kez iki aday çıktı başkanını seçemedi
OTOMOTİV sektörünün en büyük çatı örgütü OSD’nin 36’ıncı Genel Kurulu’ndan başkan çıkmadı. Turgay Durak’ın Koç Holding CEO’su olması dolayısıyla bıraktığı OSD başkanlığı için konsensus sağlanamadı. OSD tarihinde bir ilkin gerçekleştiği genel kurulda ilk kez iki başkan adayı karşı karşıya geldi. Son 21 yıldır OSD’nin başkanlık koltuğunda oturan Koç Holding, Genel Kurul’da aday olarak Koç Holding Savunma Sanayi ve Diğer Otomotiv başkanı Kudert Önen’i gösterirken, ikinci aday ise Oyak Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu oldu. Genel Kurul’da yapılan seçimde yeni yönetim belirlenirken, yeni başkan konusunda uzlaşılamadı. Dernekler kanununa göre bir ay içinde başkan ilk yönetim kurulu toplantısında belirlenmek üzere kararlaştırıldı.