Otomotivde ithalat, ihracata 1.2 milyar dolar fark attı

Güncelleme Tarihi:

Otomotivde ithalat, ihracata 1.2 milyar dolar fark attı
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 31, 2004 00:00

Otomotiv sektöründe ithalatın hızla artan payı, bu sektörün dış ticaret kompozisyonunu da tersine döndürdü. 2002'de Türkiye ithal ettiÄŸinden 411 milyon dolar fazla otomotiv ürünü ihracatı yaparken, 2003’te otomotiv sektörünün ithalatı ihracatın 1 milyar 250 milyon dolar üzerine çıktı.MOTORLU Taşıt araçları ve bunlara ait aksam ve parçaları içeren Devlet Ä°statistik Enstitüsü (DÄ°E) verilerine göre, 2002 yılınında 411 milyon dolarlık bir dış ticaret fazlasının oluÅŸtuÄŸu otomotiv sektöründe 2003 yılında bu oran artan ithalatın etkisiyle 1 milyar 250 milyon dolara yükseldi. 2003 yılında dolardaki düşüş ve talepteki artışın etkisi ile otomotiv ithalatı yüzde 88 oranında artarak 7.3 milyar dolar düzeyine yükselirken, ihracat ise yüzde 41'lik artışla 6.1 milyar dolara ulaÅŸtı.DÄ°E'nin 2002 ve 2003 yıllarına göre deÄŸerlendirmeleri şöyle: Otomotiv sektöründe 2002 toplam ithalatın yüzde 83.5'i Avrupa BirliÄŸi ve EFTA ülkelerinden yapılırken, bu bölgeye ihracatın yüzde 65'i gerçekleÅŸtirildi. 2003 yılında ise toplam ithalatın yüzde 82.3'ü AB ve EFTA Ãœlkeleri'ne yapıldı, bu bölgeye toplam ihracatın yüzde 67.1'i gerçekleÅŸtirildi. 2003 yılında AB ve EFTA ülkelerinden yapılan ithalat 2002 yılına göre yüzde 85 oranında artarken, bu bölgeye yapılan ihracattaki artış yüzde 46 düzeyindedir. AB ve EFTA ülkelerinin 2002 yılında 456 milyon dolar dış ticaret açığı var iken, 2003 yılında kurlardaki düşüşe baÄŸlı olarak ithalat, dolayısıyla bu bölgenin dış ticaret açığı önemli oranda artarak 1 milyar 957 milyon dolar düzeyine ulaÅŸtı.2003'e bakıldığında, 2002'de olduÄŸu gibi Almanya, Fransa ve Ä°talya, ticaretimizin en yoÄŸun olduÄŸu AB Ãœlkeleri olarak görülüyor. 2003 yılında, AB'den yapılan toplam ithalatın yüzde 27.7'si Almanya'dan yapılırken, bu ülke ihracatta da yüzde 17.4'lik paya sahip bulunuyor.2002 yılında, Uzak DoÄŸu Ãœlkeleri'nin ithalatdaki payı yüzde 8.4 iken, ihracatda sadece yüzde 0.1'lik bir paya sahip oldukları görülüyor. 2003 yılında, Uzak DoÄŸu Ãœlkeleri'nin ithalatdaki payı yüzde 9.6, ihracatdaki payı ise yüzde 0.2 olarak gerçekleÅŸti. Bu bölge, AB ve EFTA ülkelerinden sonra dış ticaret açığını saÄŸlayan ikinci bölge. 2003'de bu bölgeye yapılan ihracat yüzde 123 oranında artarken, ithalattaki artış yüzde 116 oldu.2002 yılında, toplam ülke ithalatında yüzde 2.2, ihracatında ise yüzde 2.5'lik paya sahip NAFTA ülkelerinin 2003'de, toplam ithalatda yüzde 1.4, ihracatda ise yüzde 1.8'lik bir paya sahip olduÄŸu görülüyor. 2003'de NAFTA ülkelerine yapılan ihracat yüzde 23 oranında arttı.2002 yılında, DoÄŸu Avrupa ülkelerinin ithalatdaki payı yüzde 1.8 iken ihracatdaki payları artarak yüzde 8 oldu. 2003 yılında, DoÄŸu Avrupa ülkelerinin ithalatdaki payı yüzde 2.4'e, ihracatdaki payları ise yüzde 9.6'ya yükseldi. DoÄŸu Avrupa ülkelerinden yapılan ithalat yüzde 155 gibi önemli bir oranda artarken, bu bölgeye yapılan ihracat ise yüzde 68 oranında arttı.2002 yılında 3.9 milyar dolar olan ithalat, 2003 yılında, döviz kurlarındaki özellikle dolardaki düşüşün ve talepteki artışın etkisi ile yüzde 88 artarak 7.3 milyar dolar düzeyine yükseldi. 2002'de 4.3 milyar dolar olan ihracat yüzde 41 aratarak 6.1 milyar dolara ulaÅŸtı.2002 yılınında sektörde 411 milyon dolarlık bir dış ticaret fazlası oluÅŸmuÅŸtu. Ancak, 2003 yılında artan ithalat sonucu 1 milyar 250 milyon dolarlık dış ticaret açığı meydana geldi. Otomotiv üretiminde 755 binlik rekoru kırarızOTOMOTÄ°V Sanayicileri DerneÄŸi (OSD) Genel Sekreteri Ercan Tezer, bu yıl üretimde 755 binlik tarihi bir rekor kırılmasını beklediklerini bildirdi. Tezer, Otomotiv Distribütörleri DerneÄŸi (ODD) Genel Kurulu'nda yaptığı konuÅŸmada, bu yılın ilk 2 ayında sektör üretiminde yüzde 72, satışlarda yüzde 29, ihracatta yüzde 48'lik artış yaÅŸandığına dikkat çekti. Tezer, ‘‘Bu yıl üretimde 755 binlik tarihi rekor kırılmasını bekliyoruz. Ayrıca 475 binlik bir ihracat öngörüyoruz. 2004'de toplam pazarın 550 bin civarında olacağını tahmin ediyoruz’’ diye konuÅŸtu.Tezer, sektörün halen risklerle karşı karşıya olduÄŸunu dile getirerek, ‘‘Bunlardan biri çalışma barışının bozulması. Bu durum yatırımları ve geleceÄŸe güveni risk altında tutuyor’’ dedi.Mermer: Vergi yükü geliÅŸmeye engelOTOMOTÄ°V Distrübütörleri DerneÄŸi (ODD) Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Yüksel Mermer de, sektörde aralık ayında rekor seviyede artış yaÅŸayan pazardaki geliÅŸmenin ocak ve ÅŸubat aylarında da devam ettiÄŸini ve 2004’ün, 2000 yılı seviyelerini zorlayacağını tahmin ettiklerini söyledi. Pazarın son 10 yılda 176 bin-650 bin adet arasında gidip geldiÄŸine iÅŸaret eden Mermer, böylesine deÄŸiÅŸkenlik gösteren bir sektörde mevcut yatırımları bile korumanın son derece zor olduÄŸunu kaydetti. Mermer, vergi sisteminin iç pazarın geliÅŸiminde en büyük sorun olmaya devam ettiÄŸini, yeni araç alımındaki vergi yükünün çok yüksek olduÄŸunu belirterek, araç gruplarına baÄŸlı olarak önemli farklılıklar gösteren vergi sorununun çözümünün sektörün geliÅŸmesine büyük katkı saÄŸlayacağını vurguladı.Bira kadar ciromuz var otomotivden çekilmeyizOTOMOTÄ°V sektöründe ilk Türk-Japon ortaklığı olarak 1984 yılında üretime baÅŸlayan Anadolu Isuzu, 20'inci kuruluÅŸ yıldönümünde hedefini Avrupa'da büyümek olarak belirledi. Anadolu Isuzu Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Åž Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Metin Ecevit, Anadolu Grubu içerisinde otomotiv faaliyetlerinin önemli bir yer tuttuÄŸunu söyledi.Ä°ki yıl önce Honda otomobil ve motosiklet faaliyetlerinden çekildiklerini anımsatan Ecevit, ‘‘Basında ‘Anadolu Grubu, otomotiv grubundaki etkinliÄŸini azaltacak, yavaÅŸ yavaÅŸ bundan çekilecek mi' yorumları yapıldı. Anadolu Grubu 40-45 yıllık birikimini hiçbir zaman terk etmeyi düşünmedi. Åžu anda da bu konudaki etkinliÄŸini geliÅŸtirerek sürdürüyor’’ dedi. Anadolu Isuzu’nun Gebze Åžekerpınar'daki tesisinin otomotiv grubundaki en büyük yatırımları olduÄŸunu bildiren Ecevit, Türkiye'deki bira faaliyetlerinin 350 milyon dolarlık cirosu ile otomotiv grubunun 300 milyon dolarlık cirosu karşılaÅŸtırıldığında Anadolu Grubu içerisinde otomotivin etkinliÄŸinin öneminin ortaya çıktığını kaydetti. Metin Ecevit, bir soru üzerine, Kia'nın ÅŸu anda Türkiye'de üretim ve yatırım düşünmediÄŸini belirterek, ‘‘Kia böyle birÅŸey düşünmediÄŸi için, Anadolu Grubu'nun da düşünmesi söz konusu deÄŸil. Türkiye'nin bugünkü koÅŸullarda yeni bir otomobil fabrikasına ihtiyacı olduÄŸunu da düşünmüyorum’’ dedi.2 MÄ°LYAR DOLAR CÄ°ROAnadolu Isuzu Genel Müdürü Kamil Eser de, Åžekerpınar'daki tesislerinin yılda 13 bin araç kapasitesine sahip olduÄŸunu ve tesislerde 610 kiÅŸinin çalıştığını bildirdi. Anadolu Grubu'nun yüzde 53.47 ile en büyük ortağı bulunduÄŸu Anadolu Isuzu'nun, yüzde 15'inin halka açık olduÄŸunu anımsatan Eser, ÅŸirketin 20 yılda 80 bini Türkiye'de üretilmek ve 20 bini ithal edilmek üzere 100 bine yakın araç sattığını, 2 milyar dolar ciro elde ettiÄŸini ve 5 bin 300 araç ihraç ederek 150 milyon dolar ihracat geliri saÄŸladığını belirtti.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!