Güncelleme Tarihi:
Sektördeki firmaların toplam cirosu, geçen yıl yüzde 2 azalarak 3.4 katrilyon lira olarak gerçekleşti. Otomotiv Sanayii Derneği'nin (OSD) yıllık bültenine göre, 2001 yılı sonunda otomotiv sanayii sektörünün toplam istihdamı 26 bin 680 olarak gerçekleşti.
Sektörün istihdamında, krizin etkisiyle geçen yılın tümünde 5 bin 73 kişilik düşüş yaşandı. 2000 yılında ise sektörde toplam 31 bin 753 kişi istihdam edilmişti.
BÜYÜK BÖLÜMÜ İŞÇİ
Otomotiv sektöründe 2001 yılında işten çıkarılanların büyük bölümünü işçiler oluşturdu. Sektörde istihdam edilen işçi sayısı, geçen yıl 5 bin 226 kişi azalarak 19 bin 268'e indi. Memur sayısı da 20 kişi azalarak 4 bin 32 kişi oldu.
İşçi ve memur sayısındaki gerilemeye rağmen, istihdam edilen idareci, mühendis ve idareci mühendis sayısı arttı. Sektördeki mühendis sayısı 50 kişi artarak 1785'e, idareci sayısı 97 kişi artarak 874'e, idareci mühendis sayısı da 26 kişi artarak 721'e yükseldi.
EN FAZLA PERSONEL ÇIKARAN FİRMALAR
2001 yılında en yoğun personel çıkarımı, Temsa'da yaşandı. Temsa'daki personel sayısı geçen yılın tümünde 1206 kişi azalarak 320'ye indi. Temsa'nın ardından personel çıkarımında 883 kişiyle BMC, 680 kişiyle Ford Otosan, 564 kişiyle Mercedes Benz, 505 kişiyle Uzel, 446 kişiyle Tofaş geldi.
Geçen yılın tümünde A.I.O.S'de 309, Hyundai Assan'da 341, Karsan'da 236, Oyak Renault'ta 224, Türk Traktör'de de 191 kişi işten çıkarıldı.
İSTİHDAMINI ARTIRANLAR
Buna karşın, ekonomik krizin etkili olduğu 2001 yılında istihdamını artıran firmaların da olduğu belirlendi. Otomotiv sanayii firmalarından Toyota personel sayısını geçen yılın tümünde 380 kişi, M.A.N. 110 kişi, Otokar 37 kişi, Otoyol 29 kişi artırdı.
TOPLAM CİRO 3.4 KATRİLYON
Sektördeki firmaların toplam cirosu, 2001 yılında krizin etkisiyle yüzde 2.1 azalarak 3 katrilyon 355.7 trilyon liraya geriledi. Otomotiv firmalarının toplam cirosu, 2000 yılında 3 katrilyon 426.5 trilyon lira olarak gerçekleşmişti.
Firmalar arasında en fazla ciroya 980.1 trilyon lirayla Tofaş ulaştı. Şirketin cirosunda geçen yıl yüzde 96'lık hızlı bir artış yaşandı. Oyak Renault'un cirosu yüzde 20.5 artarak 931.6 trilyon liraya, Mercedes Benz'in cirosu yüzde 9.3 artarak 341 trilyon liraya, M.A.N.'nın cirosu yüzde 75 artarak 150.7 trilyon liraya ulaşırken, Ford Otosan'ın cirosu yüzde 32 azalarak 252.7 trilyon liraya indi.
BMC'nin cirosu yüzde 46 azalarak 84.4 trilyon liraya, Karsan'ın cirosu yüzde 36 azalarak 76.6 trilyon liraya, Uzel'in cirosu da yüzde 35 azalarak 76.1 trilyon liraya geriledi.