Otomotivde dev evlilik Clinton'dan gizlendi

Güncelleme Tarihi:

Otomotivde dev evlilik Clintondan gizlendi
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 10, 1998 00:00

Haberin Devamı

Wall Street Journal gazetesi, dünkü sayısında yüzyılın en önemli sanayi evliliği olarak değerlendirilen Mercedes'in üreticisi Alman Daimler-Benz ile Amerikan Chrysler'in birleşmesinin perde arkasını yazdı. Gazetenin haberine göre, birleşme ABD Başkanı Clinton'dan da gizlendi.

Otomotiv sektöründe yüzyılın evliliğini yapan Alman Daimler-Benz ile Amerikan Chrysler firmaları arasında daha 1994 yılında başlayan pazarlıkta iki önemli ilkeye uyuldu. Görüşmeler sırasında, iki taraf da birbirlerine karşı kartlarını açık oynarken, herşey, oyuna karışanların dışında herkesten büyük bir titizlikle saklandı. Öyleki, iki dev firma, planlarını ABD Başkanı Bill Clinton'dan bile saklamışlardı. Birleşme açıklanana kadar, Clinton herşeyden habersizdi.

Amerikan Wall Street Journal gazetesi, Daimler-Benz ile Chrysler arasındaki evliliğin perde arkasını, tüm detaylarıyla yazdı. Gazeteye göre herşey, 12 Ocak günü, Chrysler'in Detroit kenti banliyösündeki yeni merkez binasında başladı ve geçtiğimiz Çarşamba gecesi Londra'daki Dorchester Oteli'nde, şampanya kadehlerinin şerefe kaldırılmasıyla sona erdi. Gerçekten de uzun görüşmeler sırasında herşey, birkaç pürüze karşın suyun yatağında akması kadar doğal, rahat geçti ve anlaşmayla sonuçlandı. Anlaşma yolunda, Daimler Benz ve Chrysler'in başkanları Jürgen Schrempp ile Robert Eaton, sayıları onu geçmeyen üst düzey yöneticiyle, hukukçu ve banker mangası rol aldı.

Aslında iki firma arasında daha 1994 yılında, Asya veya Güney Amerika'da ortak yatırım yapmak amacıyla başlatılan, ancak başarısızlıkla sonuçlanan görüşmelerde, gizlilik prensibine başından sonuna kadar titizlikle uyuldu. İki firmanın başkanları ve yöneticileri, birbirlerini yakından tanıma fırsatı bulmuşlardı.

PROJE ŞİFRESİ GAMMA

Detroit'teki Oto-Şov'a katılan Eaton, Schrempp'ten bir mesaj aldı: ‘Acaba başbaşa görüşmeleri mümkün müydü?’ İki işadamı masaya oturdular. Sonunda Schrempp teklifini yaptı: ‘Birleşme olasılığını gündeme alalım..’

İki taraf arasındaki pazarlık başladığında, ilk iş olarak projeye bir şifre isim bulundu: ‘Gamma..’ Buluşmalar, gözden ırak otel köşelerinde, restoranlarda yapılıyordu. Chrysler'in kod adı ‘Cleveland’, Daimler'inki ise ‘Denver’ oldu. Artık konuşmalarda, yazışmalarda bu kod adlar kullanılmaya başlanmıştı. Bu pazarlıktan kimsenin haberi olmamalıydı. Öyleki, özellikle ABD Başkanı Bill Clinton'dan bile proje gizli tutuldu. Görüşmeler katılan üst düzey bir yetkili, bu gizliliğin nedenini şöyle açıklıyor:

‘Anlaşmanın tüm ayrıntıları üzerinde fikir birliği sağlanmadan dışarı bilgi sızıntısı olması halinde, herşeyin berbat olacağından korkuyorduk. En ufak bir sızıntı, Chrysler’in borsadaki hisse senetlerinde fırlamaya neden olabilirdi. Bu da, anlaşmanın başarısızlığı demekti..'

YETKİLİLERE GÖZDAĞI

Chrysler yöneticileri, kendi kuruluşlarının asla sır tutamadığını ve önemli önemsiz tüm bilgilerin kevgirden geçer gibi firma dışına aktığını çok iyi biliyorlardı. Bunun için şöyle bir yöntem uygulandı. Sadece Eaton ve on yetkili işin içindeydi. Bu yetkililer de, sırası gelmeden oyuna sokulmuyordu. Tek tek ve sırası geldiğinde bilgilendirilen yetkililere şöyle gözdağı veriliyordu: ‘Bunu sana bugün söylüyoruz. Olay bugüne kadar açığa çıkmadı. Bugünden sonra duyulursa, senden biliriz.. Ona göre...’ Gizlilik prensibine göre, buluşmalar merkez büroların bulunduğu kentlerin dışında gerçekleştiriliyordu. Bu buluşma seyehatleri, şüphe yaratmamak için bir günle sınırlı tutuluyordu.

Pazarlığın sonuna gelindiğinde, önemli buluşmalardan biri, Eaton ile Daimler'in üst düzey yöneticilerinden Valade arasında İsviçre'de gerçekleşti. Görüşmenin, Cenevre Oto-Şov'unda yapılmasından kaçınıldı. Ne de olsa Valade maliyeciydi, öyle otomobillerle fazla içli dışlı biri değildi. Eaton ile öyle bir yerde görülmesi, dikkatleri çekebilirdi. Bu nedenle Lozan kentinde bir otelin restoranı seçildi. Bu buluşma, anlaşma yolunda önemli bir adım oldu. İki taraf, birlikteliğin Almanya'da kurumsallaşmasını kararlaştırdı.

Sonunda 15 Nisan'da iki taraf borsa oranları konusunda da anlaşınca, birleşme tamamlandı. Evliliği, Eaton ile Schrempp, Çarşamba gecesi Londra'daki Dorchester Otel'inde açıkladılar ve kadeh tokuşturarak kutladılar.

En büyük kavga isimde çıktı

Alman Daimler Benz ile Chrysler arasındaki pazarlık sırasında iki firma arasında en önemli görüş ayrılığı, birleşmeden doğacak yeni firmanın adı üzerinde çıktı. Anlaşmazlık, iki taraf arasında geçen Pazar günü New York'ta yapılan son görüşmeler sırasında ortaya çıktı. Herşey tamamdı.. Peki ama şirketin adı ne olacaktı. Amerikalılar, Chrysler Daimler-Benz adını önerdiler. Almanlar ise Daimler-Benz Chrysler isminde direniyordu. İki taraf da, kendi adlarının önde olmasını istiyordu. Bu görüşmeyi Schrempp, ‘çok duygusal bir konuydu. İki taraf için de öyleydi. İsim konusu çok önemliydi’ diye anlatıyor. Sonunda iki başkan, isim sorununun çözümünü, diğer yöneticilere bıraktılar. Uzun konuşmalardan sonra, herkes Daimler-Chrysler adı üzerinde fikir birliğine vardı. İsim, başkanlar tarafından da beğenildi. Eaton, bu adı ‘Chrysler önde olmadığı için hayal kırıklığı yaratmasına rağmen, harika ve klas bir isimdi’ diye niteledi.. Almanlar da, ‘Benz’ adı düştüğü için üzgündü. Schrempp isim sorununu şöyle özetledi:

‘Anlaşmanın sonu değildi belki ama pürüz yarattığı görüşü hepimize hakim olmuştu. Eğer evlenmek istiyorsanız, birşeyler vermek zorundasınız..’






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!