Otomotivde bir masa, bir kasadan 9 milyar dolarlık ciroya ulaştı

Güncelleme Tarihi:

Otomotivde bir masa, bir kasadan 9 milyar dolarlık ciroya ulaştı
Oluşturulma Tarihi: Haziran 28, 2008 00:00

Koç Holding, otomotiv sektörüne ilk adım attığı Otokoç’un 80’inci kuruluş yıldönümünü kutladı.

Koç Holding Kurumsal İletişim ve Bilgi Grubu Başkanı Ali Koç, "Bu, bir masa, bir kasadan 9 milyar dolarlık ciroya uzanan öykü" dedi. Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç da, "35 otomobilden 700 bin otomobile çıktık" diye konuştu.

KOÇ Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç, Vehbi Koç’un Ford’un bayiliğini almasıyla grubun otomotiv sektörüne adım attığını hatırlatarak, "Otokoç yılda 35 otomobil satarken, bugün Koç Topluluğu olarak imalat, ithalat ve ihracat olarak 700 bin otomobile ulaştık. Otokoç, Koç Grubu’nun otomotiv sanayine girişini sağladı" dedi. Koç Holding Kurumsal İletişim ve Bilgi Grubu Başkanı Ali Koç da, "Otokoç, tam anlamıyla 1 kasa, 1 masadan, 9 milyar dolarlık bir otomotiv işine uzanan öyküdür" değerlendirmesi yaptı. Otokoç’un kuruluşunun 80’inci yılı için düzenlenen törende konuşan Rahmi Koç, 50 yıl önce iş hayatına başladığı Otokoç’taki anılarını konuklarla paylaştı.

Otomobile ’Ford’ derlerdi

"Seneler su gibi geçti" diyen Koç, şöyle devam etti: "Otokoç senede 35-50 otomobil satarken, bugün Koç Topluluğu olarak imalat, ithalat ve ihracat olarak 700 bin otomobilden bahsediyoruz. Otokoç, Koç Grubu’nun otomotiv sanayine girişini sağladı. Vehbi Koç önce Ankara’da inşaat işine başlamıştı. Çünkü Ankara başkent olunca inşaat işleri başladı ve yollar yapıldı. Vehbi Bey, Mobil’den benzin istasyonu acenteliği aldı. Ondan sonra otomobiller ithal edilmeye başlandı. Vehbi Bey de otomobil işine girdi. Koç Ticaret şirketinin otomobil şubesini takiben Otokoç kuruldu. O dönemde herkes Ankara’da Ford’u bilirdi. Çünkü köylerde otomobile ’Ford’ derlerdi; ’Ford’un ne marka’ diye sorarlardı."

Taunus’un kalıbına hisse verdik

Zamanla grubun otomotiv işini büyüttüğünü anlatan Koç, "Aradan zaman geçince işler büyüdü. Önce Ford’un İstanbul ve İzmir bayiliği alındı. Sonrasında ise tüm Türkiye bize verildi. Otomotiv sanayi Türkiye’de öncelikle ithalata dayalıydı. Sonra montaj oldu, yarı imalat yarı montaj oldu, sonra imalata geçtik" dedi. ABD’li Ford’un önce Ford Otosan’a yüzde 15 ortak olduğunu söyleyen Koç, "Bu hisseler karşılığında bize Taunus’un kalıplarını verdiler. Sonra üretim artınca yüzde 50-50 ortak olduk. Karar mekanizması da bu doğrultuda işlemeye başladı" diye konuştu.

Dona dona yedek parça saydım

Askerliğini bitirdikten sonra aynı zamanda Otokoç’un kurucu ortakları arasında bulunan Bernar Nahum’un yanında işe başladığını anlatan Koç, "1 Eylül 1958’de Bernar Nahum’un yanına gittik. Bana kümes gibi bir yer verdiler. Oda o kadar küçüktü ki fikir değiştirmek için dışarı çıkmak gerekiyordu" dedi. Garajda ve yedek parça bölümünde çalıştığını, daha sonra Anadolu’daki bayileri gezdiğini, bunu takiben Bernar Nahum’un kendisini yurt dışı seyahatlere de aldığını söyleyen Koç, "Bazı zamanlar cumartesi, hatta pazar günleri bile çalışıyorduk. Bir yılbaşı günü dona dona yedek parça saydık. Hava buz gibiydi" dedi.

30 yılı aşanlara plaket

RAHMİ Koç, törende 30, 40 ve 50’nci yılları anısına, Otokoç’ta görev yapmış yöneticilere ve hayatta olmayanların yakınlarına plaket verirken, Otokoç’un bugün geldiği noktadan dolayı gurur duyduğunu söyledi. Şirkette 50’inci yılını dolduran Bernar Nahum’un plaketini oğlu Jan Nahum aldı. Kutlamaya, Koç Holding CEO’su Bülent Bulgurlu, Koç Holding eski yöneticilerinden Can ve İnan Kıraç’ın da aralarında bulunduğu çok sayıda davetli katıldı.

Fabrika için Detroit’e gittik ehliyet almak zorunda kaldım

FORD Otosan fabrikasına makina almak için Detroit’e gittiklerini anlatan Rahmi Koç, "Orada 1 ay kaldık. Size iki gün şoför veriyorlar, sonrasında ise otomobili teslim edip sizin kullanmanızı bekliyorlar. Bu nedenle Amerika’da ehliyet sınavına girmek zorunda kaldım" dedi. Ford yetkililerinin kendilerine ’günde 4 otomobil ve 4 kamyon mu, yoksa 8 otomobil 8 kamyon mu’ üreteceklerini sorduğunu anlatan Koç, "Biz dersimize iyi çalışmamışız, hemen İstanbul’u arayıp sorduk. 4 otomobil 4 kamyon üreteceğimiz söyledik" diye konuştu.

’Herkesin at arabası yerine otomobili olsun’ derdi

OTOKOÇ Genel Müdürü Cenk Çimen, şirketin temellerinin, "Herkesin at arabası yerine bir arabası olsun" diyen Vehbi Koç’un 1928’de Ford Motor Company’nin Ankara acenteliğini almasıyla atıldığını belirterek, "Hedefimiz köklü geçmişimizden aldığımız gücü yeni yatırımlarla birleştirerek, emaneti gelecek nesillere en iyi şekilde taşımaktır" dedi. Otokoç’un çeşitli noktalardaki 31 tesisi ile yılda 57 bin 500 adet araç satışı gerçekleştirdiğini söyleyen Çimen, "Otokoç, Türkiye otomotiv pazarından aldığı yüzde 9’luk pay, 400 binden fazla müşteriye sunduğu satış sonrası hizmetleri, ikinci el, finansman ve sigorta operasyonları, 3 bin 500 noktaya yapılan yedek parça dağıtımı, Avis ve Budget markalarıyla 11 bin adete yaklaşan kısa ve uzun süreli araç kiralama operasyonu ve toplam 2 milyar YTL’lik cirosuyla otomotiv sektörünün en büyük ve örnek şirketlerinden birisi" diye konuştu.

Mösyö Bernar golfü bile vazife olarak oynardı

İŞ hayatına yanında başladığı Bernar Nahum’un ailesi ve işi dışında başka birşeyi düşünmediğini söyleyen Rahmi Koç, "Mösyö Bernar, golfu bile vazife olarak oynardı. Yardım severdi ama kimseye göstermeden yardım ederdi. Mösyö Nahum’dan birşey sattıktan sonra parayı almayı öğrendim" dedi.

Öncü olmanın dezavantajını yaşadık

KOÇ Grubu olarak Türk otomotiv sektöründe öncü olduklarının altını çizen Rahmi Koç, şöyle konuştu: "Bunun hem avantajları hem de dezavantajları oldu. Avantajı, öncü olduğunuz zaman herkesten önde gidiyorsunuz, herkesten daha tecrübeli oluyorsunuz, para kazanılacaksa herkesten önce para kazanıyorsunuz. Dezavantajları ise bürokratik engelleri siz yeniyorsunuz, adam yetiştiriyorsunuz, kalite konusunu hallediyorsunuz. Biz avantajlı yoldan gittik. Dezavantajını da mümkün mertebe asgariye indirmeye çalıştık."

New York’ta taksi ihalesine girdik

AVRUPA’ya Doblo, Minicargo, Transit ve Transit Connect ihraç ettiklerine işaret eden Rahmi Koç, "Şimdi de Amerika’ya Transit Connect ihraç edeceğiz. Bu hafif ticari araç New York’ta taksi olarak kullanılacak. İhaleye iştirak ettik, neticesini bekliyoruz"diye konuştu.

Bayiler parasını otele mi metrese mi harcar bilirdi

BAYİ teşkilatının otomotiv sanayinde çok büyük bir yer tuttuğunu belirten Rahmi Koç, "Mösyö Bernar, bayilerin hayatlarını yakın takip eder, çocuklarının tahsilini gözetirdi. Bizden kazandıkları parayı nereye harcıyorlar, işlerine yatırım mı yapıyorlar, otel mi satın alıyorlar yoksa İstanbul’da metres mi tutuyorlar, takip ederdi. Mösyö Bernar, bayilerin iflas etmesine müsaade etmezdi. Onlara her türlü yardımı yapardı. Senetlerini ertelerdi. Bizim zamanımızda hiçbir bayinin battığını hatırlamıyorum" diye konuştu.

5 milyar dolar açığımız vardı 1 milyar dolar fazlaya geçtik

KOÇ Holding CEO’su Bülent Bulgurlu, grubun yaklaşık 5 milyar doları bulan açık pozisyonunu kapattığını belirterek, "Açık pozisyonumuz yok, fazlamız var. 1 milyar doların üzerinde fazlamız var" dedi. Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, geçtiğimiz şubat ayında holdingin açık pozisyonunun yaklaşık 5 milyar dolar olduğunu açıklamıştı. Bulgurlu’nun son açıklaması ise Migros’un satışını gerçekleştiren Koç Holding’in sadece dört ayda tüm açık pozisyonu kapattığını ortaya koydu.

Yüzde 14 organik büyürüz

Siyasi gelişmelerin Koç Holding’in hedeflerini etkilemediğini söyleyen Bulgurlu, "Bütçe sapmasıyla karşılaşacağımızı sanmıyorum, hedeflere sadığız. Bir miktar daralma hissediyoruz ama hedef değişikliği olmayacak" diye konuştu. Türkiye’nin geleceği hakkında iyimser olduklarını vurgulayan Bulgurlu, "Son zamanlardaki satışların Türk Lirası bazında olması güvenin en büyük göstergesi. Grup olarak bu yıl yüzde 14 organik büyüme öngörüyoruz" diye konuştu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!