Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 21, 2006 00:00
Hint malı Mahindra markalı araçların Türkiye distribütörlüğünü alan İlhan Çetinkaya, 11 aydır hükümetten faaliyete geçmek için izin alamadı. Çetinkaya, "Kürşad Tüzmen iki ülke arasında dış ticaret fazlası olduğunu, bu markanın Türkiye’ye giremeyeceğini belirtti. Hindistan’ın Türkiye Büyükelçiliği de devreye girdi ve olay Abdullah Gül’e kadar ulaştı" dedi.
HİNDİSTAN’ın en büyük gruplarından biri olan Mahindra&Mahindra (M&M), Türkiye ile Hindistan arasında diplomatik bir kriz yarattı. M&M Grubuna bağlı Mahindra markalı araçların Türkiye distribütörlüğünü alan İlhan Çetinkaya, 11 aydır hükümetten faaliyete geçmek için izin alamadı. Devreye Hindistan’ın Ankara Büyükelçiliğinin girmesine rağmen, Mahindra markasının Türkiye’ye satışına bir türlü onay verilmedi.
750 BİN DOLAR YATIRIM YAPILDI: Türkiye’de bir dönem Doğuş Otomotiv Yönetim Kurulu ve Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) başkanlığı yapan İlhan Çetinkaya, gerekli onaylar için tüm şartları yerine getirdiklerini ancak hükümetten bir türlü vize alamadıklarını belirtti. Çetinkaya mücadelelerine devam ettiklerini kaydederek şunları söyledi: "11 ay önce Mahindra’nın Türkiye temsilciliğini aldık ve bugüne kadar 750 bin doların üzerinde bir yatırım yaptık. Gerek personel eğitimi gerekse yetkili satış ve servis noktaları için uzun zamandır çalışıyoruz. Faaliyete geçmek için gereken tüm şartları yerine getirdik. Şu anda 20’inin üzerinde satış ve servis noktasına ulaştık. "
TÜZMEN’E KONUYU İLETTİM: Tüm bunlara rağmen Hintli markanın Türkiye’de satışı için gerekli garanti belgesinin verilmediğini söyleyen Çetinkaya, olayın iki ülke asında diplomatik bir krize dönüştüğünü belirtti. Çetinkaya şunları söyledi: "Onayı alamayınca itiraz ettik ve bunun üzerine Hindistan’ndaki Türk büyükelçiliği devreye sokularak Mahindra markası araştırıldı. Büyükelçilik, Mahindra’nın önemli bir gruba bağlı Hindistan’ın en büyük otomotiv markalarından biri olduğunu söylemesine rağmen vergi dışı tarifeye girmediği için satışının yapılamayacağı kaydedildi. Daha sonra ben bizzat Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen’ı arayarak durumu kendisine ilettim. Tüzmen bana iki ülke arasında dış ticaret fazlası olduğunu, bu yüzden bu markanın Türkiye’ye giremeyeceğini belirtti. Daha sonra Hindistan’ın Türkiye Büyükelçiliği de devreye girdi ve olay Dışişleri Bakanı Abdullah Gül’e kadar ulaştı."
30 YIL ÖNCE SATILIYORDU: Çetinkaya, 1977 ile 1979 yılları arasında o dönem Oyak’a bağlı bir otomotiv şirketinin Genel Müdürü olduğu dönemde Türkiye’ye 3 bin adet Mahindra markalı traktör ithal ettiklerini söyleyerek, "Bunu ilgili makamlara ilettim. 30 yıl önce Türkiye’ye sokulan bir markayı şimdi neden sokmuyorlar anlamış değilim. Diğer taraftan şu anda Türkiye’de satılan başka Hintli markalar da var. Ben konunun netlik kazanacağını ve kısa sürede faaliyete geçeceğimizi düşünüyorum" dedi.
Mahindra, Türkiye’de traktör üretip Avrupa’ya açılacakİLHAN Çetinkaya, Mahindra’yla Türkiye distribütörlüğü dışında, Türkiye’de traktör üretimi konusunda da anlaştıklarını belirtti. Mahindra’nın dünyanın en büyük 5 traktör üreticisinden biri olduğunu söyleyen Çetinkaya şunları kaydetti: "Mahindra traktör alanında Avrupa’da büyümek istiyor. Üretim için Romanya’yı seçmişler ancak yaklaşık 1 yıldır bu ülkenin kendilerini oyalamasından dolayı başka bir yer arıyorlardı. Ben hemen devreye girerek Türkiye’de üretim konusunda kendilerini ikna ettim. Bu tamamen distribütörlüğün dışında ikinci bir konu. Mahindra Türkiye’de üretim yapıp hem Türkiye’ye hem de Avrupa’ya traktör satmak istiyor. Şu anda Türkiye’nin doğusunda 9 farklı tipte Mahindra markalı traktör test ediliyor. Bu testlerin sonuçlarına bağlı olarak Türkiye’de üretim yapılacak."
60 yıllık şirketMAHİNDRA markası, birçok sektörde faaliyet gösteren Mahindra & Mahindra (M&M) şirketler grubunun bir iştiraki. 60 yılı aşkın geçmişiyle Hindistan’ın en büyük grupları arasında yer alan M&M, ağırlıklı olarak otomotiv sektöründe faaliyet gösteriyor. SUV ve hafif ticari aracın yanı sıra traktör üretimi de gerçekleştiren şirket Hindistan’ın önde gelen otomotiv yan sanayi kuruluşlarını bünyesinde barındırıyor. Otomotiv üretimine 1945 yılında şu anda DaimlerChrysler bünyesinde yer alan Willys Overland Corporation şirketinin Willys Jeep modeliyle başlayan Mahindra, 1965 yılında beri ise hafif ticari araç üretimi de yapıyor. Geçen zaman içinde Hindistan pazarında güçlü bir konum elde eden Mahindra markası, bugün Hindistan’da SUV pazarında 50’lik payla lider konumda bulunuyor. Diğer taraftan Mahindra, uluslararası şirketlerle de Hindistan pazarı için üretim yapıyor. Özellikle Peugeot, Nissan ve Ford ile model ve motor üretimi konusunda işbirliği yapan şirket son olarak Renault ile ortaklık kurdu. Renault, Logan modelinin Hindistan’da üretim ve pazarlaması için Hintli Mahindra Holding ile yeni bir şirket kurmak için anlaşma sağladı.