Otomotiv yatırımı kriz takmadı

Güncelleme Tarihi:

Otomotiv yatırımı kriz takmadı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 13, 2002 02:03

Otomotiv sanayii yatırımları kriz dinlemiyor. Otomotiv Sanayi Derneği verilerine göre, otomotiv firmaları kriz yıllarında yatırımlarına devam etti. 1999 yılında 372 bin dolar olan yatırım, krizin patlak verdiği 2000'de 421 bin dolara, krizin etkilerinin derinden hissedildiği 2001 yılında ise 450 bin dolara çıktı. Otomotiv firmalarının 2002 yılında da yatırımları devam ediyor.

Otomotiv firmaları, en fazla yeni model için yatırım yaptı. Yeni model için yapılan yatırımların toplamı 2001'de 343 bin dolar oldu. Bu rakam 1999'da 114 bin dolar, 2000'de ise 224 bin dolar olarak gerçekleşmişti.

Yapılan yatırımlar için de en dikkati çeken yatırım kalemi ise yerlileştirmeyi arttırıcı yatırım miktarının 1998 yılından bu yana düşmesi oldu. 1998'de 33 bin dolar olan yerlileştirmeyi artırıcı yatırım 1999'da 21 bin dolar, 2000'de 29 bin dolar, 2001'de ise 26 bin dolar oldu.

CİROLAR DEĞİŞMEDİ

Otomotiv sanayii firmalarının toplam cirosu 2001 yılında 3 katrilyon 355 trilyon lira olarak gerçekleşti. Bir önceki yıl ciro 3 katrilyon 426 trilyon lira olmuştu. otomotiv sanayii cirolarında en önemli gelişme 2000 yılında yaşanmış, 1999'da 1.5 katrilyon lira olan ciro, 2000 yılında 1 kat artmıştı.

Otomotiv sanayii içinde en yüksek ciro yapan şirket ise 980 trilyon lira Tofaş oldu. Tofaş'ı 931 trilyon lira ile Oyak Renault izlerken, Mercedes Benz Türk 340 trilyon, Ford Otosan 252 trilyon lira ciro gerçekleştirmişti.

İŞÇİ SAYISI DÜŞTÜ

Otomotiv sanayii krize rağmen yatırımlarına devam etmesine rağmen, krizden en çok etkilenen sektörlerin başında yer alıyor. Bunun sonucunda, Otomotiv Sanayii Derneği'ne kayıtlı şirketlerde çalışanların sayısı son yılların en düşük rakamına geriledi. 2000 yılında 31 bin 753 olan çalışan sayısı, geçen yıl 26 bin 680'e gerileyerek 1999 yılından da düşük bir seviyeye düştü. 1999 yılında çalışan sayısı 27 bin 245 kişi olmuştu.

Otomotivde çalışan sayısı işçi ve memurlarda düşerken, mühendis, idaresi, idareci mühendis sayısında artış görüldü. memur sayısı 874'e, mühendis sayısı 1 785'e, idareci mühendis sayısı ise 721 kişiye çıktı.

OSD'nin üye şirketleri arasında en fazla istihdam yaratan firma 5 bin 74 kişiyle Tofaş olurken, Ford Otosan 3 bin 449 kişi, Oyak Renault 3 bin 811 kişiyi istihdam ediyor.


Otomotivcilerden 481 trilyonluk vergi


OSD'ye üye şirketlerin kurumlar vergisi, ithalat, damga vergisi, gelir vergisi ve net ücret ve ikramiye için 2001 yılında yaptıkları ödeme 481 trilyonu buldu. Bu vergi içinde, hükümetin otomobil satışlarından aldığı vergiler bulunmuyor. Otomotiv sanayii şirketleri içinde en yüksek ücret ve vergi ödemesini 100 trilyon lirayla Oyak Renault yaptı. Oyak Renault'yu 79 trilyon lirayla Tofaş takip ederken, Ford Otosan 53 trilyon, Mercedes Benz 43 trilyon lira ödeme gerçekleştirdi.


Otomobilde ‘yap-boz’ dönemi başlıyor


100 yılı aşkın bir geçmişi olan otomotiv dünyasındaki gelişmeler dur durak bilmiyor. Artan rekabet, değişen yaşam koşulları ve tüketici istekleri otomotiv firmalarının yeni arayışlar içinde olmasına neden oluyor. Özellikle son yıllarda otomobil dünyasında devrim yaratacak gelişmeler yaşanıyor. Popular Science dergisinin haberine göre, birkaç otomotiv firmasının üzerinde çalıştığı yeni bir konsept, tüketicinin birden fazla otomobile olan gereksinimi ortadan kaldırıyor.

Devrim yaratacak olan bu konseptte, tek bir şase üzerine birden fazla model yaratmak mümkün olabilecek. Değişebilen gövde parçalarının kullanıldığı bu konseptte, tüketici tek bir şase satın alarak spor, sedan, pick-up ya da SUV tarz araçların hepsine sahip olabilecek. Hafta içinde otomobilini sedan olarak kullanan tüketici, hafta sonunda şasenin üstündeki gövdeyi değiştirerek otomobilini spor ya da pick-up haline getirecek.

Bu konseptin hemen uygulamaya geçmesi şimdilik çok kolay değil. Ancak, şu anda otomotiv firmaları zaten aynı şase üzerine farklı modeller üretiyor. Yani aynı şase üzerine bir modelin sedan, hatcback, coupe, SUV versiyonlarını üretiyorlar. Bu nedenle, devrim niteliğindeki bu konseptin de uygulanması mümkün. Ancak, biraz süreye ihtiyaç var.


SOL ŞERİT


RENAULT, tüm modellerini kapsayan ‘‘Tasarruf Renault’’ kampanyasında sabit Türk Lirası ile ödeme ve sıfırdan başlayan faiz oranları ile 36 aya kadar varan ödeme seçenekleri sunuyor. Ayrıca, Clio Authentique 1.2 16V versiyonunda ise klima sadece 1 milyon liraya satılıyor.

ISUZU Turkuaz otobüsle Türkiye karayollarında gerçekleştirilen fotoğraf çekimleri tamamlandı. ‘‘Isuzu Türkiye Fotoğrafları’’ gezisinde, Marmara, Ege, Akdeniz, Güneydoğu Anadolu ve İç Anadolu bölgeleri dolaşılarak toplam 7 bin kilometre yol katedildi.

GOODYEAR, 30 Mayıs 2002 tarihine kadar iki adet otomobil ya da 4x4 lastiği alan kişiler arasında yapılacak çekilişte kazanan talihlilere Nascar ödülleri veriyor. Talihli beş çift, 7 Eylül 2002'de Goodyear'ın sponsorluğunda ABD'de yapılacak Nascar otomobil yarışlarını izleyecek.

OMSAN Lojistik, Avrupa'nın önde gelen lojistik firması Transfesa ile işbirliği anlaşması yaptı. Anlaşma çerçevesinde; Omsan Lojistik, Transfesa'nın Türkiye, Transfesa ise Omsan Lojistik'in Avrupa temsilcisi olarak müşterilerine hizmet vermeyi sürdürecek. Omsan, kar, hava, deniz, demiryolu, özel taşımalar, gümrükleme, antrepoculuk gibi konularda hizmet sunuyor.

PETROL Ofisi, Tüketici Dergisi'nce düzenlenen ‘‘Tüketici 2002 Kalite Ödülü’’ne layık görüldü. Ülke genelinde 5 ay boyunca, 25 ila 45 yaş arası, lise ve yüksek okul mezunları esas alınarak yapılan araştırmada 10 bin tüketiciye sorulan, ‘‘Sizce Türkiye'nin en güvenilir akaryakıt sektörü markası hangisidir’’ sorusunun yanıtı ‘‘Petrol Ofisi’’ oldu.

PEUGEOT Scooters Türkiye distribütör Kuralkan, A Milli Futbol Takımı'nın Dünya Kupası'nda final oynaması halined tüm futbolculara ve ve teknik heyete Peugeot Speedfight Scooter hediye edecek. A Milli Takım Dünya Kupası'nda final oynarsa, araçlar Uzakdoğu dönüşü yapılacak bir tören ile futbolcu ve teknik heyete teslim edilecek.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!