Otomotiv ürküttü, üretime CE freni sonunda kalktı

Güncelleme Tarihi:

Otomotiv ürküttü, üretime CE freni sonunda kalktı
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 11, 2004 00:00

BaÅŸta otomotiv ve bilgi teknolojileri olmak üzere pek çok sektörde üretimin durma noktasına gelmesi ithalatta CE zorunluluÄŸunda hükümete geri adım attırdı. ‘Üretimde kullanacağım’ taahhüdünde bulunan CE’siz ithalat yapacak. Toyota ve Hyundai, CE yüzünden üretime ara vereceÄŸini açıklamıştı.BAÅžTA bilgi teknolojileri ve otomotiv olmak üzere pek çok sektörde üretimin durmasına neden olan ithalattaki CE zorunluluÄŸunun yarattığı sorun giderildi. BaÅŸbakanlık Gümrük MüsteÅŸarlığı, dün tüm gümrüklere ‘Çok Acele’ damgalı bir yazı göndererek, ithalatçı ve sanayicinin ‘üretimde kullanacağım’ taahhüdü vermesi halinde her türlü malın Türkiye’ye giriÅŸine izin verilmesini istedi. Böylece, üreticiler üretim ara malı olmak kaydıyla CE’siz de olsa her türlü ürünü Türkiye’ye sokabilecek. Ãœretim için ithal edilmeyen nihai tüketim mallarında ise CE zorunluluÄŸu sürecek. Dış Ticaret MüsteÅŸarlığı’nın nisan ayında yayınladığı Standardizasyon TebliÄŸi, gümrüklerde CE krizinin patlamasına neden olmuÅŸtu. TebliÄŸe göre, Türkiye’ye hiçbir ÅŸekilde CE’siz ürün girmeyecek, AB dışından gelen CE’li ürünler ise TSE tarafından test edilecekti. ÃœRETÄ°MÄ° VURDUUygulamadan ilk etkilenen sektör bilgi teknolojileri oldu. Dünyanın en büyük bilgisayar iÅŸlemcisi Intel, bilgisayar üreticileri için ithal ettiÄŸi iÅŸlemcileri Türkiye’ye sokamadığı için bilgisayar montajı tamamen durdu. CE, nihai ürün için aranan bir belge iken, Türkiye bunu her ürün için istedi. Oysa, dünyada CE’li üretilmeyen çok sayıda komponent ve ara mal bulunuyor. Bir süre sonra, ithalattaki CE zorunluluÄŸu otomotiv sektörünü etkilemeye baÅŸladı. AB dışından gelen parçaları Türkiye’ye sokomayan sektörde bazı fabrikalar kapasite düşürürken, Uzak DoÄŸu merkezli olanlarda ise üretim durma noktasına geldi. Hyundai, önce üretimini tek vardiyaya indirdi, sonra da bir gün boyunca ara verdi. Hyundai, CE sorununun çözülmemesi durumunda bugünden itibaren üretimini durduracağını açıklamıştı. Benzer bir açıklama da Toyota’dan geldi. Toyota da, yine CE yüzünden gümrüklerden mal geçiremediÄŸi için yarından itibaren üretimini durdurmaya hazırlanıyordu. TÃœZMEN’E BASKIÄ°thalat rejiminde CE’nin hatalı uygulamasının yarattığı sıkıntıların artması üzerine, geçtiÄŸimiz hafta önce Ankara Sanayi Odası BaÅŸkanı Zafer ÇaÄŸlayan baÅŸkanlığındaki bir heyet, daha sonra da Otomotiv Sanayii DerneÄŸi (OSD) Genel Sekreteri Ercan Tezer temsilciliÄŸinde bir grup sanayici Devlet Bakanı KürÅŸad Tüzmen ile saatler süren bir toplantı yaptı. Toplantılar sonrasında Tüzmen’in talimatı üzerine dün gümrüklere gönderilen yazı hazırlandı ve haftanın ilk günü erken saatlerde tüm gümrük ve muhafaza baÅŸmüdürlüklerine ulaÅŸtırıldı.Ä°ÅŸte CE krizini bitiren talimatÄ°THALATTA CE zorunluluÄŸunun üretimde yarattığı sıkıntı, dün Gümrük MüsteÅŸarlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün tüm gümrük ve muhafaza baÅŸmüdürlüklerine geçtiÄŸi ‘Çok Acele’ damgalı faks talimatı ile aşıldı. Türkiye’yi milyarlarca dolarlık üretim kaybından kurtaran iki maddelik talimat şöyle:1. Sanayicilerimiz tarafından üretimlerinde girdi olarak kullanılmak kayıt ve ÅŸartıyla ithal edilecek ürünler için, sanayici tarafından gümrük idarelerine bu ürünleri kendi üretiminde kullanacağına dair taahhütname (Sanayi Bakanlığı veya SaÄŸlık Bakanlığı’na hitaben) ve sanayi sicil belgesi örneÄŸinin verilmesi halinde, gümrük idarelerince doÄŸrudan ithalata izin verilecek. 2. Sanayicilere mal tedarik eden firmalarca yapılacak ithalatta, ithalatçı firma tarafından, ithal edilecek malın sanayiciye verileceÄŸine dair bir taahhütnamenin, ilgili sanayicinin sicil belgesinin örneÄŸinin ve sanayici tarafından düzenlenmiÅŸ olan ithalatçı firmanın tedarikçi olduÄŸunu gösteren bir yazının gümrük idarelerine verilmesi halinde gümrük idarelerince doÄŸrudan ithalata izin verilecek.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!