Güncelleme Tarihi:
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Yönetim Kurulu Üyesi ve Toyotasa Genel Müdürü İbrahim Orhon, AA muhabirine yaptığı açıklamada, sektörde 2006 yılının ikinci yarısında başlayan satışta azalma temposunun 2007'nin ortasına kadar devam ettiğini belirtti.
Orhon, Temmuz'dan itibaren temponun biraz yukarıya doğru çıkmaya başladığını, ancak, bu artışın beklentinin altında kaldığını vurguladı.
Yurt içindeki bazı politik ve ekonomik sorunlar ile dış dünyadaki ekonomik konjöktürde meydana gelen bazı değişiklikler nedeniyle satışların azalma sürecinin uzadığını anlatan Orhon, yıl sonu itibarıyla geçen yıla göre yüzde 5-9 arasında daralma beklediklerini söyledi.
Orhon, toplam pazara bakıldığında bu yıl 600 binin altında satış gerçekleşeceğini tahmin ettiklerini belirterek, bu rakamın çok kötü olmadığını, ancak, ülke potansiyeli ve 2005 yılındaki tabloyla kıyaslandığında bu yılki satışların oldukça düşük olduğunu dile getirdi.
Türkiye gibi potansiyeli yüksek bir ülkede, geçmiş yıllara oranla da istikrarlı bir ekonomik döneme girildiği göz önüne alındığında ivmenin yeniden yukarı doğru yöneleceğini öngördüklerini ifade eden Orhon, şunları kaydetti:
“Otomotiv sektöründe 2008 yılında yeniden bir canlanma bekliyoruz. Ancak, mevcut potansiyeli harekete geçirecek bir teşvik gerekir. Faizle ilgili beklentiler ve döviz kurundaki düşüş, talebi 2008'e doğru öteledi. Ancak, gelecek yıl da tüketiciyi plazalara çekecek bir hareket gerçekleşmezse satışlarda düşüş yaşanılması kaçınılmaz. Bu pazar küçüldüğünde çok önemli bir vergi gelir kaynağı azalmış oluyor. Bu devletin de işine gelmez. Dernek olarak hükümetle görüştük. Piyasada çok fazla sayıda eski teknolojiyle üretilmiş, bakımları da düzenli yapılamadığı için çevre kirliliği yaratan araçlar var. Avrupa ülkelerinde olduğu gibi bunları pazardan çekip, yerine yeni teknolojiyle üretilmiş araçları getirebilecek bir teşvik sistemi olmalı. Vergilendirmede düzenleme ve teşvik sistemiyle pazar gelecek yıl yüzde 10-15 büyümeyle 600 bin rakamını geçebilir.”
EMİSYON DEĞERİNE GÖRE VERGİ
Orhon, otomotiv sektöründe satışların önündeki en büyük engellerin başında vergiler olduğunu, yüksek vergi dilimleri nedeniyle tüketicilerin plazalardan uzak durduğunu söyledi.
Hükümete ilettikleri taleplerinin arasında, vergilendirme sisteminde değişikliğe gidilmesi önerisinin de bulunduğunu belirten Orhon, şöyle devam etti:
“ÖTV ve motorlu taşıt vergisi, motor hacmi yerine Avrupa'da olduğu gibi karbondioksit emisyonu veya petrol sarfiyatı üzerinden hesaplanması gerekir. Türkiye'nin de gelişmiş ülkelerin gündemindeki kriterlere uyması gerekir. Vergide yapılacak böyle bir değişiklik hem temiz çevre adına olumlu hareket, hem de petrol faturasının düşürülmesi açısından önemli bir adım olur. Yeni vergilendirme sistemiyle her geçen yıl düşen satışlar, yeniden yükselebilir.”
Orhon, açıklanan 2008 yılı Merkezi Yönetim Bütçesindeki rakamları umut verici bulduklarını belirterek, “Gayri safi milli hasıla büyümesi fena bir büyüme değil. Kişi başına düşen milli gelirde önemli bir artış öngörülüyor. Umarım o rakamlar gerçekleşirse, sektör olarak da potansiyelimizin daha iyi değerlendireceği bir döneme girebiliriz” dedi.
ÇİN, HİNDİSTAN VE İRAN ARAÇLARI
Orhon, Çin, Hindistan, İran'da üretilerek ucuz fiyatla piyasaya sunulacak araçların sektör temsilcilerini endişelendirmediğini belirtti.
Bu araçların kendine göre alıcısı bulunduğunu, ancak, kalite arayışında olan tüketicilerin bilinen markalara yöneleceğini ifade eden Orhon, “Türkiye'de de ucuz markalar şu anda var. Ancak, satış adetleri çok yukarı çıktı mı? Hayır. Çünkü marka imajı var. Dolayısıyla ucuz otomobillerin tabii ki belli bir satış adeti var. Ancak, bu Türk tüketicisine nezdinde çok fazla prim yapmıyor” dedi.