Güncelleme Tarihi:
Türk Otomobil Fabrikası (TOFAŞ) Araştırma-Geliştirme (Ar-Ge) Servis Şefi Murat Ayhaner, yaptığı açıklamada, Türkiye'de üretim yapan FIAT- TOFAŞ, OYAK Renault, Ford-Otosan, Anadolu-Honda, Hyundai-Assan ve ToyotaSa'nın, tüm modellerinde katalitik konvertör ve elektronik enjeksiyon yakıt sistemli motorlar kullandığını söyledi.
OSD ile Çevre Bakanlığı arasında 1993 yılında imzalanan "Otomotiv Sanayi Çevre Deklarasyonu"nun, yerli üreticilere, motor silindir hacmine bağlı olarak otomobillerin 1995 yılından 2000 yılına kadar kademeli olarak "Euro-93" standardını uygulama zorunluluğu getirdiğine dikkati çeken Ayhaner, şöyle konuştu:
"Deklarasyona göre, firmalar, silindir hacmi 1399 cc'den küçük olan otomobillerde ise, katalitik konvertör kullanımını zorunlu hale getiren Euro-93 standardının uygulanmasına 1 Ocak 2000'de başlandı. Artık Türk otomotiv üreticileri AB normlarına uygun araç üretiyor. TOFAŞ geçen yılın ikinci yarısından beri, Avrupa'da 1 Ocak 2001'de devreye giren Euro-2000 standardına uygun araçlar üreterek ihraç ediyor.
Çevre kirliliği açısından hiçbir önlem alınmamış katalitik konvertörsüz araçlara göre 33 kat daha temiz olan Euro-2000 standardına uygun araç üretiminde Türkiye pazarı için Avrupa ile aynı anda başlandı."
ÇEVRE DOSTU KATALİTİK KONVERTÖR
Ayhaner, AB ülkelerinin 1989 yılında belirlediği ve 1993 yılında uygulamaya koyduğu "Euro-93" emisyon standardının otomobillerde kullanımını zorunlu hale getirdiği katalitik konvertörün, tam bir çevre dostu olduğunu belirterek, bu araçlarda kurşunsuz benzin dışında yakıt kullanılmadığını kaydetti.
Araçların, egzoz sistemine takılan konvertörün, azotoksitler, karbonmonoksitler ve hidrokarbonların insan ve çevre sağlığına verdiği zararı en aza indirdiğini anlatan Ayhaner, bu çerçevede tüm yerli otomotiv firmalarının piyasaya sunduğu otomobillerin Euro-93 standardında üretildiğini ifade etti.
TÜRKİYE'NİN TEK RESMİ LABORATUVARI
Ayhaner, TOFAŞ Ar-Ge ve Emisyon Laboratuvarı'nın Türkiye'nin tek resmi laboratuvarı olacağına dikkati çekerek, "4 milyon dolarlık yatırım yaparak oluşturduğumuz Emisyon Laboratuvarı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı adına araçlara TİP onayı veren tek yetkili birim olacak. Bu protokol önümüzdeki günlerde resmen yürürlüğe girecek" diye konuştu.
Bursa'daki fabrikalarında 1995 yılında 8 milyon dolarlık bir yatırımla kurdukları Ar-Ge Müdürlüğü'nde, motor, akustik, titreşim, emisyon, suspansiyon, yorulma ve güvenlik konularında araştırmalar yaptıklarını belirten Ayhaner, Ar-Ge bölümünde 60 mühendis, 27 üniversite mezunu teknisyen ve 100 işçinin görev yaptığını kaydetti.
"EN SON TEKNOLOJİ KULLANILIYOR"
TOFAŞ Ar-Ge Servis Şefi Murat Ayhaner, Ar-Ge ve Emisyon labaratuvarı'nda, bu yıl yürürlüğe giren normlara uygun testler yaptıklarına da değinerek, şöyle devam etti:
"Laboratuvarda 98/69/AT sayılı yönetmeliğe uygun olarak, emisyon değerlerini en aza indirmek için çalışmalar yapıyoruz. European On Board Diagnostic (EOBD) proje çalışmalarını yapıyoruz.
Burada ayrıca güç, tork ve yakıt tüketimi gibi değerler de normlara uygun biçimde belirlenebiliyor. Ar-Ge departmanında en son teknoloji kullanılıyor.
Bu bölümde, yaptığımız çeşitli testler ile ihracata yönelik düşük oktanlı benzinle çalışabilecek motorlar ve Türkiye pazarı için değişik modellerde AB standardına uygun projeler de geliştiriyoruz."