Güncelleme Tarihi:
AA muhabirine yılın bitmesine sayılı günler kala 2015'in değerlendirmesini yapan dernek ve firmaların üst düzey temsilcileri, sektörün 2016 yılına ilişkin hedefleri hakkında da bilgi verdi.
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Hayri Erce, bu yılın 11 ayında otomotiv satışlarında baz etkisi nedeniyle yaklaşık yüzde 30'luk artış görüldüğünü anımsatarak, "2014'ün ilk yarısı normalin altında bir pazardı. Bu nedenle bu yılı, 2014 yerine 2013'le kıyaslamak daha doğru olur. On bir aylık dönemi 2013'le kıyaslarsak aslında artış yüzde 12 civarında" diye konuştu.
Erce, bu yılın ilk 6 ayında otomotiv pazarının nispeten daha öngörülebilir olduğunu, bu nedenle tüketicilerin seçim öncesinde alımlarını gerçekleştirmeyi tercih ettiğini aktararak, 2,5 yıl aradan sonra mayısta gerçekleştirilen İstanbul Autoshow'un da pazara ivme kattığını dile getirdi.
ABD Merkez Bankası'nın (Fed) politika faizini artırma beklentisi, Avrupa Merkez Bankası'nın (ECB) ekonomik toparlanmayı desteklemek amacıyla parasal genişlemeye devam etme kararı, jeopolitik gelişmeler, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası'nın (TCMB) enflasyonla mücadele kararlığı ve cari işlemler açığındaki gelişimin bu yılki satışlarda etkili olduğunu belirten Erce, şunları kaydetti:
"Türkiye otomotiv sektöründe bu yılın 11 aylık döneminde, geçen yılın aynı dönemine göre toplam pazar yüzde 29,7 artarak 847 bin 720 adet, üretim yüzde 17,4 artarak 1 milyon 233 bin adet, ihracat da yüzde 12,1 artarak 899 bin 996 adet düzeyinde gerçekleşti. İhracat değeri ise yüzde 5,6 azalarak 19 milyar 754 milyon dolar seviyesine geriledi. 2015 yılı otomotiv sektörü toplam pazarının 950-990 bin adet aralığında gerçekleşmesi beklenmektedir."
Erce, gelecek yıl büyümenin, 2015 yılındaki gibi iç tüketim ağırlıklı olacağı tahmininde bulunarak, "Bir süredir istenilen seviyelerde olmayan yatırımların ise önümüzdeki yıl hız kazanacağını umuyoruz" dedi.
Tüketici ve ekonomik güven endekslerinin hükümetin kurulmasıyla yükselişe geçtiğine değinen Erce, olumlu eğilimin devam edeceğini, bu olumlu göstergelerin kısa vadede finansal piyasalara da yansıyacağını ifade etti.
Hayri Erce, gelecek yıl Fed ve ECB'nin izleyeceği para politikalarının yanı sıra Çin ekonomisindeki gelişmeler, yapısal reformlara ilişkin atılacak adımlar, ekonomik aktivitenin gelişimi ve büyüme hızının sektörde etkili olacağını sözlerine ekledi.
"YENİ MODEL VE KAPASİTE ARTIŞI YATIRIMLARI OLMASINI BEKLİYORUZ"
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Kudret Önen de atlatılan iki seçim süreci dikkate alındığında, 2015 yılı ekonomik performansının iyi seviyede bulunduğunu söyledi.
Bu dönemde, küresel ticaretin zayıf seyri ve bazı ihraç pazarlarında yaşanan olumsuz gelişmeler nedeniyle ihracatta belirgin ölçüde gerileme görülmesine rağmen, avro bazlı ihracatın artmayı sürdürdüğünü belirten Önen, "Ukrayna ve Rusya gibi yakın çevre pazarlarındaki olumsuz gelişmelerin ihracatımızı negatif etkilemesine rağmen, AB pazarlarındaki büyüme sanayimizin üretim ve ihracat rakamlarına pozitif katkı sağladı" şeklinde konuştu.
Önen, üyelerinin, devam eden yeni model ve kapasite artışı yatırımlarını 2016 yılında da sürdürmesini beklediğini aktararak, "Bu yatırımlarla sanayimizin kapasitesinin 1,9 milyon adet seviyesine ulaşacağını tahmin ediyoruz" dedi.
Otomotiv sanayinin Türkiye için stratejik önem taşıdığını belirten Önen, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Hükümetimizin sanayi destekleyici politikalarıyla, Türkiye'nin rekabetçiliğinin sürdürülmesi ve böylelikle yeni yatırımların ülkemize çekilmeye devam etmesi sektörümüz için en önemli fırsat konumunda. Ayrıca, Ar-Ge konusunda ülkemizin çekim merkezi olması, bir fırsat ve sanayimiz açısından gereklilik. Bu da doğal olarak ülkemizin teknolojik ilerlemesine katkı sağlayacak. Otomotiv sanayi yatırımları, uzun vadeli yatırımlardır. Yeni devreye giren projeler ve halen devam etmekte olan bu yatırımlar ile ihracatın 1 milyon eşiğini aşmasını, üretimin ise 1,35 - 1,40 milyon adet mertebesine ulaşmasını öngörüyoruz."
Önen, devreye giren ve girecek olan yeni projelerin etkisiyle iç pazarda yüzde 66 olan ithal araç payının, bir miktar gerileyebileceğine işaret ederek, "Türkiye için önemi büyük olan AB pazarındaki olumlu seyrin 2016 yılında da devam etmesini, ayrıca yeni devreye giren projeler ve halen devam eden yatırımlarla ihracatın 1 milyon eşiğini aşmasını bekliyoruz" ifadelerini kullandı.
İstikrarlı bir pazarın, sanayinin gelişimi ve sürdürülebilir rekabetçiliği açısından büyük önem taşıdığını kaydeden Özen, "Yürürlükte bulunan Ar-Ge desteklerinin sürdürülmesi ve geliştirilmesi yoluyla gerek ülkemiz, gerek sanayimiz için teknolojik ilerlemeyi destekleyecek planların bulunması bizleri memnun ediyor. Tüm bu koşullar çerçevesinde sanayimizin kuvvetli konumunu daha da kuvvetlendireceğini öngörüyoruz" şeklinde sözlerini tamamladı.
"OTOMOTİV PAZARI YILI 900- 950 BİN BANDINDA KAPATIR"
Doğuş Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Ali Bilaloğlu ise Türkiye'de yılın 11 ayında otomotiv sektörü satışlarının yıllık yüzde 30,8 artışla 811 bini aştığına işaret ederek, "Bu rakamlar ışığında pazarın yılı 900-950 bin bandında kapatacağını düşünüyoruz" dedi.
Bilaloğlu, 2015'in Doğuş Otomotiv markaları için belirledikleri hedeflere ulaştıkları bir yıl olduğunu aktararak, "2016'nın ise gündeme gelecek jeopolitik konuların, dünyadaki ve Türkiye'deki ekonomik gelişmeleri etki altına alabileceği bir yıl olma ihtimali yüksek. Otomotiv sektörü her zaman ekonomik gelişmeleri takip edeceğinden 2016'nın pazar büyüklüğü ve hızı tamamen ekonominin gelişmesine paralel olacak" değerlendirmelerini yaptı.
Müşteri memnuniyetinin, Doğuş Otomotiv için 2016 yılında da öncelikli hedef olacağını vurgulayan Bilaloğlu, şunları kaydetti:
"Emsalsiz müşteri memnuniyeti yaşatma vizyonumuz çerçevesinde sürekli gelişen ve değişen ihtiyaçları öngörerek, yol haritamızı oluşturuyoruz. Kurum olarak, bu konuyla ilgili çok önem verdiğimiz bir projeyi hayata geçirerek, Kasım 2014'te Değer ve İlgi Merkezi'ni (DİM) hizmete açtık. DİM ile temsil ettiğimiz markalara başta verimlilik olmak üzere önemli artılar sağladık. 2015 yılında araç satışları ve servis girişlerindeki yükseliş paralelinde, iş hacmi artışı yüzde 41 oldu. Buna paralel olarak da müşteri kontak sayımız arttı. DİM, 1 yıl içinde 1 milyona yakın müşteri kontağı kurarak, Türkiye otomotiv sektöründe konusuyla ilgili en aktif birim oldu."
Bilaloğlu, 2016'da temsilcisi oldukları 13 uluslararası markanın ürün gamında yenilikler olacağını aktararak, Volkswagen binek araç markalarının yenilikleri arasında, yılın ikinci yarısında pazara sunulacak Yeni Tiguan modeli ile yılın üçüncü çeyreğinde tüketicilerle buluşacak elektrikli Passat GTE modelinin yer aldığını söyledi.
SEAT markalarının da gelecek yıl önemli bir modelin satışına başlayacağını bildiren Bilaloğlu, yılın son çeyreğinde SEAT markasının SUV segmentindeki ilk modelinin galerilerde yerini alacağını duyurdu.
Bilaloğlu, SEAT'ın ayrıca ilk çeyrekte 192 beygir gücündeki makyajlı Ibiza Cupra modelinin satışına başlayacağını belirterek, "2016 yılında Audi markamızın model yenilikleri arasında iki yeni model öne çıkıyor. Bunların her ikisi de yılın son çeyreğinde pazara girecek olan yeni A5 ve yeni Q1. Yılın ikinci çeyreğinde ayrıca Bentley Bentayga ve Lamborghini Huracan Spyder da Türkiye pazarına girecek iki yeni modelimiz" diye konuştu.
12:09 27/12/15
"