Oluşturulma Tarihi: Mayıs 09, 2008 00:00
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, otomotivde asıl kazancın satış sonrası hizmetlerden sağlandığını söyledi.
Aybar’ın Renault’dan verdiği örneklere göre, sıfır otomobil satışı kára yüzde 1 yansırken, satış sonrası servis ve hizmetlerin kárdaki payı yüzde 90.
OTOMOTİV sektöründe elde edilen 100 liralık kárın sadece 1’inin yeni araç satışından, yaklaşık 90’ının ise servis ve yedek parça gibi satış sonrası hizmetlerden geldiği belirtildi. Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, yetkili satıcıların artık otomobil satışından değil, satış sonrasından kazandığını belirterek, "2006 yılında Renault Yetkili Satıcıları’nın elde ettikleri kárda yeni araç satışının payı yüzde 8 iken, bu oran 2007’de yüzde 1’e kadar geriledi. Geçen yıl satış sonrasının kárda payı ise yüzde 89 oldu" dedi.
Bayi sayısı azaldıOtomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) tarafından düzenlenen "Otomotiv Ticaretinin Geleceği" konulu panelde, ’bayi politikalarının kárlılığa etkisi’ üzerine bir konuşma yapan İbrahim Aybar, 2000 yılında Renault Mais’te çalışmaya başladığını hatırlatarak, "O tarihte 150 bayimiz vardı. Bugün ise 74 bayi ile çalışıyoruz. 8 yılda bayi sayısı azalırken, bayi başına araç satışı ise 500 adetten 1200’e çıktı" dedi.
Kárlılık için özel birimKıyasıya rekabetin yaşandığı otomotivde kárlılık konusunun üretici firmalar kadar bayiler açısından da büyük önemi bulunduğunun altını çizen Aybar, otomotiv sektöründe kár marjlarının giderek düştüğünü söyledi. Aybar, Renault Mais olarak 1999 yılında bayilerin zorlu pazar koşullarında kárlılığını artırmak amacıyla özel bir birim kurduklarına dikkat çekti.
Cirodaki payı yüzde 60Aybar, şunları söyledi: "Geçen yıl yeni araç satışının ciro içindeki payı yüzde 60 olurken, cirodan ikinci el araçların satışı yüzde 13, servis hizmetleri yüzde 16, yedek parça ise yüzde 9 pay aldı. Aynı dönemde yeni araç satışının kárlılıktaki payı sadece yüzde 1 olurken, servis hizmetleri yüzde 65, yedek parça da yüzde 24 olmak üzere satış sonrasının kárdan aldığı pay yüzde 89 olarak gerçekleşti. Bu da artık bayilerin araç satarken değil, satış sonrasından para kazandığını gösteriyor."
İkinci el satışına önem vermek gerekİKİNCİ el araç satışlarında daha farklı bir strateji geliştirmeleri gerektiğini vurgulayan İbrahim Aybar şöyle konuştu: "2006 Aralık ayında Fransa’daki Renault bayilerinin toplam kárı 69.3 milyon
Euro olurken, bu kárın cirodaki payı yüzde 0.76 olarak gerçekleşti. 2007 Aralık’ta ise kár 81.8 milyon Euro’ya, cirodaki pay ise yüzde 0.91’e çıktı. Bu artışta yüzde 11.4 ile yükseliş gösteren ikinci el araç satışlarının önemli bir payı oldu."
Atılan her adım bize ek maliyet getirmesinOTOMOTİV Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Tarık Taşar, yetkili satıcıların müşteriyle doğrudan karşı karşıya gelen konumda olduğunu söyleyen Taşar, "Artık yetkili satıcılıktan perakendeciliğe doğru gidiyoruz" dedi. Taşar, yeni leasing uygulamasının kendilerini çok ’acıttığını’ belirterek, "ÖTV için de hükümetin yeni düzenlemeler yapmaya hazırlandığını duyuyoruz. Alınan her karara saygılıyız, ancak atılan her adımın bize maliyet getirmesini istemiyoruz. Zaten hassas bir dönemden geçiyoruz" diye konuştu.
Büyüme potansiyeli bomba otomotiv üstünde oturuyorHYUNDAI Assan Genel Müdürü Kurthan Tarakçıoğlu, Türkiye’de toplam otomotiv pazarının 1 milyon adetlere ulaşma yolunda ilerlediğini belirterek, "Türkiye otomotiv sektörü bir bombanın üstünde oturuyor. Bu bomba pazar potansiyelidir" dedi. Tarakçıoğlu, Türkiye’deki araç parkının 9 milyon adetten 10 yılda 19 milyon adete çıkacağına dikkat çekerek, "Son 10 yılda pazar ortalaması 475 bin adet, son 4 yılda ise 654 bin adet olarak gerçekleşti. İniş çıkışlar ise ertelenen talepler olarak karşımıza çıkıyor" diye konuştu. Tarakçıoğlu, "Sektör 1 milyon adetle karşı karşıya. Bunun gerçekleşmesi için önemli olan dış konjonktür, siyasi istikrar ve ekonominin durumu gibi üç önemli çapa var. Ancak şu anda bu üç çapa da sağlam gibi görünmüyor" dedi.